Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


گزارش مراسم سالگرد پوران شریعت رضوی در میان مردم (۲۵ و ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ ـ کاهک و مزینان)

گزارش مراسم سالگرد پوران شریعت رضوی در میان مردم

زمان: ۲۵ و ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
مکان: روستاهای کاهک و مزینان

 

مراسم سالگرد پوران شریعت رضوی، امسال، نه بر سنت رایج در تهران که در زادگاه وخاستگاه علی شریعتی، در روستای کاهک و مزینان برگزار شد. جدا از مراسمی که جمعه شب در روستای کاهک و شنبه ظهر در مزینان برگزار شد، به ابتکار بنیاد شریعتی، در دو روز مراسم، جمعی از پزشکان، دکتر مونا شریعتی، دکتر کریم چوبساز ودکتر رباب مزینانی که از تهران برای شرکت در این مراسم آمده بودند، به ویزیت رایگان و مداوای بیماران در منطقه پرداختند و نزدیک به چهارصد بیمار را ویزیت کردند. این مراسم نیز همچون مراسم هفت پوران شریعت رضوی در کانون توحید، از دیگر مراسم ترحیم متمایز بود. مراسمی متفاوت، متمایز، ترکیبی از جلسات روشنفکری و مناسک مردمی. بزرگداشتی با کلام و تصویر، موسیقی و خاطره. مراسمی در روستا و نه شهر، با حضور وسیع مردم و نه الزاما شخصیتها و نخبگان فرهنگی، حضور سخنران زن در مسجد، کنار زدن پرده ها میان زنان و مردان و ترکیبی از مراسم متداول سخنرانی با مناسک مردمی. اینها الگوی جدیدی در بزرگداشت هاست. در این الگو این روشنفکرانند که به سراغ مردم می روند و یادآور می شوند که جایگاه چهره های مردم دوستی چون پوران شریعت رضوی در کنار و در قلب مردم است.

 

– ویزیت رایگان بیماران در روستای کاهک و مزینان
جمعه ۲۵ بهمن ماه، سالن خیریه ی نرجس که به تلاش وکوشش خانم گلستانی در مزینان برپاشده است، پر از جمعیت است. دو روز قبل از مراسم، جهت ویزیت رایگان فراخوان داده شده بود و جمعیت زیادی برای مداوا به خیریه نرجس رجوع کرده بود. بیشتر زنان وکودکانی بودند که از داورزن و روستاهای اطراف مزینان ( آبرود، کلاته، غنی آباد) آمده بودند. حال وهوای جهاد سازندگی دوران انقلاب بود. هر کدام از پزشک ها در اتاقی مستقر شده بودند وبیماران را می دیدند. گروه مشاوران نیز (خانم ها شهناز امجدی ورقیه زارع پور) در کتابخانه ی خیریه به دردهای مراجعان گوش می دادند.
دراین میان خانم پروین منصوری هماهنگی لازم بین بیماران وپزشکان را بوجود می آورد تا همه ی مراجعین دراین فرصت اندک ویزیت شوند و دست خالی برنگردند. داروهای تهیه شده بین بیماران تقسیم شد. ویزیت بیماران در مزینان تا ۵ بعداز ظهرطول کشید. پس از آن، گروه پزشکی از ساعت ۶ دردرمانگاه کاهک مستقر شدند و تا ۸ شب ویزیت بیماران ادامه پیدا کرد. اهالی مزینان وکاهک ازاین اقدام بنیاد فرهنگی شریعتی بسیارخرسند بودند به طوری که عصرروز شنبه بعد از مراسم باشکوه مزینان، درمانگاه روستای کاهک به نام پوران شریعت رضوی نام گذاری شد.

– مراسم پوران شریعتی رضوی در کاهک.
شب جمعه از ساعت شش تا هشت شب، اولین مراسم سالگرد در روستای کاهک در مسجد آقا برگزار شد. مسئول برگزاری این مراسم در کاهک، هادی حسنی، خواهر زاده دکتر بود. پس از اقامه نماز، به تدریج صدها زن و مرد در مسجد جمع می شوند. همهمه ای بر پاست. با شروع برنامه، پرده ی حایل میان قسمت زنان وقسمت مردان کنار زده شد. دور تا دور مسجد زن و مرد درکنارهم نشستند. قرآن خوانده شد و مجری برنامه، اعلام برنامه کرد. در شب ولادت حضرت فاطمه، علاوه بر سخنرانی افسانه مزینانی، خواهر دکتر شریعتی و احسان شریعتی، برنامه ی مولودی خوانی اجرا شد و به مادرانی که فاطمه نام داشتند، هدایایی اهدا شد.
افسانه مزینانی، تنها یادگاراستاد شریعتی از خاطرات خود و ویژگی های پوران گفت. سپس دکتر احسان شریعتی، از علاقه ی وی به این منطقه گفت و اشاره کرد که پوران شریعت رضوی ، صندوق خیریه فاطمه زهرا را که شریعتی خود ایجاد کرده بود، همچنان برپا نگاه داشت تا از فرزندان محروم این منطقه که برای ادامه ی تحصیل مشکل مالی دارند حمایت کند. درپایان دکتر احسان، با اشاره به روز ولادت حضرت فطمه و استقبال گرم زنان روستا از این مراسم، بر اصل توحید تاکید کرد و توحید را به عنوان رهایی بخش انسان ازهرگونه تبعیض ها ازجمله تبعیض جنسیتی، تعریف کرد. سپس امیر فصیحی، که پیشتر در کانون توحید در شب هفت پوران شریعت رضوی، برنامه اجرا کرده بود، تصنیف گلپونه های زندگی اثر زنده یاد ایرج بسطامی را خواند.
در پایان جلسه بود که دکتر مونا شریعتی، دکتر رباب مزینانی ودکتر کریم چوبسازکه از صبح در مزینان و از ساعت ۴ بعد ازظهردر درمانگاه کاهک به مداوای رایگان بیماران پرداخته بودند، خسته اما همچنان پر انگیزه ازراه می رسند و با استقبال جمعیت روبه رو می شوند. حضور این پزشکان که از تهران به مناسبت این مراسم امده بودند و یک روز کامل را به مداوای رایگان مردم پرداختند، با استقبال بسیاری روبه رو شد و تا پاسی از شب نیز ادامه یافت.
فضا بسیار گرم وصمیمی بود. ملودی خوانی شروع شد و زنان وکودکان ومردان با دست های خود همراهی می کردند.

در انتهای مراسم، با شام از جمعیت پذیرایی شد و هدایایی به زنان اهدا شد. سپس دکتر حمید شریعت رضوی برادر پوران شریعت رضوی از از جمعیت برای حضور و همراهی شان تشکر کرد.
این مراسم نیز همچون مراسم هفت پوران شریعت رضوی در کانون توحید، از دیگر مراسم ترحیم متمایز بود. مراسمی در روستا و نه شهر، با حضور وسیع مردم و نه الزاما شخصیتها و نخبگان فرهنگی، حضور سخنران زن در مسجد، کنار زدن پرده ها میان زنان و مردان و ترکیبی از مراسم متداول سخنرانی با مناسک مردمی. اینها الگوی جدیدی در بزرگداشت هاست. در این الگو این روشنفکرانند که به سراغ مردم می روند و یادآور می شوند که جایگاه چهره های مردم دوستی چون پوران شریعت رضوی در کنار و در قلب مردم است.

مراسم شنبه ظهر. ۲۶ بهمن. در حسینیه ابوالفضلی مزینان
مراسم با کمی تاخیر در حسینیه بسیار بزرگ ابوالفضلی شروع شد. مسئول برگزاری این مراسم در مزینان هادی شریعتی از اقوام شریعتی بود که در روستای مزینان ساکن است. در همان ابتدای ورود، با توجه به وجود امکانات مختلف مشخص بود که مراسم عبارت از چند سخنرانی نخواهد بود. پخش سه کلیپ در فواصل مختلف برنامه، آواز امیر فصیحی، اجرای گروه موسیقی و ذکر قطعاتی از آثار شریعتی وجه ممتاز این برنامه از نظر محتوایی بود. از نظر فرم نیز، برنامه با مراسم معمول تفاوت داشت. به جز احسان شریعتی، همه سخنرانان اصلی زن بودند. در صحن هیئت نیز، بر خلاف رسم معمول در روستا، زن و مرد در یک سالن جمع شده بودند و علاوه بر صلوات، گه گاه سخنان گویندگان نیز با تشویق جمعیت همراه میشد.
مراسم با پخش قران آغاز شد و بلافاصله خانم سوسن شریعتی پشت میکروفون قرار گرفت و از پوران شریعت رضوی به عنوان وارثی امین نام برد و اشاره کرد که اگر پوران شریعت رضوی نبود، قطع به یقین آثار دکتر مثله شده میماند و هیچوقت بشکل منظم چاپ نمیشد. وی اضافه کردکه پوران شریعتی مرید شریعتی نبود، همسرش بود و آثار ممنوعه ای که چاپ نشده بودند را با تلاش و کوشش خود و همکارانش به چاپ رسانید. .
سخنران بعدی خانم پروین منصوری بودند که شرح کاملی از زندگی و خاطرات خود با “پوران خانم” ارائه داد و از کارهای عام المنفعه و خیریه ایشان صحبت کرد. نکته جالب این بود که بعد از اتمام صحبتهای سخنرانان دسته گلی از طرف اهالی به سخنران اهدا میشد.سپس نوبت به جناب امیر فصیحی رسید که با اجرای آواز بی نظیر “شب سکوت کویر” استاد شجریان، از دشتهای پر لاله، لاله های پر خون و عاشقان بی مزار ..گفت.
پس از آن کلیپ مراسم تشییع پیکر و تدفین پوران شریعت رضوی پخش شد و جمعیت را بسیار متاثر کرد. در اینجا، جناب مسعود فصیحی، مجری برنامه از خانم افسانه مزینانی خواهر دکتر علی شریعتی دعوت به سخنرانی کردند. بغضی که در کلامشان بود چشمها را تر میکرد و آرامشی که در چهره داشت قلب را تسکین میداد. ایشان به خاطرات مشترک با “پوران” اشاره کرد. از اولین خاطره کاهک مربوط به روز ازدواجشان، تا خاطرات روزهای ملاقات در زندان قصر، و اینکه اولین کسی که خبر شهادت دکتر را داده بود خود پوران بود، زنگ زد و گفت “مراقب پدرت باش از این به بعد پدر فرزندان من هم هست “. در کنار همه خاطرات تلخ خاطرات شیرینی نیز از نغمه خوانی دلکش پوران خانم داشت.
سخنران بعدی خانم دکتر ربابه مزینانی، روانپزشک بود. ایشان به اتفاق دکتر مونا شریعتی و دکتر کریم چوبساز روز قبل نزدیک به ۴۰۰ بیمار را در روستای کاهک و مزینان ویزیت کرده بودند. ایشان به عشق، مادری و مسئولیت پذیری در زندگی پوران شریعت رضوی اشاره کردند. ۲۶ بهمن سالروز درگذشت مادر ایشان نیز بود و دکتر مزینانی از پوران شریعت رضوی به عنوان مادر دوم خود یاد کرد.
بعد از ایشان نوبت به اجرای برنامه نی و شعر توسط دو تن از هنرمندان مزینانی رسید که در نهایت زیبایی شعری از دکتر را بهمراه نی اجرا کردند. برنامه با سخنرانی دکتر احسان شریعتی به پایان رسید. وی در نکو داشت مقام زن، زاد روز حضرت فاطمه و مسائل اجتماعی سخن گفت و از برخی از یاران شریعتی که در جمع نبودند، یاد کرد.
بعد از اتمام سخنرانی ها وقت ناهار بود. افراد زانو به زانو کنار هم نشستند تا قیمه ای را که از صبح آشپزهای حسینیه در حال تدارک بودند صرف کنند. پذیرایی نوه های “پوران خانم” از جمعیت، (دانیال، آرمان و سپیده) و جوانان این خانواده، از موارد جذاب این مراسم بود.
ناهار تمام شده بود جمعیت آماده میشد تا سفره ها را جمع کنند که پشت بلندگو اعلام کردند اهالی مزینان میخواهند لباس سیاه فرزندان را از تن ایشان درآورند. مزینانی ها فرزندانشان را در میان گرفته بودند و روسری های سپیدی را جهت تعویض رخت عزا از فرزندانشان به انها اهدا کردند و این اخرین بخش مراسم اولین سالگرد پوران شریعت رضوی بود.

 

  • احسان شریعتی در مراسم سالگرد پوران‌ شریعت‌رضوی در مسجد مزینان
  • حضور خانواده شریعتی و تعدادی از اهالی روستا در مقابل درمانگاه پوران شریعت‌رضوی در کاهک
  • دکتر ربابه مزینانی در مراسم سالگرد پوران شریعت‌رضوی در مسجد مزینان
  • حضور اهالی روستای کاهک در مسجد این روستا به مناسبت سالگرد درگذشت پوران شریعت‌رضوی
  • اهدای هدایایی به گروهی از زنان روستای کاهک
  • حضور زنان کاهک در مسجد روستا
  • خانواده شریعتی و تعدادی از اهالی روستای کاهک در مقابل درمانگاه پوران‌ شریعت‌رضوی در این روستا
  • مونا شریعتی در کنار جمعی از دختران روستای مزینان
  • حضور اهالی مزینان در مسجد این روستا در مراسم سالگرد پوران شریعت‌رضوی
  • حضور اهالی مزینان در مسجد این روستا در مراسم سالگرد پوران شریعت‌رضوی
  • اعلان مراسم سالگرد پوران شریعت‌رضوی در روستای مزینان


≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : فوریه 27, 2020 1543 بازدید       [facebook]