Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


دین، دموکراسی و روشنفکری در ایران امروز؛ محمد رضا تاجیک (۱۳۸۴)

دین، دموکراسی و روشنفکری در ایران امروز

نویسنده: محمد رضا تاجیک؛ تهران، انتشارات موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی؛ چاپ اول ۱۳۸۴، قطع رقعی، شمارگان: ۲۰۰۰، ۲۶۴ صفحه.

این کتاب به گفته ناشر در اوج پویایی و فعالیت گفتمان اصلاح طلبی و روشنفکری دینی نوشته شده و در آن از مباحثی چون دیرینه شناسی آگاهی و تمایلات مذهبی در ایران؛ حکومت های دینی و دردسرهایشان؛ خاتمی، دین، اجتماع و سیاست… سخن گفته شده است. در مقدمه کتاب به موقعیت کانونی دین در هویت انسان و جامعه ایرانی در سده اخیر پرداخته و تحولاتی را که پس از انقلاب، پس از جنگ و در شرایط کنونی از سر گذرانده را سوژه تحلیل خود قرار داده است. محمد رضا تاجیک معتقد است: « اگر چه دین کماکان به عنوان معتبرترین جدی ترین و فراگیر ترین عامل در این عرصه محسوب می گردد اما یگانه سازنده و پردازنده نظام صدقی حاکم بر جامعه ایرانی نیست. سیاست زدگی مفرط سپهر عمومی امروز جامعه نیز از شاخص های دیگر این دوره است.»
«شریعتی، دین داری و روشنفکری»؛ عنوان بخش چهارم این کتاب است. در جمع بندی هفتگانه این فصل به نقل از یوسفی اشکوری دستاوردها و رویکر شریعتی چنین می خوانیم:« شریعتی نگاه نوینی را واد دین شناسی می کند، در کل دستگاه مسلمانی تجدید نظر می کند، تمامی واژه ها و اصطلاحات و مفاهیم دین را از نو تعریف و تفسیر می کند، طبقه بندی سنتی اصول دین و فروع دین را نادیده می گیرد و به جای ان طرح هندسی مکتب را بر پایه یک اصل توحید ارائه می دهد ، تز مذهب علیه مذهب را مبنای تاریخ نگری خود قرار می دهد و اسلام را به مثابه مکتب راهنمای عمل و ایدئولوژی معرفی می کند و آن را شرط تحول در فرهنگ و تمدن می شناسد.



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : آوریل 29, 2019 1022 بازدید       [facebook]