Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


محبوبیت شریعتیِ غیرمجاز در آن سوی مرزها ۱۳۹۲

723-small-thuمحبوبیت شریعتیِ غیرمجاز در آن سوی مرزها

درتاریخ 13 سپتامبر 2012 بیانیه‌ای از سوی انتشارات دارالامیر در لبنان که مسئولیت نشر آثار شریعتی به زبان عربی را از سال 2002 بر عهده دارد صادر شده است که طی آن از تکثیر بدون مجوز ترجمه‌های شریعتی در کشورهای عربی شکایت شده.

 

 

درتاریخ 13 سپتامبر 2012 بیانیه‌ای از سوی انتشارات دارالامیر در لبنان که مسئولیت نشر آثار شریعتی به زبان عربی را از سال 2002 بر عهده دارد صادر شده است که طی آن از تکثیر بدون مجوز ترجمه‌های شریعتی در کشورهای عربی شکایت شده.

تکثیر غیرمجاز این آثار سالها است که در عراق تبدیل به سنت شده است و در این بیانیه این بار از کشورهای مصر، کویت و سوریه نام برده شده است و ظاهراً این رفتار در بیروت نیز رسم شده.

انتشارات دارالامیر، در این اطلاعیه از داشتن حق انحصاری ترجمه آثار شریعتی توسط خانواده او سخن گفته و اینکه قصد پی‌گیری قضایی دارد. توضیح این که در واقع قرارداد مشترکی در سال 1382 از سوی خانواده‌ی شریعتی با انتشارات الامیر عقد شده است اما جنبه انحصاری نداشته و متأسفانه طی این سالها این ارتباط کمابیش قطع بوده است. بدیهی است که شکایت انتشارات دارالامیر، شکایت مشروعی است و تکثیر کتب ترجمه شده شریعتی به عربی بدون رعایت حقوق طبیعی این انتشارات عملی است غیرقانونی و غیراخلاقی.

در عین حال این اطلاعیه نقش و دایره تأثیرگذاری شریعتی را در منطقه روشن می‌سازد و نشان از استقبال وسیع مخاطبان عرب از این آثار دارد. کتاب‌هایی چون حج، تشیع علوی-تشیع صفوی، مذهب علیه مذهب، حسین وارث آدم، شهادت، تاریخ ادیان و… از جمله کتبی است که به زبان عربی به چاپ رسیده است. بیش از 60 درصد آثار شریعتی تا کنون به زبان عربی ترجمه شده‌اند و بر اساس همین ترجمه‌های عربی آثار شریعتی به زبان فرانسه نیز به بازار کتاب فرانسه راه باز کرده است.

متنِ اطلاعیهٔ دارالامیر به این قرار است:

بیان صادر عن دار الأمیر فی بیروت حول تزویر کتب علی شریعتی

حیث أن دار الأمیر للثقافة والعلوم هی صاحبة الحق الحصری والوحید فی تعریب وتحقیق وطباعة ونشر وتوزیع مجموعة الآثار الکاملة للدکتورعلی شریعتیباللغة العربیة ، وذلک بموجب عقد رسمی موقع مع ورثة الدکتور شریعتی ، ومسجل حسب الأصول القانونیة عام 2002.

وحیث أنه ومنذ ذلک التاریخ وحتى تاریخه یحاول بعض الذین اعتادوا التزویر تزویر المجموعة دون أی رادع شرعی أو قانونی ، ومؤخراً تم وأد إحدى عملیات التزویر التی أقدم علیها أصحاب دار القارئ فی بیروت، وغیرهم ممن أظهره وسیظهره التحقیق القضائی الجاری بموجب دعوى قضائیة أقامتها الدار عبر وکیلها المحامی الأستاذ زیاد بیضون ، فإنّ دار الأمیر لن تتوانى فی ملاحقة کل الذین اشترکوا فی جرم التزویر من مصممین ومخرجین ومصانع بلاکات ومطابع ومؤسسات تجلید فی لبنان وخارجه، وأیضاً شرکات الشحن التی قامت وتقوم بشحن الکتب المزورة.

و دار الأمیر إذ تصمم على متابعة هذه القضیة قضائیاً فی ملاحقة المعتدین، والذین روجوا و اشتروا و تاجروا بکتب الدکتور شریعتی المزورة فی لبنان وخارجه حتى تصل الدار إلى کامل حقوقها وحقوق ورثة الدکتور شریعتی ؛ فإنها تتمنى على الجمیع التعاون لوقف هذه القرصنة الموصوفة التی لا تشرّف حتى المتسترین علیها.
دار الأمیر للثقافة والعلوم
بیروت 13/9/2012



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : آوریل 11, 2015 966 بازدید       [facebook]