Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


باغ ابسرواتوار، پاریس (۱۳۳۷ تا ۱۳۳۸)

باغ ابسرواتوار(Jardin de l’Observatoire)

نشانی: پاریس، شماره ۹۶، بولوار آراگو، پاریس ۱۴

Jardin de l’Observatoire

Boulevard arago 96

75014-Paris

«… او یک مجسمه تنها بود، برروی سکوی بلند و مغرورش ایستاده می‌اندیشید و گویی به این شهر ده میلیونی رنگا رنگ پر جوش و خروش کاری و سرکاری ندارد؛ خودش است و خودش؛ دو نفری باهم اند و فارغ از روزگار ! و این بود که او را دوست می‌داشتم و باور نمی‌کردم که او یک تکه سنگ بی‌جان و بی‌احساس است که آن را تراشیده اند، هرگز! با او احساس شباهت و رفاقتی خاص می‌کردم  و او را مردی در خور دوستی و ستایش می‌یافتم، گاه در برابرش لحظاتی می‌ایستادم و به چشم‌های پر تفکر و لبخند عمیقش و آن پیشانی مواج و پر وقارش چشم می دوختم و لبخندی از سر ستایش و هم احساسی و هم فهمی می‌زدم و احساس می‌کردم که لبخند لبهایش، به پاسخ من، کشیده‌تر و روشن‌تر می‌شود، لب‌هایش درست تکان می‌خورد.» ( م.آ ۱۳)

باغ ابسرواتوار در پاریس یک باغ کوچک قرن نوزدهمی است در جوار پارک معروف لوکزامبورگ (که مجلس سنای فرانسه در آن قرار دارد) و به دلیل نزدیکی به ابسرواتوار پاریس (مرکز نجوم) این نام را به خود گرفته است. شریعتی به مدت یک سال (۱۳۳۸ تا ۱۳۳۹) به این باغ که در نزدیکی محل اقامت و نیز کلاس‌های درسش قرار داشت رفت و آمد می‌کرد. مقاله «در باغ ابسرواتوار» که در کتاب کویر چاپ شده به تجربه حضور یکساله مداوم در این باغ اشاره دارد.

 

IMG_3278

 

photo_2017-07-02_15-36-49

شریعتی خود در باره این باغ می‌نویسد:

«… من این باغ ساده و خلوت و زیبا را از همه فرانسوی‌ها و غیر فرانسوی‌ها، بیشتر دوست می‌داشتم؛ مردم همه در باغ لوگزامبورگ جمع می‌شدند که معروفترین و جالب‌ترین باغ پاریس است که کمی پایین‌تر از ابسرواتوار، اما من ترجیح می‌دادم که بر روی همین  نیمکت سبز چوبی، در زیر درختی که با او آشنا شده‌بودم و عادت کرده بودم ، ساعتها بنشینم و تنها فکر کنم و به قول ناصرالدین‌شاه خیالات بفرمایم …»( م.آ ۱۳)

  • photo_2017-07-02_15-36-38
  • photo_2017-07-02_15-36-49


≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : جولای 2, 2017 2360 بازدید       [facebook]