Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


مراسم دومین سالگرد شهادت شریعتی (چمن دانشگاه تهران ـ ۲۹ خرداد ۱۳۵۸)

برگزاری دومین سالگرد شهادت شریعتی

مکان: چمن دانشگاه تهران

زمان: ۲۹ خرداد ۱۳۵۸

منبع: روزنامه اطلاعات، روزنامه جمهوری اسلامی،‌ روزنامه آیندگان، روزنامه خراسان، روزنامه جبههٔ ملی ایران و روزنامه کیهان (۳۰ خردادماه ۱۳۵)

عصر دیروز مراسمی با حضور ده‌ها هزار نفر از دانشجویان ـ کارگران ـ دانش‌آموزان و سایر طبقات مختلف مردم، اولین مراسم سالگرد معلم شهید دکتر علی شریعتی پس از انقلاب در زمین چمن دانشگاه تهران برپا شد.

در آغاز این مراسم که استاد محمدتقی شریعتی، دکتر میناچی و احمد صدر حاج‌سیدجوادی و جمعی دیگر از شخصیت‌ها نیز در آن شرکت داشتند ابتدا آیاتی چند از کلام‌اللّه مجید قرائت شد و سپس پیام آیت‌اللّه طالقانی توسط یکی از برادران خوانده شد. در این پیام آمده است:

«دکتر علی شریعتی با شناخت عمیقی از اسلام و آگاهی عینی که از عقب‌ماندگی‌های ملل مسلمان داشت و با درک این واقعیت که ضعف و عقب‌ماندگی‌ها بر اثر مسخ تعالیم اسلام است نه از اسلام راستین و اصیل مؤثرترین راه را در بازگشت بخویشتن خویش دید و خود باختگان و از خود بیگانه‌شدگان را بخود آورد تا آنان که در برابر سحر و افسون‌های افسونگران غرب تعادل از دست داده برق و جلای زندگی مصرفی چشم‌شان را خیره کرده مجذوب عناوین فریبای دموکراسی و لیبرالیسم شده بودند، بگنجینه‌های پوشیده در زیر اغراض یعنی مایه‌های خودی و قرانی بازگردند و با درک عمیق آنچه دارند و با معیاری درست دریابند که سازمان‌های بظاهر بشر دوستانه و مجامع ظاهراً مدافع انسانیت سرپوشی هستند بر روی شکنجه‌های ضد انسانی که در ایران اعمال می‌شد و آواره ساختن انسان‌های فلسطینی و جنگ و کشتار رسوا در ویتنام و بمباران خلق‌های آزادی‌خواه اریتره، فیلیپین، رودزیا و جنگ‌جویان پولیساریو و زیمبابوه و همه جاهای دیگر و بهانه‌هائی برای اعمال اندیشه‌ها فاشیستی و برتری نژادی جهان‌خواران دکتر شریعتی با زبان و قلم خویش و با کوله‌باری از فرهنگ انقلابی اسلام و سلاح کوبنده و پیروزمندی چون سنت مبارزاتی اهل بیت با استعمار فرهنگی شرق و غرب به پیکار برخاست و نشان داد که استعمار فرهنگی مقدمه هر استعماری و پایه هر اسارتی و وسیله هر نوع مسخ و از خودبیگانه کردنی است و با تمام نیرو در برابر آنها ایستاد و در هر لحظه و فرصتی چون چراغ فروزانی که از درخت خجسته زیتون نیرو می‌گیرد پیوسته در جهت خدا و تعالی و کمال انسانی در برابر پویندگان راه حق و حقیقت نور می‌افشایند و به رفتن و شدن ادامه می‌داد که الی‌اللّه المصیر.»

پس از قرائت متن پیام آیت‌اللّه طالقانی، احمد صدر حاج‌سیدجوادی وزیر کشور پیامی را که آقای نخست‌وزیر برای بزرگداشت دومین سالروز شهادت دکتر علی شریعتی فرستاده بود قرائت کرد. در این پیام ضمن تجلیل از شخصیت معلم شهید آمده بود:

سفر دکتر به اروپا همان‌طور که وصیت کرده بود هجرت بسوی خدا و مشمول آیه کریمه «و من یخرج من بیته مهاجرا الی‌اللّه ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی‌اللّه» شد و مشمول سرشار «وکان‌اللّه غفورا رحیما» می‌باشد. چه درگیر و دارهای بعد از پیروزی مرحله اول انقلاب و چه در مرحله سازندگی توام با مسائل و مصائب بار هم احتیاج بوجودش داشتیم جایش خالی که ناکام رفت و پیش‌بینی چنین سقوط سریع نظامی را که با تمام وجود از آن نفرت داشت نمی‌کرد و امروز همگام و همکار ما نیست.

اگر می‌بود حتما تعلیم می‌داد که هدف باید حفظ شود. هدف یعنی اسلام و حق و عدالت و رحمت و برادری و چون در مرحله سازندگی هستیم روی برادری  تکیه می‌کرد حتما شیوه را وحدت کلام انضباط و اطاعت می‌دانست و دستورالعمل را تا وصول به پیروزی فعالیت و قبول محرومیت‌ها توصیه می‌کرد.

پس از قرائت متن پیام نخست‌وزیر، حجت‌الاسلام آیت‌اله صدر بلاغی طی سخنانی پیرامون افکار و شخصیت دکتر علی شریعتی گفت:

یکی از افتخارات بزرگ زندگی من این است که سال‌های زیادی را با استاد دکتر علی شریعتی گذرانده‌ام و حالا نیز کمتر روزی می‌شود که دکتر علی شریعتی را نبینم و یا سخن او را نشنوم او در قلب و روح من اثر گذاشته است.

پس از سخنان حجت‌الاسلام صدر بلاغی، برادر موسی گرمارودی اشعاری را که در رابطه با این روز سروده بود قرائت کرد. علی اصغر حاج‌سیدجوادی نیز طی سخنانی در ضمن تجلیل از معلم شهید دکتر علی شریعتی نقش او را در ترویج اسلام راستین و آگاه نمودن نسل جوان برشمرد.

آنگاه برادر دکتر حبیب‌اللّه پیمان پیرامون سجایای روحی و نقش سازنده دکتر علی شریعتی سخن گفت و در پایان این مراسم استاد محمدتقی شریعتی ضمن تشکر و سپاس‌گزاری از سازمان‌ها و گروه‌های اجتماعی شرکت‌کننده اظهار داشت:

هر ملتی هرچه رشد بیشتری داشته باشد از خدمت‌گزاران خود تجلیل بیشتری می‌کند و در رأس خدمت‌گزاران شهدا هستند. مردم ما که این‌همه از شهدای خود اظهار قدردانی می‌کند رشد و کمال فکری خود را نشان می‌دهند.

شرکت‌کنندگان در پایان این مراسم ضمن راه‌پیمایی خود طی شعارهایی، با امام خمینی تجدید عهد کردند. در این مراسم حزب جمهوری اسلامی بدون آرم و پلاکارد شرکت جسته بود.

 

صدها نفر بر حقانیت راه شریعتی تأکید کردند

شامگاه دیروز به یاد دکتر علی شریعتی، معلم شهید، دهها هزار نفر در زمین چمن دانشگاه تهران گرد آمدند و خاطره این سیمای جاودانه شرق را گرامی داشتند. با این که مراسم از ساعت ۶ بعد از ظهر آغاز می‌شد، از ساعت ۴ بعد از ظهر به تدریج، در محوطه دانشگاه گرد آمدند و تا حوالی ساعت ۵ بعد از ظهر، به تدریج در زمین چمن دانشگاه و اطراف آن استقرار یافتند. استقبال مردم، از این مراسم به‌اندازه‌ای بود که برای نخستین بار ظرف یکی دو ماه اخیر، چمن دانشگاه تهران از جمعیت پر شد و عده زیادی به‌ناچار در حاشیه چمن و خیابان‌های اطراف، جا گرفتند.

این مراسم که بدعوت کمیته برگزارکننده «مراسم سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی» برپا شده بود، با اعلام برنامه از سوی یکی از اعضای کمیته برگزاری آغاز شد. وی ضمن اعلام برنامه از جمعیت‌ها، گروه‌ها و احزابی که به این مناسبت پیام فرستاده و یا در مراسم شرکت کرده بودند، تشکر کرد.

سپس آیاتی از کلام‌اللّه مجید قرائت شد.

پیام آیت‌اللّه طالقانی

در این هنگام پیام حضرت آیت‌اللّه طالقانی بمناسبت سالروز شهادت دکتر علی شریعتی، توسط استاد جعفری قرائت شد.

در این پیام پس از ذکر آیه‌ای از کلام‌اللّه مجید در وصف دکتر علی شریعتی، آمده است:

همچون ستاره‌ای است تابان که از درخت گسترده شاخه و برگ و خجسته زیتون سوخت می‌گیرد ریشه‌ای دارد به شرقی  و نه غربی که روغنش پیوسته برمی‌افروزد و روشن می‌سازد اگرچه هیچ آتشی بدان نرسد.

دکتر شریعتی درخت مبارک زیتون و شمعی بود برافروخته که زیر پا گذاشتن شهرهای عشق شرق و غرب در خم هیچ کوچه نماند و در پرتو هدایت قرآن پا بر سر شرق و غرب گذاشته از همگان گذشت و سرانجام پربار و بی‌امان و درنگ‌نشناس محفل جوانان سرگردان در میان راه‌ها و کوره‌راه‌ها بن‌بست را روشن ساخت و آن‌چنان‌که از ویژگی‌های درخت خجسته زیتون است با فرهنگ اصیل اسلامی و با معارف انقلابی اهل‌بیت جان‌های گرسنه را سیر و روان‌های تشنه را سیراب کرد و تیرگی‌ها را بزدود و خود شمع‌وار سوخت و ذوب گردید.

او با شناختن عمیقی که از اسلام و آگاهی عینی که از عقب‌ماندگی‌های ملل مسلمان داشت و با درک این واقعیت که ضعف و عقب‌ماندگی‌ها بر اثر مسخ تعالیم اسلام است نه از اسلام راستین و اصیل مؤثرترین راه را در بازگشت بخویشتن خویش دید و خودباختگان و از خودبیگانه‌شدگان را بخود آورد تا آنان که در برابر سحر و افسون‌های افسونگران غرب تعادل از دست داده برق و جلای زندگی مصرفی چشم‌شان را خیره کرده مجذوب عناوین فریبای دموکراسی و لیبرالیسم شده بودند، به گنجینه‌های پوشیده در زیر اغراض یعنی مایه‌های خودی و قرآنی بازگردند با درک عمیق آنچه دارند و با معیاری درست دریابند که سازمان‌های بظاهر بشر دوستانه و مجامع ظاهراً مدافع انسانیت سرپوشی هستند بر روی شکنجه‌های ضد انسانی که در ایران اعمال می‌شود آواره ساختن انسان‌های فلسطینی و جنگ و کشتار رسوا در ویتنام و بمباران خلق‌های آزادی‌خواه اریتره، فلیپین، رودزیا و جنگ‌جویان پولیساریو و زیمبابوه و همه جاهای دیگر و بهانه‌هائی برای اعمال اندیشه‌های فاشیستی و برتری نژادی جهان‌خواران دکتر شریعتی با زبان و قلم خویش و با کوله‌باری از فرهنگ انقلابی اسلام و سلاح کوبنده و پیروزمندی چون سنت مبارزاتی اهل‌بیت با استعمار فرهنگی شرق و غرب به پیکار برخاست و نشان داد که استعمار فرهنگی مقدمه هر استعماری و پایه هر اسارتی و وسیله هر نوع مسخ و از خودبیگانه کردنی است و با تمام نیرو در برابر آنها ایستاد و در هر لحظه و فرصتی چون چراغ فروزانی که از درخت خجسته زیتون نیرو می‌گیرد پیوسته در جهت خدا و تعالی و کمال انسانی در برابر پویندگان راه حق و حقیقت نور می‌افشاند و به رفتن و شدن ادامه می‌داد.

حرکتی انقلابی و متأثر از روح زمان داشت و بازتاب فریادهای حقیقت‌جویانه فطرت‌های جوان سرگردان بود و اسلام راستین را از زیر گرد و غبار قرون بیرون آورد و راه جدیدی برای شناخت اسلام عزیز و بازگشت بقرآن و مکتب اهل‌بیت فرا راه جویندگان گذاشت و سرانجام مهاجر الی‌اللّه از شبستان اختناق و ظلمات ظلم طاغوت‌ها رخت بیرون کشید و در هجرت ‌گاه خود نمونه و شاهدی همیشه مراقب گشت پویندگان راه خود را و به آرزوی خویش که شهادت در راه خدا بود رسید. خدایش رحمت کند و شهادتش مبارک باد.

 

 

پیام مهندس بازرگان

  سپس آقای صدر حاج‌سیدجوادی وزیر کشور پیام آقای مهندس مهدی بازرگان نخست‌وزیر را که بمناسبت سالگرد شهادت دکتر علی شریعتی فرستاده است قرائت کرد.

در این پیام آمده است:

«سابقاً گاه‌گاه دکتر علی شریعتی برادر عزیز را در مجالس خصوصی در سخنرانی‌ها و در مقالاتش می‌دیدم و می‌دیدم بعد از آنکه در اردیبهشت ماه سال قبل خداحافظی کرده و به اروپا رفت و سپس در چنین روزی از میان‌مان و از دنیا رخت بربست گویی که باز هم و بلکه بیش از گذشته او را هر شب و هر روز یا لااقل هر هفته و ماه در راه‌پیمائی‌ها در محافل و در گفت‌گوهای دوران انقلاب و جنبش می‌دیدیم و حاضر و ناظر و گوینه‌اش می‌دانیم. افکار شریعتی با آن قلم سحرانگیز و لحن گیرا و تأثیر او مخصوصاً در نسل جوان داخل و خارج کشور در شرکت‌کنندگان انقلاب و در شهید شدگان زنده و عامل بوده و هست و الحق نقش بزرگی در انقلاب اسلامی ایران داشته است.

سفرش به اروپا همان‌طور که وصیت کرده بود هجرت بسوی خدا و مشمول سرشار و کان‌الله غفورا رحیما می‌باشد. چه درگیر و دارهای بعد از پیروزی مرحله اول انقلاب و چه در مرحله سازندگی توام با مسائل و مصائب بار هم احتیاج بوجودش داشتیم. جایش خالی که ناکام رفت و پیش‌بینی چنین سقوط سریع نظامی را که با تمام وجود از آن نفرت داشت نمی‌کرد و امروز همگام و همکار ما نیست.

اگر می‌بود حتما تعلیم می‌داد که هدف باید حفظ شود. هدف یعنی اسلام و حق و عدالت و رحمت و برادری و چون در مرحله، سازندگی هستیم روی برادری و رحمت تکیه می‌کرد حتماً شیوه را وحدت کلام انضباط و اطاعت می‌دانست و دستورالعمل را تا وصول به پیروزی فعالیت و قبول محرومیت‌ها توصیه می‌کرد. برای دکتر علی شریعتی از خدا آمرزش و تقرب می‌طلبیم به پدر بزرگوارش استاد محمدتقی شریعتی و به خانم و فرزندانش سلام و تسلیت عرض می‌کنم و برای دوست‌داران و پیروان او توفیق و سعادت آرزو می‌نمایم.

والسلام علینا و علی عبادالله الصاحین.»

پس از پیام آقای مهندس مهدی بازرگان نخست‌وزیر، حجت‌الاسلام صدر بلاغی در سخنانش از دکتر علی شریعتی و نقش ارزنده او در انقلاب اسلامی ایران تجلیل کرد و خاطرنشان ساخت:

یکی از افتخارات بزرگ زندگی من این است که سال‌های زیادی را با استاد دکتر علی شریعتی گذرانده‌ام و حالا نیز کمتر روزی می‌شود که دکتر علی شریعتی را نبینم و یا سخن او را نشنوم. او در قلب و روح من اثر گذاشته است.

ما و پیام‌دهندگان

بیش از ۶۰ سازمان بخاطر سالگرد شهادت دکتر علی شریعتی، پیام فرستادند. اسامی بعضی از سازمان‌ها عبارت است از: گروه جنبش ـ جنبش مسلمانان مبارز ـ جاما و جنبش ملی مجاهدین ـ مجاهدین انقلاب اسلامی ـ نهضت آزادی ـ حزب آزادیخواه ـ حزب ملت ایران ـ جبهه ملی ـ حزب جمهوری اسلامی ـ حزب جمهوری خلق مسلمان ـ فدائیان اسلام ـ سازمان اسلامی شورا (ساش) ـ نهضت اسلامی افغانستان ـ دفتر تبلیغات جامعه زنان اسلامی ـ سازمان چریکی مستضعفین ـ جبهه دموکراتیک ملی ایران ـ دفتر بررسی و هم‌آهنگی فعالیت‌های اسلامی ـ انجمن اسلامی شمیرانات و تجریش ـ جامعه توحیدی صنعت نفت ـ انجمن دانشجویان مسلمان مدرسه عالی علوم آزمایشگاهی ـ انجمن اسلامی کارکنان شرکت مخابرات ایران ـ روزنامه‌های: امت ـ انقلاب اسلامی ـ کیهان ـ اطلاعات و آیندگان ـ مزینانی‌های مقیم مرکز ـ دانشگاه کرمان ـ دانشگاه آذرآبادگان ـ نهضت رادیکال ـ انجمن معلمان مستقل ـ کانون نویسندگان ایران ـ انجمن اسلامی دبیرستان آذر شماره ۳ ـ انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه تهران ـ انجمن اسلامی سازمان انرژی اتمی ایران ـ انجمن اسلامی دانشکده علوم سیاسی و اقتصادی ـ انجمن معلمان مسلمان طلاب مدرسه شیخ عبدالحسین ـ سازمان مدافعین توحید ـ اتحاد دانشجویان و جوانان ملی‌گرا ـ کانون جوانان مسلمان ساری ـ جمعیت زنان ایران ـ انجمن ندای اسلام ـ جامعه اسلامی ـ دانشگاهیان ایران ـ انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه ملی ـ دانشجویان مسلمان دانشکده اقتصاد ـ کانون مستقل معلمان تهران ـ انجمن اسلامی پیشاهنگ پلیس ـ انجمن اسلامی ثار ـ سازمان دانش‌آموزان مسلمان ـ انجمن دانشجویان مسلمان مدرسه عالی بهداشت مدارس تهران ـ دانشجویان مسلمان دانشکده علوم تغذیه ـ کانون مستقل معلمان شهرستان کرج ـ انجمن اسلامی سازمان بازنشستگی کشور ـ شورای اسلامی دانشجویان دانشکده‌های کشاورزی حنیف‌نژاد و منابع طبیعی مشکین‌فام ـ انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده رفاه اجتماعی ـ دفتر تشکل دانشجویان مسلمان دانشگاه ملی ـ سازمان معلمان مسلمان ـ انجمن اسلامی دانش‌آموزان خرم‌آباد.

شعارهای دیروز

در مراسم دیروز، در حد فاصل هر سخنرانی، صدای تکبیر بلند می‌شد و مردم الله اکبرگویان مراسم را همراهی می‌کردند.

پاره‌ای از شعارهای مراسم دیروز عبارت بود از: اسلام پیروز است، ارتجاع نابود است ـ شریعتی، شریعتی معلم شهید ما راهت ادامه دارد ـ اندیشه شریعتی پیروز است، ارتجاع صفوی نابود است ـ درود بر خمینی، سلام بر شریعتی ـ درود بر مصدق ـ سلام بر طالقانی ـ اعدام ساواکی‌ها خدمت به انقلاب است ـ دشمنان دین ما، راست فرصت‌طلب و چپ‌نما ـ زنده و جاوید باد یاد شهیدان ما ـ مرده و نابود باد توطئه خائنان.

تصاویر مراسم

سخنرانان این مراسم عبارت بودند از:

استاد محمد تقی شریعتی

دکتر  ناصر میناچی

دکتر کاظم سامی

استاد محمد مهدی جعفری (قراﺋت پیام آیت الله طالقانی را به مناسبت سالروز شهادت دکتر شریعتی)

احمدصدرحاج سید جوادی-وزیر کشور دولت موقت (قراﺋت پیام مهندس مهدی بازرگان، رببس دولت موقت)

حجت الاسلام صدر بلاغی

دکتر حبیب الله پیمان

دکتر علی اصغر حاج سیدجوادی

علی موسوی گرمارودی

لیست اسامی احزابی که به این مناسبت پیام فرستادند:

جنبش( علی اضغر حاج سیدجوادی)

جنبش ملی مجاهدین

جنبش انقلابی مردم مسلمان ایران(جاما)

جنبش مسلمانان مبارز

مجاهدین انقلاب اسلامی

نهضت آزادی ایران

حزب آزادی خواه

حزب ملت ایران

جبهه ملی

حزب جمهوری اسلامی

حزب جمهوری خلق مسلمان

جبهه دموکراتیک ملی ایران

روزنامه های امت-انقلاب اسلامی،کیهان، اطلاعات، آیندگان

دفتر بررسی و هماهنگی فعالیت های اسلامی

دانشجویان دانشکده اقتصاد

انجمن اسلامی سازمان انرژی اتمی ایران

انجمن اسلامی شمیرانات و تجریش

انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه ملی

سازمان مدافعین توحید

دفتر تشکل دانشجویان مسلمان دانشگاه ملی

انجمن ندای اسلام

انجمن اسلامی ثار

انجمن اسلامی سازمان بازنشستگی کشوری

جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران

نهضت اسلامی افعانستان

کانون مستقل معلمان تهران

سازمان اسلامی شورا(ساش)

سازمان(نصر) افغانستان

انجمن اسلامی دانش آموزان سبزوار

شورای اسلامی دانشجویان دانشکده های کشاورزی حنیف نژاد

طلاب مدرس شیخ عبدالحسین

کانون مستقل معلمان شهرستان کرج

انجمن دانشجویان مسلمان مدرسه عالی بهداشت مدارس تهران

انجمن اسلامی کارکنان شرکت مخابرات ایران

جمعیت اسلامی افغانستان(بخش خارج از کشور)

انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده نوان بخشی و رفاه اجتماعی

 

متن پیام آیت الله طالقانی که توسط استاد جعفری خوانده شد:

دکتر شریعتی درخت مبارک زیتون و شمعی بود برافروخته که بازنماند و در پرتو هدایت قرآن پا بر سر شرق و غرب گذاشت  و از همگان گذشت و سرانجام پر بار و بی امان و درنگ نشناس مقصد جوانان سرگردان در میان راهها و کوره راهها و بن بست ها را روشن ساخت. او با شناختی عمیق که از اسلام و آگاهی عینی که از عقب ماندگی های ملل مسلمان داشت و با درک این واقعیت که ضعف و عقب ماندگی ها بر اثر مسخ تعالیم اسلام است و نه از اسلام راستین و اصیل موثرترین راه را در بازگشت به خویش خویش دید و خودباختگان و از خودبیگانه شدگان را به خود آورد تا آنانکه در برابر سحر و افسون های افسونگران غرب تعادل از دست داده برق و جلای زندگی مصرفی چشمان را خیره کرد مجذوب عناوین فریبای دموکراسی و لیبرالیزم شده بودند برگنجینه های پوشیده در زیر اغراض، یعنی مایه های خودی و قرآنی باز کردند..

متن پیام مهندس بازرگان، ریاست دولت موقت:

افکار شریعتی با آن قلم سحر انگیز و لحن گیرا و تاثیر او مخصوصا در نسل جوان داخل و خارج از کشور در شرکت کنندگان انقلاب و در  شهید شدگان، زنده و حامل بوده و هست و الحق نقش بزرگی در انقلاب اسلامی ایران داشته است؛

 

گزارش روزنامه‌ی آیندگان از مراسم دومین سالگرد شهادت شریعتی در چمن دانشگاه تهران*

بیش از پنجاه سازمان پیام فرستادند

«دهها هزارتن یاد شریعتی را گرامی داشتند»

عصر روز گذشته بدعوت کمیته‌ی برگزارکننده‌ی مراسم سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی دهها هزارتن در زمین چمن دانشگاه گردآمدند و یاد این معلم شهید را گرامی داشتند.

بر پارچه سفیدی که جلوی تریبون نصب شده بود جمله‌ای از دکتر شریعتی همراه با تصاویر امام خمینی، آیت‌الله طالقانی، مصدق و دکتر شریعتی دیده می‌شد و یکی از شرکت‌کنندگان در مراسم این نوشته را در دست داشت: مصدق و شریعتی زنده‌اند، مرگ بر پنج مفسدین کارتر، سادات، بگین، تره‌کی و … درود بر کارگران صنعت نفت.

در آغاز یکی از اعضاء کمیته‌ی برگزارکننده مراسم پس از اعلام برنامه از تمام گروه‌ها و احزاب شرکت‌کننده تشکر کرد. آنگاه آیاتی چند از کلام‌الله مجید تلاوت شد و پس از آن استاد جعفری پیام آیت‌الله طالقانی را بمناسبت سالروز درگذشت دکتر شریعتی خواند. در بخش‌هائی از این پیام آمده بود «… دکتر شریعتی درخت مبارک زیتون و شمعی بود برافروخته که با زیرپا گذاشتن شهرهای عشق شرق و غرب، در خم هیچ کوچه‌ای نماند و در پرتو هدایت قرآن پا بر سر شرق و غرب گذاشت و از همگان گذشت و سرانجام پربار و بی‌امان و درنگ‌نشناس مقصد جوانان سرگردان در میان راه‌ها و کوره راه‌ها و بن‌بست‌ها را روشن ساخت…

او با شناختی عمیق که از اسلام و آگاهی عینی که از عقب‌ماندگی‌های ملل مسلمان داشت و با درک این واقعیت که ضعف و عقب‌ماندگی‌ها بر اثر مسخ تعالیم اسلام است نه از اسلام راستین و اصیل موثرترین راه را در بازگشت به خویشتن خویش دید و خودباختگان و از خودبیگانه‌شدگان را بخود آورد تا آنان که در برابر سحر و افسون‌های افسونگران غرب تعادل از دست داده، برق و جلای زندگی مصرفی چشم‌شان را خیره کرده، مجذوب عناوین فریبای دموکراسی و لیبرالیسم شده بودند  به گنجینه‌های پوشیده در زیر اغراض، یعنی مایه‌های خودی و قرآنی، باز کردند …»

پس از خوانده شدن پیام آیت‌الله طالقانی، احمد صدر حاج سیدجوادی وزیر کشور پشت تریبون قرار گرفت و از طرف خود و اعضای دولت موقت جمهوری اسلامی شهادت شهید دکتر علی شریعتی را به پدر و خانواده‌اش تسلیت گفت و اظهار داشت که چون مهندس بازرگان بدلیل گرفتاری‌های زیاد نتوانسته است در این مراسم حضور یابدپیامی فرستاده است که توسط او خوانده می‌شود.

در پیام مهندس بازرگان چنین آمده بود: «… افکار شریعتی با آن قلم سحرانگیز و لحن گیرا و تاثیر او مخصوصا در نسل جوان داخل و خارج کشور، در شرکت‌کنندگان انقلاب و در شهیدشدگان زنده و حامل بوده و هست و الحق نقش بزرگی در انقلاب اسلامی ایران داشته است.»

در پی قرائت پیام نخست‌وزیر شعری در ستایش ار دکتر شریعتی خوانده شد و آنگاه ایت‌الله صدر بلاغی درباره‌ی مقام و شهادت دکتر شریعتی سخن گفت و سپس نامه‌ای را که شخصی خطاب به دکتر میناچی وزیر ارشاد ملی نوشته شده بود قرائت کرد، در این نامه به توطئه‌های سارقین علیه گروه‌های مترقی اسلامی ازجمله عنوان کردن مواردی چون اختلاف امام با آقای شریعتمداری، دستگیری فرزندان آیت‌الله طالقانی، اختلاف آقای مطهری و دکتر شریعتی، دیکتاتوری آخوندی و کوشش برای ضایع نمودن سازمان مجاهدین خلق ایران که هنوز هم ریشه‌کن نشده و اتهام‌های وارد بر این فرزندان دلیر و شریف خلق اشاره شده بود.

در پی سخنان آیت‌الله صدر بلاغی شعری خوانده شد و آنگاه دکتر علی‌اصغر حاج سیدجوادی و حبیب‌الله پیمان سخنانی ایراد کردند. در پایان استاد محمدتقی شریعتی، پدر دکتر شریعتی از شرکت‌کنندگان در مراسم سپاس‌گزاری کرد و پیام پشتیبانی بیش از پنجاه گروه خوانده شد.

شعارهای مراسم دیروز:

اسلام پیروز است، ارتجاع نابود است.

رحم به اهریمنان، ستم به مستضعفان.

که هستند دشمنان دین ما؟ راست و فرصت‌طلب و چپ‌نما.

مزدور آمریکائی، جاسوس اسرائیلی، اعدام باید گردد.

بازپرس انقلابی حامی انقلاب است.

درود بر خمینی، سلام بر شریعتی.

درود بر مصدق، سلام بر طالقانی.

۳۰ خرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه آیندگان

  • photo_2017-06-07_10-48-47
  • photo_2017-06-07_10-48-43
  • photo_2017-06-07_10-48-37
  • photo_2017-06-07_10-48-20
  • photo_2017-06-07_10-48-15
  • photo_2017-06-07_10-48-10
  • photo_2017-06-07_10-48-02
  • 59832-200x300
  • 5983-e1494402550491-186x300
  • photo_2017-06-07_13-34-04
  • photo_2017-06-07_13-34-11
  • photo_2018-12-31_04-32-34_2
  • photo_2018-12-31_04-32-39_2


≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : آوریل 26, 2017 1727 بازدید       [facebook]