Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


هبوط در کویر ـ م.آ ۱۳ (چاپ اول ـ ۱۳۶۲)

هبوط در کویر

مجوعه آثار ۱۳

علی شریعتی، تهران، انتشارات فردوسی، چاپ اول ۱۳۶۲، قطع رقعی، تیراژ ۵۰۰۰

 

هبوط در کویر

مجموعه آثار «هبوط در کویر» در واقع ترکیبی است از کتاب کویر که برای اولین بار در سال ۱۳۴۹ به چاپ رسیده بوده است با کتابی به نام هبوط که برای اولین بار پس از انقلاب در سال ۱۳۵۹ توسط انتشارات سروش در قالب شماره ۱۳ م.آ به چاپ می‌رسد.

این کتاب که در سال ۱۳۴۸ نوشته شده و شریعتی در چاپ اول کویر وعده چاپ ان را به زودی داده بود عملا تا پس از انقلاب به چاپ نمی رسد. اما  مسئولین دفتر تدوین آثار شریعتی در چاپ دوم مجموعه سیزدهم (۱۳۶۲) تصمیم می‌گیرند که «کویر» و «هبوط» را با یکدیگر چاپ کنند و دلیل آن را وصیت گونه شریعتی که در مجموعه آثار ۱ به چاپ رسیده می‌دانند که طی آن شریعتی از تمایلش مبنی بر چاپ توأمان این دو اثر سخن می‌گوید.

*این ترکیب اما اثر معروف «کویر» را تحت شعاع نام جدیدی قرار داد و شاید همین موضوع موجب پیدایش بازار سیاه برای کتاب «کویر» گشته است.

دفتر اول:  «هبوط». در ۱۳۴۸ نوشته شده و برای اولین بار ابتدا به تنهایی و سپس همراه با کویر به چاپ می رسد.

دفتر دوم: «کویر». کتاب کویر که شامل نوشته های شریعتی در سال های ۴۷ تا ۴۸ است برای اولین بار توسط چاپخانه طوس در مشهد و در سال ۱۳۴۹ انتشار یافته و در همان ایام تجدید چاپ می‌شود. شریعتی در چاپ اول حک و اصلاحاتی را اعمال می‌کند و به چاپ دوم می‌رساند که همان چاپ دوم مأخذ قرار می‌گیرد.

 

ضمیمه‌ها:

  • «توضیحی درباره سرود آفرینش». این متن را که در کویر منتشر شده است شریعتی در نواری پس از آزادی از زندان (۱۳۵۴) روخوانی می کند و سپس در حاشیه این متن سخنانی را در خلوت خود ایراد می کند.
  • «توتم پرستی». این متن در سال ۱۳۴۷ نوشته شده است و قبل از چاپ در مجموعه آثار ۱۳ به بازار کتاب راه یافته بود.
  • «دوستان عزیز». دستنویسی با همین عنوان و بدون تاریخ.
  • م. آ ۱۳


≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : می 7, 2016 1605 بازدید       [facebook]