Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


گزارش‌هایی از مراسم بزرگداشت سومین سالگرد شهادت شریعتی در شهرستان‌ها (خرداد ۱۳۵۹)

گزارش‌هایی از مراسم بزرگداشت سومین سالگرد معلم شهید شریعتی در شهرستان‌ها

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی، روزنامه کیهان

تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۳۵۹

مراسم‌های سومین بزرگداشت شهادت شریعتی در شهرستان‌ها عمدتا از سوی انجمن‌های اسلامی دانشکده‌ها و دفاتر تحکیم وحدت و دانشجویان مسلمان پیرو خط امام برگزار می‌شود و برنامه‌های سخنرانی‌ها تحت تاثیر اتفاقات دانشگاه و ماجرای «انقلاب فرهنگی» که در همان سال منجر به بسته شدن دانشگاه‌ها شد، قرار دارد.

اهواز (دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه جندی شاپور)

به مناسبت سومین سالگرد شهادت معلم شهید دکتر علی شریعتی از سوی انجمن اسلامی دانشسرای راهنمائی اهواز یک سری سخنرانی تحت عنوان سمینار فرهنگی به مدت 9 شب در اهواز ترتیب یافته است که در میان این سخنرانان چهره های سرشناسی چون دکتر بهشتی، دکتر علی شریعتمداری، دکتر عبدالکریم سروش، محمد جواد باهنر و دکتر علی گلزاده غفوری به چشم می‌خورد.

به همین مناسبت پنچ شنبه گدشته اولین سخنرانی از این سری در محل سالن دانشکده علوم دانشگاه جندی شاپور برگزار شد. در این سخنرانی شمس آل احمد تحت عنوان انقلاب فرهنگی و سالگرد مرگ دکتر شریعتی مطالبی بیان داشت. وی با اشاره به فرمان امام خمینی مبنی بر تعیین هفت تن به عنوان ستاد انقلاب فرهنگی، یادآور نکات نهفته در این فرمان شد و گفت این ستاد از اساتید مسلمان، کارکنان متعهد، دانشجویان متعهد و با ایمان و دگر اقشار مسلمان تحصیل کرده و متعهد و مومن به انقلاب دعوت خواهد کرد تا شورایی تشکیل شود جهت بررسی نیازمندی های نظام آموزشی واینکه اهداف یک انقلاب فرهنگی چه باید باشد؟ آل احمد همچنین با اشاره به نگرانی های اخیر امام اضافه کرد ما هنوز در آستانه انقلاب هستیم و دشمن از ما چشم نپوشیده و مترصد است تا ضربه بزند. به این مناسبت است که امام توصیه و تاکید می کند رمز توفیق خود را یعنی وحدت را حفظ کنید. ….»

آل احمد در دومین قسمت سخنرانی خود به ویژگی های معلم شهید دکتر علی شریعتی اشاره کرد و اظهار داشت او مدل یک مجاهد مبارز و یک مسلمان راستین بود و ما از طریق صوتش با او آشنا شدیم. او صدای یک دردمند بود؛ صدایی که به خودی «خود» فکر نمی کرد و به آن استثمار شده مصری اندیشه می کرد و به تنگناهایی که خودش را گرفته بود از آنها برای تو نمی گوید که بر سرش چه آورده اند بلکه از دیگران می گوید. »

وی آنگاه به چند سوال حاضران در سخنرانی پاسخ گفت. در آغاز این سخنرانی ابتدا آیاتی از کلام الله مجید قرائت شد و در پی آن پیام انجمن اسلامی دانشسرای راهنمایی اهواز به مناسسبت سالگرد شهادت دکتر علی شریعتی خوانده شد.

 

آبادان (دانشکده نفت)

ایت الله دکتر بهشتی عضو شورای انقلاب و رئیس دیوان عالی کشور پنج شنبه  شب گذشته در اجتماع مردم ابادان ضمن تشریح اندیشه های والای معلم شهید دکتر علی شریعتی گفت:« ما باید  یک جریان اصیل اسلامی خالص را دور از هر گونه التقاط شرقی و غربی، نو و کهنه نگهداریم و حرکت ما باید بر اساس مفاهیم متعالی قرآن باشد و تداوم بخش آن جمهوری اسلامی. آیت الله دکتر بهشتی که در محل دانشکده نفت ابادان به مناسبت سالگرد شهادت دکتر علی شریعتی سخن می گفت در آغاز با اشاره به زندگی معلم شهید اظهار داشت دکتر علی شریعتی از استعدادها و قریحه ها ی سرشار و پر ارزش زمان ما است. شریعتی خود را ساخته و پرداخته رنج می داند. آیا برجستگان تاریخ بشریت از میدان های آسایش و رفاه و تنعم برخاسته یا میدان های محرومیت رنج و درد. اصلا در تاریخ، یک سنتی هست که به جای اشخاص برویم به سراغ جریان ها. معمولا جریان های سعادت افرین تاریخ، جریان هایی هستند که در پی مبتلا شدن جوامع به رنج ها، ناراحتی ها و محرومیت ها به وجود آمده است. آیت الله دکتر بهشتی در اینجا با اشاره به زندکی مادی گرایی غرب و تجزیه و تحلیل مفهوم زندگی در کشورهای غربی، اصالت انسان ها را در احساس و لمس آلام بشریت دانست. وی ضمن اشاره به زندگی کوتاه و پربار دکتر علی شریعتی به تجزیه و تحلیل آرمان های آن معلم شهید پرداخت و در پایان نتیجه گیری کرد که اسلام باید به دور از هر گونه تحریف و التقاط از شرق و غرب باشد.

دکتر بهشتی یادآوری کرد که اسلام، اسلام است نه مارکسیست، نه کاپیتالیست، نه سوسیالیست و نه حتی عرفان. اسلام آیین قرآن است. آیین محمد وائمه اطهار و آیین متجلی در خط راست امام خمینی است.

خرمشهر (مسجد جامع )

آیت الله بهشتی پنج شنبه شب در خرمشهر در اجتماع اهالی این شهرستان در مسجد جامع طی سخنانی به تجزیه و تحلیل فلسفه دکتر علی شریعتی پرداخت و اسلام را آیین مستقل و بدون گرایش به شرق و غرب دانست.

اصفهان (دانشگاه اصفهان ـ مدرسه امام جعفر صادق)

دانشگاه اصفهان، با همکاری دانشجویان مسلمان پیرو خط امام این دانشگاه سمیناری به مناسبت سومین سالگرد شهادت دکتر شریعتی هفته شریعتی و انقلاب فرهنگی برگزار کرده است. در این هفته، طی برگزاری جلساتی در دانشگاه اصفهان نقطه نظرهای شهید دکتر علی شریعتی  در مورد انقلاب فرهنگی و فرهنگ اسلامی به وسیله متخصصان و دانشمندان و دانشجویان مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.

در این مراسم آیت الله لاهوتی و دکتر غلامعباس توسلی، ريیس دانشگاه اصفهان سخنرانی کردند.

دکتر غلامعباس توسلی رئیس دانشگاه اصفهان به تفصیل پیرامون فرهنگ انقلابی از دیدگاه شریعتی سخن گفت. دکتر توسلی در بخشی از سخنان خود شریعتی را یکی از مردان بزرگ عصر ما و یکی از پایه گذاران نهضت عمیق اسلامی دانست و از اینکه آن طور که باید و شاید از چنین مردانی تجلیل به عمل نمی آوریم ابراز تاسف کرد. دکتر توسلی ضمن سخنان خود گفت: «دکتر شریعتی برای انقلاب فرهنگی سه مسئله را عنوان می کند. اول ایمان به خود، دوم رسیدن به خود آگاهی و سوم دست یافتن به خودآگاهی اجتماعی» و افزود بر اساس دیدگاه شریعتی باید در قبال جامعه احساس مسئولیت کنیم.

آیت الله لاهوتی که به دعوت دانشجویان مسلمان پیرو خط امام دانشگاه اصفهان در مراسم هفته دکتر علی شریعتی و انقلاب رهنگی در مدرسه امام صادق اصفهان شرکت کرده بود طی سخنانی گفت: «اگر شخص امام را مستثنا کنیم شریعتی به حق بنیان گذار فرهنگ انقلابی ایران می‌باشد.» وی ضمن انتقاد از کسانی که سعی می‌کردند جلوی راه شریعتی سد ایجاد کنند از رادیو و تلویزیون اصفهان نیز به خاطر قصور در تبلیغات کافی جهت اعلام هفته بزرگداشت شریعتی انتقاد کرد. آیت الله لاهوتی گفت: « با آماری که ما در زندان زمان شاه مخلوع گرفتیم هفده درصد زندانیان سیاسی بخاطر تعلق به افکار شریعتی و خواندن کتابهای وی و دنبال کردن راه او به زندان افتادند و همچنین سی درصد زندانیان غیر مذهبی نیز تحت تاثیر افکار وی دست به مبارزه زده بودند». آیت الله لاهوتی افزود:« شوخی نبود برادر من ! در زمانی که همه نفسها در سینه حبس شده و دولت حقوق بشر مردم را به جرم شکستن بال پرنده در زندان می‌کرد و دهانها بسته شده بود و مسلسل، زور، زر و تزویر خلق را تحمیق میکرد و دم زدن از امام حتی به کنایه سالها زندان به همراه داشت او مردانه فریاد برآورد که می خواهی بمیری حسینی بمیر و اگر می‌خواهی به مانی زینبی زیست کن.»

ارومیه (کانون فرهنگی تربیت ـ دانشگاه ارومیه)

به  مناسبت سالروز شهادت دکتر علی شریعتی عصر پریروز از سوی کانون فرهنگی تربیت و انجمن اسلامی دانشگاه ارومیه مراسمی در تالار اجتماعات کانون فرهنگی تربیت این شهر برگزار شد.استاد محمد مهدی جعفری که به دعوت انجمن اسلامی دانشگاه ارومیه به همین مناسبت به ارومیه رفته است پیرامون انقلاب فرهنگی از دیدگاه شریعتی در این مراسم سخن گفت. وی گفت دکتر شریعتی اولین انسانی بود که موضوع انقلاب فرهنگی در این کشور را مطرح کرد و بازگشت به خویشتن خویش در ارتباط با انقلاب فرهنگی بود. وی همچنین در کتاب های خود این موضوع را صراحتا تاکید کرده وجریان بازگشت به فرهنگ اصیل اسلامی را که از دوره خلفای عباسی با ورود فرهنگ بیگانه به اسلام برای تهی نمودن مردم از فرهنگ اصیل اسلامی مطرح ساخت و افزود این تهی کردن در واقع از همان زمان آغاز شد و در طول تاریخ مصلحان و انقلابیون برخاستند و خواستار بازگشت به اسلام و فرهنگ اصیل اسلامی شدند که از جمله در عصر معاصر سید جمال الدین اسد آبادی و اقبال لاهوری و بالاخره بعد از شهریور 1320 به وسیله آیت الله طالقانی مبارزه بازگشت به قرآن ادامه پیدا کرد و دکتر شریعتی یکی از پرچمداران بازگشت به فرهنگ اصیل اسلامی و به اصطلاح خودش بازگشت به خویشتن خویش بود و نقلاب اسلامی ایران که به رهبری اما خمینی به پیروزی رسید از تعلیمات بازگشت به اسلام و فرهنگ قرآن سرچشمه می گیرد و اکنون نیز تنها راه تداوم انقلاب اسلامی همان بازگشت به خویشتن خویش و یک انقلاب همه جانبه است.

در این مراسم گروه کثیری از مشتاقان و علاقه مندان شرکت داشتند و چند مقاله در بزرگداشت شریعتی خوانده شد.

کاشان (میدان کمال الملک)

به مناسبت بزرگداشت سالگرد شهادت استاد شهید، مراسمی با شرکت هزاران نفر از اهالی شهر کاشان در میدان کمال الملک این شهر برگزار شد.در این مراسم حجت الاسلام آقای اسلامی در مورد مقام دکتر شریعتی و رنج ها و زحمات وی سخنرانی نمود. پس از سخنرانی فیلمی در همین میدان نمایش داده شد.

جهرم (قبل از نماز جمعه)

مراسم ویژه ای قبل از نماز جمعه به مناسبت سالگرد شهادت معلم شهید در مسجد امام خمینی برپا شد. در این مراسم پس از قرآن و ترجمه، پیام هایی از طرف تحکیم وحدت انجمن اسلامی دانش آموزان و دانشجویان خوانده شد و سپس سرود دسته جمعی به وسیله دانش آموزان عضو بسیج خوانده شد. سپس غلامعلی مهربان تحت عنوان شریعتی را بهتر بشناسیم سخن گفت.

نجف‌آباد (سالن دکتر علی شریعتی)

مراسمی به مناسبت سومین سالگرد شهادت شریعتی در سالن دکتر علی شریعتی در نجف‌آباد برگزار شد. به گفته گزارشگر: «در این مراسم که گروه زیادی از اهالی متعهد نجف آباد شرکت کرده بودند، سخنرانی‌هایی پیرامون مقام آن شهید برای شرکت کنندگان قرائت شد.»

 

رفسنجان (مسجد جامع)

برگزاری سومین سالگرد شهادت شریعتی در مسجد جامعه رفسنجان، به نقل از گزارشگر:

«این مراسم با حضور هزاران نفر از مردم رفسنجان و روستاهای اطراف آن در مسجد جامعه این شهر {برگزار شد} در این مراسم در باره شخصیت و مقام مذهبی و علمی شهید شریعتی سخنانی ایراد شد.»

 

تبریز (مسجد حاج احمد)

به مناسبت سالگرد شهادت دکتر شریعتی بعد از ظهر پنج‌شنبه مجلس یاد بودی در مسجد حاج احمد تبریز به حضور مهندس نوراالدین غروی استاندار آذربایجان شرقی برگزار شد دراین مراسم مهندس غروی درباره مجاهدتها و زندگینامه دکتر شریعتی سخن گفت. بر پایه این گزارش گروهی از روحانیون و مقامات محلی و اقشار مختلف مردم تبریز در این مراسم حضور داشتند.

 

شهر کرد (مسجد جامع)

مراسم سومین سالگرد شهادت شریعتی در مسجد جامع شهر کرد با شرکت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و گروه‌های مختلف مردم این شهر برگزار شد.

سخنران این مراسم استاد رضا اصفهانی چنین گفت: «امید بر این بود که ناراحتی‌هایی که طی قرون  متمادی به وجود آمده بود از بین برود و قسط اسلامی پیاده شود و اگر چه بسیاری از مشکلات حل شد ولی آنطور که انتظار می‌رفت به خواسته‌ها نرسیدیم و دلیل این عدم موفقیت به خواسته‌ها در رسیدن به خواسته‌ها دو مورد است اول اینکه وحدت و یکپارچگی که شعار ما بود و بعد از انقلاب دراثر تفرقه افکنی و انحصار طلبی از بین رفت. دوم اینکه بعد از پیروزی انقلاب کسانی که مسئولیت اداره امور را در دست گرفتند، بسیارشان شایسته با روح انقلاب نبودند.»

  • 1359 (1)
  • 1359 (2)
  • 1359 (3)


≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : ژانویه 1, 2019 948 بازدید       [facebook]