Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


گزینش سخنان آقاجری درباره شریعتی در «یک فنجان اسپرسو» | هاشم آقاجری (اندیشه پویا ـ شهریور ۱۳۹۵)

گزینش سخنان آقاجری درباره شریعتی در یک فنجان اسپرسو

در شماره ۳۷ اندیشه پویا در صفحه یک فنجان اسپرسو مریم شبانی گفتگویی دارد با آقاجری با عنوان « در برابر فرزندانم از شما لیبرال ترم» بخشی از این مصاحبه به شریعتی اختصاص دارد که در این صفحه گزیده‌ای از مصاحبه منعکس شده است.

 

%d8%a7%d8%b3%d9%be%d8%b1%d8%b3%d9%88

– « من شیفته این ویژگی دکتر شریعتی بودم که برای پرسشگری جوانان ارزش قائل بود و بعد از پایان سخنرانی‌هایش می‌ایستاد و پاسخ پرسش‌های‌مان را می‌داد و مثل فلان سخنران در کانون توحید نبود که ساعتش را نشان مان می‌داد که دیرش شده و باید برای شام و استراحت برود.»

-«روح شریعتی می‌تواند دوباره در کالبد جدید رستاخیز کند و آینده این را نشان خواهد داد.»

-« شریعتی ضمن تمام ستایشی که از حلاج می‌کند می‌گوید اگر همه مردم قرار باشد حلاج شوند، ما با یک جامعه دیوانه روبه‌رو خواهیم شد. پس هم به محقق احتیاج داریم و هم به نظریه پرداز تحول آفرینی که روح تازه‌ای در کالبد جامعه بدمد.»

-«ما نباید شریعتی را تکرار کنیم و باید با او مواجهه انتقادی و تعالی بخش داشته باشیم ولی من هنوز به آرمان‌های بلندی که شریعتی داشته معتقدم.»

ـ«من هنوز خودم را در مثلثی تعریف می‌کنم که یک ضلعش عرفان وجودی و اگزیستانسیالیستی است، یک ضلعش آزادی و دموکراسی و فردیت اصیل است. و ضلع دیگرش هم مخالفت با استثمار و خواست سوسیالیسم و زندگی عادلانه برای جامعه انسانی است.»

-« این به تعبیر و بر یک نمونه آرمانی است. این نمونه آرمانی را باید در اختیار داشته باشیم و واقعیت را در پرتو آن ارزیابی کنیم. من دین جامعه و حکومت را در نسبت با این نمونه آرمانی نقادی می‌کنم. این که کاملأ این الگو تحقق یافته یا نه؟ خیر چون اگر تحقق یافته بود ما از آ عبور کرده بودیم . به تعبیر مارکس برای این که از چیزی عبور کنیم باید آن را محقق بسازیم.»

-«ما هم به ابوذر احتیاج داریم و هم به ابوعلی سینا . دکتر شریعتی می‌خواست بینش بدهد و بینش مقدم بر دانش است. من البته بین شریعتی و حمید عنایت تناقض نمی‌بینم. به رغم این که رسالت شریعتی رسالت آکادمیک نبود و می‌خواست آغازگر یک دوران جدید باشد.»

-«عرفان و معنویتی که شریعتی به ما معرفی کرد در عین حال که معنویت را ترویج می‌کرد، این معنویت را به سرنوشت اجتماعی پیوند می‌زد. شریعتی می‌خواست بین معنویت و مادیت پیوند بزند. بین آزادی سیاسی و عرفان و معنویت پیوند بزند،این‌ها را نمی‌شود از هم جدا کرد.»



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : سپتامبر 18, 2016 1572 بازدید       [facebook]