Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


متن سخنرانی یاسر عرفات در بزرگداشت چهلمین روز شهادت شریعتی (بیروت ـ مرداد ۱۳۵۶)

71

شریعتی: مجاهدی فلسطینی، لبنانی و جهانی

مکان: لبنان، بیروت، سالن اجتماعات عاملیه

زمان: مرداد ۱۳۵۶

 

مراسم اربعین دکتر شریعتی در بیروت اولین سخنران یاسر عرفات .

می‌گویند «تیمم باطل است آن‌جا که آب است» هرگاه که محبوب ما حضرت امام سخن می‌گوید من حق تکلم ندارم. لکن برادر ما آقای شیخ محمد یعقوب مرا به سخن گفتن وادار کرد. من نیز مفتخرم که در این جلسه‌ی یادبود عزیز شرکت کنم و یاد برادرم و همراهم، دکتر شریعتی مبارز را ایستاده بر زبان آرم.

ای خواهر من! (خطاب به خانم شریعتی) دکتر شریعتی یک مبارز ایرانی و یک مجاهد این منطقه نبود. او مجاهدی بود فلسطینی، لبنانی و جهانی (کف زدن حضار)

این‌جاست که دلیل برپا شدن این محفل از طرف محرومان از وطن – ما فلسطینی‌ها- و محرومان در وطن – حرکت المحرومین- روشن می‌شود. شما مردم جنوب که تفنگ‌ها را به دست گرفته و از ما فلسطینی‌ها دفاع می‌کنید، اینک ما همه همگام یکدیگر این مجلس یادبود را برپا می‌داریم. یادبودی که در دل‌های ما شأن بزرگی دارد و از این‌جاست که من به حضرت امام (صدر) می‌گویم به‌درستی که فتح و امل همان پیروزی و امید هستند (ان فتح و امل هی فتح و امل). (کف زدن شدید حضار) پیروزی برای این ملت و آرزویی برای این سرزمین، سرزمینی که بگین آن را آزاد شده می‌نامد و من می‌گویم که این زمین در حقیقت به دست «فتح و امل» آزاد شده است.

از این‌جاست که به‌خوبی اهمیت این تفنگ‌ها را که در آغوش هم و در کنار هم با قدرت و ایمان و سرسختی در بیت حبیل و در حیام قرار گرفته‌اند درک می‌کنیم. چه در بار این تفنگ‌ها تفنگ دیگری به حمایت برمی‌خیزد. آن تفنگی که در معرکه‌ی شدید وادی العف در کنار شهر خلیل (اراضی اشغال‌شده) شرکت دارد. این تفنگ در جنوب با آن سلاح در داخل زمین‌های اشغالی علیه بگین و دایان به کار می‌رود. آن تفنگی که همچنان فریاد می‌کشد که این زمین عربی است، عربی است، عربی است، عربی است (کف زدن شدید حضار و فریاد جمعی عربی است، عربی است). همان‌طور که برادر من، منیر شفیق، گفت ما در انقلاب فلسطین همه و همه همگام و همراهیم. مسلمان و مسیحی در راه هدف‌های پاک قدم برمی‌دارند. بالاتر از این، ما در این انقلاب مسلمان و مسیحی را در کنار یهودی‌ای می‌یابیم که در راه به وجود آوردن یک دولت دموکراتیک مبارزه می‌کند.

به همین دلیل من گفته‌ام در سال ۷۴، و باز هم می‌گویم: ما کشوری به سبک لبنان می‌خواهیم ولی دشمنان مردم لبنان و دشمنان کردم فلسطین، همان‌ها که این کشتار بی‌امان را در این سرزمین سبز برپا کردند و خواستند صورت این هم‌زیستی را منحرف جلوه دهند و نمی‌خواهند این هم‌زیستی را زنده بگذارند.

بگین چند روز قبل گفت که «ما حامیان مسیحین در جنوب لبنان هستیم» و من می‌گویم که حامی مسیحیت همزیستی مسلمان و مسیحی در لبنان و همگامی مسلمان و مسیحی در فلسطین است و این است حمایت حقیقی از مسلمانان و حمایت حقیقی از مسیحیان در جنوب لبنان. از بگین باید پرسید که صدها سال پیش از شما چه کسانی مسیحیان را در جنوب حمایت می‌کردند، آن‌گاه که هم‌زیستی حقیقی بین مسلمانان و مسیحیان در جنوب لبنان وجود داشت؟

ولی وقتی که بحران خونین لبنان پایان یافت، توطئه‌ها و مشکلات جنوب آغاز شد. پس از کنگره‌ی ریاض و قاهره بود که توطئه‌های خود را در جنوب آغاز کردند تا بر پیکر لبنان جراحتی خونبار وارد سازند ولی من به آنان اعلام می‌کنم که این جراحت خون ما را نخواهد ریخت بلکه این جراحت خون بگین و نیز کسانی را که این روزها پشت سر او رفت و آمد می‌کنند خواهد ریخت.

برادرم، منیر شفیق، گفت که بگین پیام تهدیدآمیزی برای من فرستاده است که «اجازه نخواهد داد انقلاب فلسطین استمرار یابد» و من اکنون به نام شما شیعیان لبنان – و نه به نام فلسطین- و به نام توده‌های انقلابی غضبناک لبنان در جنوب اعلام می‌دارم که در جنوب لبنان «صدر» برای ما (انقلاب فلسطین) مفتوح است. که از انقلاب فلسطین با جان خود دفاع می‌کند. جنوب لبنان کرامه‌ی جدیدی است در منطقه‌ی عربی. جنوب لبنان «دیوار خوبی» برای صهیونیسم نخواهد بود بلکه مدفن اشغالگران، بگین و امثال او خواهد بود. (کف زدن شدید حضار و فریاد مکرر شعار بطل التوره والتوره، سید موسی و ابوعمار، قهرمان انقلاب و انقلابیون، سید موسی و ابوعمار) و در همین جا نیز به اهمیت کلام امام پی می‌بریم که به من گفت: ماه رمضان را شخصاً در جنوب و در کنار انقلابیون خواهد گذراند و شخصاً توطئه‌ها را خنثی و مشکلات ما را حل خواهد کرد. (کف زدن شدید حضار)

برادران توطئه بسیار عظیم است. توطئه‌های سیاسی و نظامی و هماهنگ با سایر توطئه‌ها در منطقه ولی این اراده و عزمی که من در چهره‌های شما و در این اجتماع عظیم لبنانی- فلسطینی مشاهده می‌کنم نشان می‌دهد که تمام این توطئه‌ها در مقابل اراده، پایمردی و سرسختی و وحدت لبنانی- فلسطینی خرد خواهد شد. مسلماً ایستادگی شما توطئه را نابود و توطئه‌گران را مغلوب خواهد ساخت. این توطئه‌ها به رنگ‌های مختلف درمی‌آید و جابجا می‌شود. یک جا علی شریعتی شهید می‌شود و در جای دیگر قهرمانان امل شربت شهادت می‌نوشند و گاه در جافا در کنار درخت پرتقال و گاه در غزه. ولی در همه جا مجاهدین در برابر این توطئه‌ها به حرکت درمی‌آیند. به این دلیل ما یقین داریم که مبارزین و مجاهدین این توطئه‌ها را بزرگ یا کوچک، این‌جا یا آن‌جا، شرق یا غرب، جنوب یا شمال، آن‌ها را در زیر قدم‌های خود خرد خواهند کرد. در زیر قدم‌های انقلابیون و مجاهدین، در زیر قدم‌های امل و فتح (کف زدن شدید حضار و فریاد مکرر شعار بطل التوره والتوره، سید موسی و ابوعمار)

من اکنون همچنان که امام گفت دست خود را به طرف همه‌ی لبنانی‌ها دراز می‌کنم. من قبلاً گفته‌ام که باید صفحه‌ای جدید باز کنیم. هرچند گروهی این پیشنهاد مرا به استهزا تلقی کردند زیرا اربابان‌شان، امپریالیسم و صهیونیسم، نخواستند و نمی‌خواهند صفحه‌ی جدیدی در لبنان باز شود. چه آنان ترجیح می‌دهند که خونریزی ادامه یابد. معهذا من در این‌جا باز تأکید می‌کنم که دست ما دست همه‌ی شرافتمندان را می‌فشارد و آغوش ما برای همه‌ی پاکان باز است. بلکه بتوانیم لبنان تازه‌ای بسازیم و فلسطین آزاد شده‌ای بنا نهیم. (کف زدن شدید حضار) بهتر از این مطلبی ندارم جز ثوره ثوره حتی نصر. (تکرار شعار از طرف جمعیت)



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : دسامبر 29, 2018 1551 بازدید       [facebook]