Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


قدمی مثبت؛ رفع ممنوعیت از پنج عنوان از مجموعه آثار شریعتی (ایران فردا ـ اردیبهشت ۱۳۷۷)

قدمی مثبت؛ رفع ممنوعیت از پنج عنوان از مجموعه آثار شریعتی

منبع: ایران فردا (شماره ۴۲)
تاریخ: اردیبهشت ۱۳۷۷

 

از میان مجموعه آثار شریعتی ۵ عنوان در نیمه دوم دهه ۶۰ دستخوش ممیزی و ممنوعیت می شوند و نهایتا بعد از سال ۱۳۷۷ از سوی وزارت ارشاد دولت اصلاحات از آنها رفع ممنوعیت می گردد. این عناوین عبارتند از :

  • با مخاطب های آشنا (مجموعه آثار ۱)
  •  تشیع علوی ـ تشیع صفوی (مجموعه آثار ۹)
  • جهت‌گیری طبقاتی در اسلام (مجموعه آثار ۱۰)
  • مذهب علیه مذهب (مجموعه آثار ۲۲)
  • نامه‌ها (مجموعه آثار ۳۴)

 

در سال ۱۳۷۶ و به دنبال روی کار آمدن دولت محمد خاتمی به نوشته مجله «ایران فردا»: « دفتر پژوهش های فرهنگی دکتر علی شریعتی در نامه ای خطاب به وزیر ارشاد که به امضای مدیر دفتر، آقای یوسفی اشکوری منتشر شده است خواهان لغو ممنوعیت چاپ چند جلد از مجموعه آثار شریعتی (مانند مجموعه آثار 1:« با مخاطب های اشنا»، م.آ.9 تشیع علوی- تشیع صفوی، ۱۰ جهت گیری طبقاتی در اسلام ، ۲۲ مذهب علیه مذهب، ۳۴ نامه ها- متن کامل) گردیده است. گفته می شود این کتاب ها به علت نقدهای صریحی که درباره اسلام سنتی و روحانیت دارد از اوایل انقلاب تا کنون ممنوع‌الچاپ بوده‌اند.  در شماره ۴۲ این مجله به تاریخ اردیبهشت ۱۳۷۷ خبر لغو ممنوعیت این 5 اثر توسط وزارت ارشاد تحت ریاست عطاءالله مهاجرانی انعکاس یافته است. به این شرح:

قدمی مثبت

پس از ماه ها از روی کار آمدن دولت جدید و ایجاد تغییراتی در وزارت ارشاد و به دنبال پیگیری خانواده دکتر شریعتی و نامه سرگشاده اعتراضی دفتر پژوهش های فرهنگی دکتر شریعتی به وزیر ارشاد، شنیده شده است چهار جلد از مجموعه آثار دکتر شریعتی (مجموعه آثار 1-9-10-22) که چاپشان ممنوع بوده، مجوز چاپ گرفته اند و مجموعه آثار 10 نیز روانه بازار گردیده است.



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : دسامبر 21, 2020 1842 بازدید       [facebook]