Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


رو به کدام قبله؟ عاشورای (مهر سال ۱۳۹۵)

نمایی از عبور دسته عزاداری روز عاشورا از زیر مجسمه دکتر شریعتی

رو به کدام قبله؟

باز خوانی انتقادی وقایع تاریخ اسلام و معرفی چهره‌های تاریخ تشیع درپرتوی این بازخوانی تاریخی یکی از عناصر سازنده و بنیادی پروژه رفرم دینی در نگاه شریعتی است. شریعتی در هجده سالگی با ترجمه کتاب ابوذر اثر جودة السحار  این پروژه را سر گرفت با سلمان پاک ادامه داد، به ابراهیم پرداخت و … در این میان حضرت علی و امام حسین جایگاه ویژه‌ای دارند مهمترین عناوین آثاری که به نهضت حسین و شهادت او پرداخته است چنین است:

حسین وارث آدم ، ثار ، شهادت، پس از شهادت، بحثی راجع به شهید، نقش انقلابی یاد و یادآوران در تاریخ تشیع،  .

تفسیر شریعتی از نهضت حسین و انتخاب مشی شهادت از سوی او در دهه پنجاه بازتابهای سیاسی و کلامی بسیاری را در پی داشت. صالحی نجف آبادی در کتاب شهید جاوید تفسیر شریعتی را در انتخاب شهادت همچون افشاگری قدرت از سوی حسین غیر تاریخی می‌داند و براین باور است که هدف حسین تصرف قدرت بود و نه شهادت. علاوه بر این بحث نگاه شریعتی در دهه پنجاه در نسبتی مستقیم با جنبش مسلحانه قرار گرفت و نوعی مشروعیت بخشی به مشی مسلحانه تلقی شد این آثار از پر تیراژترین آثار شریعتی در دهه پنجاه است و بنابر اسناد و شهادت دست اندرکاران نشر عناوینی همچون شهادت و پس از شهادت ، با اسامی مستعار یا نام شخص شریعتی  به تیراژ سه میلیون نیز رسید ( به نقل از محمد اسفندیاری در کتاب شعله بی‌قرار ص۱۲۱).

پیرامون خوانش شریعتی از نهضت حسین تا کنون بحث‌ها و نظرها ادامه داشته است و هر بار بنابر چرخشهای گفتمانی دوران به نوعی تفسیر شده است. از جمله کتابهای پژوهشی که در این باب در آمده است و نزدیکترین کار تاریخی پژوهشی به تفسیر شریعتی  در باره نهضت امام حسین و قیام کربلا است می‌توان از کتاب دکتر غلامحسین زرگری‌نژاد یاد کرد.  نمونه ای از مقالات موجود در سایت عبارتند از :

رو به کدام قبله؟

از کربلا تا جلجتا

مشیِ شهادت به‌مثابه‌ی گواهیِ آگاهی‌بخش

بررسی کتاب حسین وارث آدم



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : اکتبر 29, 2016 940 بازدید       [facebook]