Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


اعلام جرم علیه کیهان | احمد صدر حاج سید جوادی (۱۳۹۰)

اعلام جرم علیه کیهان

خاطرات احمد صدر حاج سید جوادی (مصاحبه با بنیاد شریعتی ـ ۱۳۹۰)

 

روزنامه کیهان، یازده ماه بعد از اینکه علی شریعتی از زندان آزاد می شود،  سلسله مقالاتی را به نام او  از ۲۶ بهمن  به شکل روزانه شروع به چاپ می کند.  نخست سلسله مقالاتی تحت عنوان« انسان، ضد مارکسیسزم» و سپس سلسله مقالات «بازگشت به خویشتن». شریعتی قبل از دستگیری دو مطلب به  نام« بازگشت به خویش » و نیز «بازگشت به کدام خویشتن» به چاپ رسانده بود. «انسان، اسلام و مکتبهای مغرب زمین» نیز در روزنامه نام ضد مارکسیستی تری بر خود می گیرد.

در ادامه بخشی از مصاحبه «بنیاد فرهنگی  شریعتی» با دکتراحمد صدر حاج سید جوادی (۱۳۹۲-۱۲۹۶) خواهد آمد. وی وکیل  علی شریعتی در اعلام جرم علیه روزنامه کیهان ـ که از بهمن ۱۳۵۴ آغاز به چاپ دو سلسله مقالات از شریعتی کرد ـ بود . چاپ  این مقالات، 11 ماه پس از آزادی شریعتی به قصد ایجاد این توهم صورت می گرفت که آزادی او در گرو همکاری مطبوعاتی با ساواک بوده است. 

 

 

ماجرای  روزنامه «کیهان»:

می خواستند منکوب کنند نام دکتر را و به این صورت در آورند که ایشان نماینده ما هستند و لاطائلاتی از این دست. ایشان به من وکالت دادند و اعلام جرم کردند. غالبا از این اوراق وکالت فتوکپی می گرفتم ولی نمی دانم چطور شده که متاسفانه از ایشان کاغذی ندارم.(در پرونده دادگستری اما هست) من اعلام کردم که این مقالات را منتسب می کنند به ایشان و از نظر قانونی جرم است. ولی متاسفانه چند بار هم که رفتم و خواهش کردم که خود دکتر را هم صدا کنند اما موافقت نشد. خود بازپرس هم میل داشت و می گفت سازمان امنیت نمی گذارد. چند بار هم نامه نوشته بود اما گوش نکرده بودند و ترتیب اثری نداده بودند.

وقتی منتشر شد، خواستند منتسب کنند به آقای دکتر. ایشان زنگ زدند و با هم ملاقات داشتیم و به من وکالتنامه ای دادند تا بنده بروم دنبالش و انتشار دهنده مطالب را و روزنامه کیهان را تحت تعقیب قرار دهم. من هم به همین صورت اعلام کردم و با وکالتنامه آقای دکتر رفتم دادسرا.( اتفاقا دو سال یا سه سال پیش رفتم ببینم چیزی…رفتم دیدم کل آن بازپزسی وهمه به هم خورده و از مرکز خود دادگستری فرستاده شده خارج  و گفتند دیگر نمی شود پیدا کرد. چون تعدادی از آن اوراق را از بین برده اند و تعدادی را هم فرستاده اند بایگانی کرج و گفتند آنجا هم یک دریایی است و کسی  نمی تواند پیدا کند. می خواستم فتوکپی وکالتنامه و  سوابقی که اعلام کرده بودیم داشته باشیم. اشتباه کردیم نگرفتیم آن موقع)

* آقای دکتر شریعتی حضوری آمدند وکالتنامه را به دستتان دادند یا با واسطه ای؟

*-من  دقیق یادم نیست. فقط یادم می آید که به محضی که اطلاع دادند  و من وکالتنامه را به دستشان دادم ایشان به نام من امضاء کردند و به دستم دادند که من هم رفتم به نام این وکالتنامه اعلام جرم کردم.

* شما به ایشان مشاوره حقوقی ندادید که آقا با این ها درنیفتید و..؟

– نخیر! ما آن موقع بسیار ناراحت بودیم از اینکه چنین کاری شده و خودمان هم یک پا، طرف بودیم که اصلا برویم تعقیب کنیم جریان را و نام دکتر را …و همینجور هم شد تفریبا. چون منعکس شد که من از طرف دکتر وکالت دارم و در دادسرا اعلام جرم کرده ام و تقریبا همه دوستان و همه تهران همه مطلع شدند. پرونده تشکیل شد ولی آن بازپرسی و…گفته بودند که سازمان امنیت متوجه شد و نگذاشت که جریان کاملا توسط بازپرس تعقیب شود. بازپرس هم وقوع جرم را تأیید کرد و دنبال کرد ولی متاسفانه جلوی بازپرس را هم گرفتند و به نامه ها جواب نمی داد و گفت  آقا به من جواب نمی دهند….وقتی قدرت اسلحه و امنیتی در جریان باشد همین است…اسمش هم این است که دستگاه قضایی مستقل است و قاضی کسی نیست که از این و آن …



≡   برچسب‌ها
,
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : دسامبر 24, 2020 1092 بازدید       [facebook]