Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


مراسم بزرگداشت یازدهمین سالگرد شهادت شریعتی (دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ـ خرداد ۱۳۶۷)

یادی از یادآور کویر معلم شهید دکتر علی شریعتی

منبع: روزنامه کیهان

تاریخ: ۲۵ خرداد

جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبایی فهرست برنامه های مراسم بزرگداشت سالگشت دکتر علی شریعتی راکه از ۲۸ تا ۲۹ خرداد ماه با عنوان «یادی از یادآور کویر معلم شهید دکتر علی شریعتی » برگزار خواهد شد اعلام کرد. در این مراسم سخنرانان جنبه های گوناگون اندیشه دکتر را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد. خانم زهرا رهنورد، زنجانی وزیر برنامه و بودجه، مهندس اصغر زاده، آقاجری، فواد کریمی و ابوالحسن حائری زاده از جمله سخنرانان این برنامه هستند. برنامه های مراسم به شرح زیر اعلام شد:

سخنرانی آقای زنجانی (وزیر برنامه و بودجه) : لزوم طرح تفکر شریعتی برای نسل انقلاب

برادر مهندس ابراهیم اصغر زاده( نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی): مصونیت فکری و فرهنگی جامعه

برادر فواد کریمی(مشاور اقتصادی وزیر کشور): شریعتی مستضعفین و محرومین

برادر هاشم آقاجری(دانشجوی مسلمان پیرو خط امام) : شریعتی و انقلاب

خواهر زهرا رهنورد (استاد دانشگاه) : شریعتی و رسالت روشنفکر در عصر حاضر

برادر ابوالحسن حائری زاده (نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی)

اجرای برنامه شعر خوانی توسط استاد علی معلم

اجرای سرود توسط برادران سراج و افتخاری

این مراسم روزهای ۲۸ و ۲۹ خرداد ۱۳۶۷ در آمفی تئاتر دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی واقع در خیابان شهید بهشتی نبش خیابان شهید احمد قیصر(بخارست سابق) برگزار می شود.

۲۹ خرداد ۱۳۶۷

مراسم یادمان فرزانه مسلمان دکتر علی شریعتی ظهر دیروز به همت جهاد دانشگاهی علامه طباطبایی با عنوان «یادی از یادآوری کویر» با حضور جمعی کثیری از علاقه‌مندان برگزار شد. در این مراسم سخنرانان جنبه‌های مختلف اندیشه و زندگی معلم شهید را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

این مراسم که از بیست و هشت تا بیست و نهم خرداد ماه به دیر خواهد پائید، ظهر دیروز کار خود را آغاز کرد، در این برنامه زنجانی وزیر برنامه و بودجه پیرامون «لزوم طرح تفکر شریعتی برای نسل انقلاب» سخن گفت و لزوم این کار را در این دانست که انقلاب ما در این زمان در برخورد مستقیم با قدرت‌مندان جهانی می‌باشد و آنها بوسیله ایدئولوژی و تکنولوژی در برخورد هستند.

سپس خانم زهرا رهنورد استاد دانشگاه با عنوان «شریعتی و رسالت روشنفکران در عصر جدید» خطاب به حاضران سخن گفت و آنگاه اصغرزاده نماینده مجلس شورای اسلامی و قائم مقام فرهنگی کیهان »معنویت فکری و فرهنگی جامعه» را مورد بحث قرار داد. وی نقش شریعتی را در گسترش ایدئولوژی اسلام بیان کرد و یادآور شد این ایدئولوژی اسلامی است که جامعه را از خطر حفظ می‌کند.

سپس هاشم آغاجاری و حائری‌زاده هر یک در زمینه «شریعتی و انقلاب» و «شریعتی و عدالت اجتماعی» مطالب را بیان کردند.

در این مراسم همچنین بیانیه شورای مرکزی جهاد دانشگاه علامه طباطبایی پیرامون جایگاه شخصیت دکتر علی شریعتی در جامعه قرائت شد.

این بیانیه، سخنان صریح حضرت آیت‌اللّه‌العظمی منتظری درباره زنده یاد شریعتی را راهگشای شکستن سکوت درباره این شخصیت بزرگ دانسته و یادآور شده است در زمینه شرایط مساعد برای تقابل اندیشه و شناسایی دکتر شریعتی از هیچ کوششی فروگذار نکنند.

به اعتقاد این نهاد دانشگاه بهترین محل طرح و بررسی آراء و اندیشه‌های دکتر شریعتی می‌باشد. در بخشی دیگر از این بیانیه با اشاره به سخنی از دکتر شریعتی برخورد مطلق‌گرایانه با این شخصیت یک آفت دانسته شده است و از همگان خواسته شده است از آن پرهیز کنند و در پایان این بیانیه از جنگ همه جانبه استقبال شده است و آمادگی نهادهای دانشگاهی با همه امکانات برای همکاری با جبهه‌ها اعلام شده است.

 

۳۰ خرداد

دراین مراسم که با نام «یادی از یادآور کویر» با حضور جمعی کثیر از علاقه مندان برگذارشد سخنرانان عبارت بودند از :

۱- آقای زنجانی وزیر برنامه و بودجه با عنوان « لزوم طرح تفکر شریعتی برای نسل انقلاب»

۲- خانم زهرا رهنورد با عنوان « شریعتی و رسالت روشنفکران در عصر جدید»

۳- ابراهیم اصغر زاده (نماینده مجلس) تحت عنوان « معنویت فکری و فرهنگی جامعه»

۴- هاشم آقاجری با عنوان «‌شریعتی و انقلاب»

۵- حائری‌ زاده با عنوان « شریعتی و عدالت اجتماعی»

۶- در این مراسم همچنین بیانیه شورای مرکزی جهاد دانشگاهی علامه طبا طبائی پیرامون جایگاه شخصیت در جامعه قرائت شد. این بیانیه، سخنان صریح آیت الله عظمی منتظری در باره زنده یاد شریعتی را راه‌گشای شکستن سکوت در باره این شخصیت بزرگ دانسته و یاد آورد شده است در زمینه شرایط مساعد برای تقابل اندیشه و شناسایی دکتر شریعتی از هیچ کوششی فروگزاری نکند. به اعتقاد این نهاد دانشگاه بهترین  محله طرح و بررسی آراء شریعتی و اندیشه های دکتر شریعتی می‌باشد. در بخش دیگر از این بیانیه با اشاره به سخنی از دکتر شریعتی برخورد مطلق گرایانه با این شخصیت یک آفت دانسته شده است.

 

۱ تیر

جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه طبا طبایی در مراسم پایانی بررسی اهداف و انگیزه‌های بزرگداشت یازدهمین سالگرد معلم شهید که با عنوان «یادی از یادآور کویر» منتشر شد بیانیه ای منتشر کرد. در این بیانیه ضمن اشاره به اندیشه‌های شریعتی که می‌تواند پاسخی بر بسیاری از مسایل اقتصادی – فرهنگی و اجتماعی جامعه باشد، از استقبال « گرم و بی نظیر مردم و شخصیتهای علمی و فرهنگی و اساتید و دانشجویان و نسل جوان » از این مراسم سخن به میان آمده است: « برپایی این گونه مراسم بزرگداشت‌ها می‌تواند به عنوان احقاق حق و ادای گوشه‌ای از دینمان طلقی شود که شریعتی و آثارش بر جامعه و نسل دردمند زمان ما داشته است. از این روست که ما انتظار داریم شخصیت های علمی و فرهنگی و دردآشنا و خصوصا رسانه‌های گروهی و مطبوعات و رادیو تلویزیون توجه بیشتری به طرح اندیشه های شریعتی بنمایند و بدانند که از این طریق در جذب و هدایت نسل جوان توفیقی چشمگیر خواهند یافت.

 



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : ژانویه 1, 2019 905 بازدید       [facebook]