Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


بیانیه‌ی دفتر تحکیم وحدت در یازدهمین سالگرد شهادت شریعتی (۳۰ خرداد ۱۳۶۷)

photo_2017-06-06_15-13-22

طی بیانیه‌ای در یازدهمین سالگرد شهادت استاد علی شریعتی:

دفتر تحکیم وحدت خواستار طرح و اشاعه افکار شریعتی در جامعه شد

منبع: روزنامه کیهان

تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۳۶۷

 

سرویس آموزشی و هنری: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور (دفتر تحکیم وحدت) در آستانه یازدهمین سالگرد شهادت استاد دکتر علی شریعتی ضمن بزرگداشت یاد آن معلم شهید خواستار شدند برای جلوگیری از نفوذ فرهنگی غرب و حراست از آرمان‌های انقلاب اسلامی و جلوگیری از پیشروی آفت بی‌تفاوتی در میان نسل جوان، افکار و روش‌های دکتر شریعتی مجددا مطرح شود.

بیانیه‌ای که از سوی دفتر تحکیم وحدت به مناسبت یادمان استاد شهید دکتر علی شریعتی انتشار یافته در بخش‌های مختلف چنین آورده است:

کیست که قلم زیبا، آتشین و اهورائی او را در تصویر سیمای تابناک محمد و علی و حسین و ابوذر بشناسد و توان فهم داشته باشد و خالصانه بر او خضوع نکند؟ او برزیگر مزرع شگفت و ناباور و معجزه‌آفرینی شد که شهدای انقلاب، پروانه‌های در خون طپیده آفتاب، شاهدان شهید رویش نسلی شده‌اند که بسیاری نام مقدس و آسمانی «خمینی» و عشق پرشور به روح خدا را اولین بار از زبان و قلم «شریعتی» شنیده و دیدند.

حامیان امروز اسلام آمریکایی که به برکت روشنگری‌های حضرت امام افشا شده‌اند برای انفعال سیاسی هرچه بیشتر جوانان و محروم کردن نسل جوان از اندیشه شریعتی و بیرون راندن آنها از صحنه‌های سیاست که در مواردی اینرا صریحا بزبان آوردند، در تلاشند که شریعتی را بعنوان یک چهره ضدروحانی و مخالف با روحانیت قلمداد کنند. اینان که تمکین کنندگان دیروز نظام ستم‌شاهی و گردانندگان باند حجتیه، گروهی که قطعی‌ترین و جدی‌ترین مخالفت‌ها را با امامت انقلاب اسلامی و آرمان‌های امت داشته‌اند و مخالفان  بی‌جرات! نظام پر برکت الهی ما هستند با نقل جمله تحریف شده از موضع خویش! و بی‌توجه به سدر و ذیل تمام آثار «مدافع روحانیت شیعی شریعتی» این ابهام را در مورد اندیشه‌های آن بزرگمرد پدید آوردند، ولی مردم بیدار و هوشیار ایران در این‌همه سالی که بر مرگ سرخ او گذشت مواضع فکری او را باز شناخته‌اند.

در ادامه این بیانیه چنین می‌خوانیم:

گرچه در برخورد با اگزیستانسیالیسم و شاخه‌های دیگر تفکر اومانیستی دچار اختلال در ادراک کلیت فلسفه غرب بوده و خود نیز بدین قصور فروتنانه معترف است. ولی مطالعه مجموعه کامل آثار زنده‌یاد دکتر شریعتی و عنایت بیشتر به تقریرات و نوشته‌های اواخر عمر او پالایش و زلالی روح او در عشق خالص به عرفان اسلامی کاملا مشهود است. او آثاری در زندگی پیامبر نگاشته که با برخورداری از روانی و ظرافت قلم و استواری بیان و ساختار اندیشه بی‌نظیر است. در طرح تشیع علوی از انحرافات پدید آمده در طول تاریخ نقاب برافکند و تشیع شناخت، وحدت، عدل، پیروی، اجتهاد، مسئولیت، آزادی، شهادت، انتظار مثبت و تشیع «نه» را از تشیع جهل، بدعت، ظلم، ستایش، جمود، تعطیل مسئولیت‌ها، عبودیت بی‌شناخت و مرگ و انتظار منفی و «تشیع آری» بازشناساند.

در امت و امامت روشن‌ترین ادراک را در ضرورت «راهبری انقلابی هدایت شده» جامعه اسلامی تبیین کرد. تعمق در گستردگی و حجم فراوان آثار او تنوع مطالب مطروحه آن شهید شاهد، نبوغ و استعدادهای موهبتی الهی و تلاش پیگیر و صادقانه وی را آشکار می‌سازد.

یقیناً برای جلوگیری از نفوذ فرهنگی غرب و حراست از آرمان‌های انقلاب اسلامی و ممانعت از پیشروی «آفت بی‌تفاوتی» که بسرعت نسل جوان را درمی‌نوردد، طرح مجدد و استفاده از اسلوب‌های کارهای دکتر شریعتی در زمان ما بسیار کارسازتر خواهد بود.

برای ظلم‌ستیزی و از بین بردن فاصله فقر و غنا را اندیشه تنهای مظلوم او مدد جوئیم که بر محراب حسینیه بی هیچ دفاعی از سوی متولیان رسمی، از ارزش‌های انسان و فلاح دفاع می‌کرد و بهره‌مند از خط سرخ شهادت، به معرفی علی و تنهایی او می‌پرداخت مردی که آفرینش همتایی در ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی او نزاده است.

بیانیه سپس به تفکرات بلند شریعتی در زمینه مبارزه با سرمایه‌داری و اسلام آمریکایی آورده است:

از طرح بعثت مجدد ابوذر، روح عصیان اسلام و قیام پابرهنگان تاریخ، بر صحنه ایران اسلامی و انقلابی، که علی‌رغم طرح‌های رسای امام در طرد اسلام مرفهین و اسلام سرمایه‌داران و سرمایه‌داری آمریکایی، کعب‌الاحبارهای مسلط به مبانی فقه و روش اجتهاد رو درروی «روح علوی زمان» : تجسم فقه جعفر بن محمد الصادق» ایستاده‌اند، مدد جوئیم و جدال فقر و غنا را، آتش مقدس «جنگ حق» فقرا و «باطل» غصب اغنیا را دامن زنیم و بسوزانیم آیین همه زشتی و پلشتی سفسطه‌گران و کعب‌الاحبارهای اسلام آمریکایی که در وقاحت مثال و در بیشرمی نمونه‌های تاریخی شده‌اند.

پایان‌بخش بیانیه لزوم بسیج کلیه نیروها برای پیروزی نهایی در جنگ با این مضمون است:

ای همه دلبستگان و ارادتمندان راه و اندیشه شریعتی، چشم، در قبله اهل دل، شمس‌ الحق خمین بدوزیم و آرزوهای منقوش در چشمان سرد شریعتی را در لهیب نگاه امام بزرگوارمان بجوئیم و بخواهیم که امروز سرنوشت انقلاب و «پیام» «خون» شهیدان‌مان در گرو رزم بی‌امان و «همه جانبه» در جبهه‌های نبرد تا شکست قوای بعثی و تجهیز امت قهرمان‌مان تا نابودی کامل امپریالیزم آمریکا می‌باشد که این مهم میسور نیست جز تلاش جدی و صادقانه همه نیروهای انقلابی در تثبیت هماهنگی و یگانگی مناسبات جبهه و پشت جبهه و تحقق «جنگ همه جانبه» فقر و غنا در جبهه‌های جهاد درونی و بیرونی.

 

سمینار بررسی آراء و اندیشه‌های دکتر شریعتی (دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ـ خرداد ۱۳۶۷)



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : ژانویه 10, 2019 698 بازدید       [facebook]