Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


اصلاح طلبی پوپولیسم چپ | موسی غنی‌نژاد (روزنامه شرق ـ تیر ۱۳۸۶)

به بهانه‌ی سخنان اخیر مهندس میرحسین موسوی

اصلاح طلبی پوپولیسم چپ

موسی غنی‌نژاد

منبع: روزنامه شرق

تاریخ: ۵ تیر ۱۳۸۶

دکتر موسی غنی نژاد نقدی بر اظهارات مهندس میر حسین موسوی نوشته و در قسمت اول آن درباره دکتر شریعتی نیز اظهاراتی کرده‌اند. ما در اینجا فقط بخش مربوط به دکتر شریعتی را آورده‌ایم . متن کامل این نوشته را در اينجا بخوانید.

 

مناسبت های تاریخی خرداد و تیر ماه سال ۱۳۸۶ فرصتی ایجاد کرد تا پوپولیست‌های چپ به دلایلی کم و بیش روشن یک بار دیگر مطبوعات را عرصه تاخت و تازهای ایدئولوژیک خود قرار دهند. انقلاب فرهنگی، درگذشت مرحوم دکتر شریعتی و سالروز هفتم تیر ماه موجب طرح دیدگاه‌هایی شد که در نهایت نشان می داد میان پوپولیسم راست و چپ تفاوت چندانی وجود ندارد و چه بسا نوع چپ آن زیان بارتر از همزاد راست خود است.

در بزرگداشت مرحوم دکتر شریعتی صفحات پر شماری از مطبوعات اصلاح طلب زندگی سیاسی و آثار و اندیشه های وی را مورد بررسی قرار دادند، اما هیچکدام معلوم نکردند که خطابه ها و نوشته های پر شور و احساس وی مخاطبان خود را به کدام ابزار عقلی و علمی مجهز می ساخت تا به کمک آن بتوان جامعه مدرن و پر رونقی را ساخت. تنفر دکتر شریعتی از نظام بازار (تجارت) و القاء این تنفر به عنوان معنویت با کدام اصل از اصول مدرنیته سازگار است، مدرنیته ای که چپ های سابق و اصلاح طلبان امروز به مدعیان پر شور آن تبدیل شده اند؟ مفاهیم تو خالی یا ضد مفهوم هایی مانند “استحمار” چه غنای فکری به جوان امروزی می بخشد که توسط آن به اندیشه ورزی و تحلیل بپردازد؟ تبلیغ سوسیالیم تخیلی با الفاظ اسلامی کدام گره از مشکلات اقتصادی عدیده جامعه ما را می تواند باز کند؟ ترویج اندیشه های منسوخ فرانتس فانون که قطع ارتباط و ستیز با جوامع صنعتی پیشرقته را پیش شرط توسعه سیاسی-اقتصادی می داند چه راه حلی برای معضلات روابط کشور ما با اقتصاد جهانی ارائه می دهد؟

اما شاید از همه جالب تر سخنان نخست وزیر سابق در خصوص مباحث اقتصادی باشد که برای نقد سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، اصل ۴۳ را مورد تأکید قرار می دهد و «اقتصاد اخلاقی» را چاره ساز مشکلات می داند.



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : می 18, 2015 1147 بازدید       [facebook]