Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


فعالیت‌های سیاسی استاد شریعتی در دهه ۳۰ به روایت مطبوعات ( دهه۳۰)

فعالیت‌های سیاسی استاد شریعتی در دهه ۳۰ به روایت مطبوعات

میتینگ در پشتیبانی از دولت دکتر مصدق (تیرماه ۱۳۳۰)

منبع: روزنامه صدای خراسان

تاریخ: ۲۰ تیرماه ۱۳۳۰

در متینگ و تظاهرات عظیم و بی‌سابقه اهالی خراسان که به همت انجمن پیروان قرآن – کانون نشر حقایق اسلامی – باشگاه جوانان- انجمن تبلیغات اسلامی – حزب ایران مشهد و اتحادیه جوانان سادات حسینی بمنظور پشتیبانی از دولت جناب دکتر مصدق و قدردانی از زحمات حضرت آیت‌الله کاشانی و افراد جبهه ملی و نصب تابلوی نفت ملی ایران در روز جمعه تشکیل شده بود و در آن بیش از پنجاه هزار نفر زن و مرد خراسانی شرکت کرده و با قربانی نمودن گاو و گوسفند بر سر راه تظاهر کنندگان چشم بد خواهان و بیگانه پرستان را کور کرده است .

جمعیت مشهد حدود ۲۰۰ هزار نفر در مطبوعات درج شده است.

———————————————————————————————

میتینگ برای فراخوان به اعتصاب عمومی (۲۳ تیرماه ۱۳۳۰)

منبع:صدای خراسان

تاریخ: ۲۳تیرماه  ۱۳۳۰

تعطیل همگانی و میتینگ عمومی روز یکشنبه ۲۳ تیرماه ۱۳۳۰ در مشهد دراین میتینگ علاوه بر حزب ایران – انجمن تبلیغات اسلامی – انجمن پیروان قرآن کانون نشر حقایق اسلامی – جوانان سادات حسینی – سلسه سادات رضوی – آذربایجانیهای مقیم خراسان هیئت ابوالفضلی سراب – اتحادیه کارگران نخریسی – شهرداری محله مشهد – دارالتعلیم علوم دینی – باشگاه ورزشی جوانان – باشگاه نادری – اتحادیه کارگران بافندگی دستی مشهد – اتحاریه رانندگان شهری مشهد – فارغ‌التحصیلان فرهنگ – دبیران و آموزگاران؛ شرکت نمودند.

————————————————————————————————-

 

میتینگ دستجات سیاسی مشهد به طرفداری از دولت دکتر مصدق( تیرماه ۱۳۳۱)

منبع: خراسان ( مدیر مسئول : محمد صادق تهرانیان )

سال چهارم ؛ شماره ۸۸۴؛ ص۴

تاریخ: یکشنبه۲۹ تیرماه ۱۳۳۱

از ساعت پنج و نیم بعد از ظهر روز جمعه ۲۷ تیر ماه متینگی از طرف ملیون خراسان ـ جمعیتهای موتلفه اسلامی ـ حزب ایران -‌کلوپ مصدق- حزب زحمتکشان ملت ایران – اتحادیه جوانان سادات حسینی- حزب پان ایرانیسم سازمان مردان مبارز و غیره در میدان شاه برپا بود و چندین هزار نفر جمعیت از طبقات مختلف حضور یافته بودند و چند نفر از ناطقین به نمایندگی از طرف کمیته متینگ نطقهای مفصلی در مورد پشتیبانی و ابراز تمایل نسبت به آقای دکتر مصدق و ادامه مبارزه ایراد نموده و اعلام داشتند که ما برای موفقیت و پیروزی نهایی دست از کوشش بر نمی داریم و برای هر گونه فداکاری و از خود گذشتی آماده بوده و وصیتنامه های خود را هم نوشته ایم .

میتینگ تا ساعت ۵/۸ ادامه داشت و پس از خاتمه بیانات ناطقین جمعیت با نظم و آرامش متفرق شدند و نمایندگان جمعیت برای مخابره تلگراف به تلگرافخانه رفتند.

——————————————————————————

جریان وقایع در مشهد در قبول پست نخست وزیری دکتر مصدق(مرداد ۱۳۳۱)

منبع: خراسان

سال چهارم ؛ شماره ۸۸۷؛ص۸

تاریخ: چهار شنبه ۱ مرداد ماه ۱۳۳۱

شب سه شنبه همینکه خبر پیروزی ملت در مشهد انتشار یافت مردم با احساسات شورانگیزی در خیابانها شروع به تظاهرات نمودند و تا مدتی صدای زنده باد دکتر مصدق و آیت‌الله کاشانی در فضای شهر طنین انداز بود و بعد مردم در هر کجا رادیو بود اطراف آن اجتماع کرده و تا ساعت ۱۱ شب به پیام‌های که از طرف آقای دکتر مصدق و آیت‌الله کاشانی و چند تن از نمایندگان مجلس فرستاده شد گوش می دادند .

از دیروز صبح مردم از لحاظ پیروزی و موفقیتی که حاصل شده بود خوشنود و مسرور بودند اما به مناسبت وقایع جانگداز تهران و ریخته شدن خون شهداء راه آرادی ابراز تأسف و تأثر می کردند ،تمام مغازه‌ها پرچمهای سه رنگ نصب کرده بودند ولکن در کنار هر پرچم سه رنگ یک پرچم سیاه نیز به علامت عزاداری نصب شده بود و بعضی یک تکه پارچه سیاه به پرچک سه رنگ سنجاق کرده بودند .

در مجلس ترحیمی که دیروز از طرف جمعیتهای موتلف اسلامی بیاد بود شهداء تهران در بنای مهدیه منعقد شده بود چنان عزاداری و سوگواری به عمل آمد که نظیرش تاکنون به ندرت دیده شده بود جمعی از تهرانیان مقیم مشهد وزوار تهرانی بازوبندهای سیاه بسته و با حالت تأثر در خیابانها حرکت می کردند و حالت آنها بقدری رقت انگیز بود که اغلب مردم به گریه می افتادند در چندین محل دیگر نیز از طرف طبقات مختف مجالس ترحیم منعقد بود و امروز هم مجالس ختم و سوگواری دائر است.

—————————————————————————————–

امضاء طومار در پشتیبانی از دولت دکتر مصدق(۳ تیرماه ۱۳۳۰)

 

از ساعت ۷ صبح روز یکشنبه متینگ اختصاصی در محل انجمن تبلیغات اسلامی با حضور اعضأء کانون نشر حقایق اسلامی و اتحادیه جوانان سادات حسینی و هیئت ابوالفضل سراب تشکیل و پس از ایراد سخنرانی‌های مفصل طوماریکه تهیه شده بود به امضاء حضار رسید ودر موقع امضاء طومار به امضاء عده کثیری رسید و در حدود ۳۵۰۰ امضاء جمع شد که پس از عکس برداری برای مجلس شورای ملی فرستاده شود. طول طومار مزبود دو متر و عرض آن ۱۳۰ سانتی متر و چندهزار امضاء فردی و دسته جمعی شده و متن آن به این قرار است.

ربنا افرغ علینا صبرأ و ثبت اقدامنا و انصرنا علی القوم الکافرین «سوره بقره»

در این دقایق خطیر و هنگامه عجیب و بی‌نظیر تاریخی اهالی خراسان عمومأ و سکنه شهر مقدس مشهد بالخصوص ضمن اظهار تنفر شدید از رأی جابرانه و توصیه خیانتکارانه دیوان داوری لاهه آمادگی خود را برای اطاعت از اوامز پیشوای مذهبی مسلمانان جهان حضرت آیت‌الله کاشانی و پشتیبانی از دولت جناب آقای دکتر مصدق با بذل مال و جان به جهانیان اعلام می دارد و این تعهد‌نامه که به امضاء معتمدین اهالی دیندار و وطن دوست خراسان رسیده است به عنوان سند برای موقع لزوم به مجلس شورای ملی تقدیم می گردد و روزگار نیز وظیفه دار است این سند لیاقت و رشد اجتماعی این ملت را از دستبرد حوادث مصون و محفوظ داشته وجهة افتخار و سر افرازی اخلاف و اعقاب ما به آیندگان ارائه نمایند .

به تاریخ بیست سوم تیر ماه ۱۳۳۰

(تصویر میتینگ روز یکشنبه در میدان شاه صفحه اول)

———————————————————————————

اعتراض به دیوان لاهه (۲۵تیرماه ۱۳۳۰)

 

منبع:خراسان

سال سوم شماره ۵۹۷

تاریخ: سه شنبه ۲۵ تیرماه ۱۳۳۰

 

متینگ روز یکشنبه

روز یکشنبه پریروز به منظور ابراز تنفر نسبت به قرار ظالمانه دیوان لاهه ؛ در شهر مشهد تعطیل عمومی بود و کلیه دکان‌ها بسته شده بود و تمام جمعیت از ساعت ۸ صبح برای شرکت در متینگ در میدان شاه اجتماع کرده بودند و جمعیت‌های متشکل نیز که تعداد آن‌ها متجاوز از بیست دسته بد ابتدا در نقاط مختلف شهر هرکدام در محل خود مجتمع گردیده و پس از ایراد سخنرانی با پرچمها و شعار‌های خود بسمت میدان شاه حرکت نموده و در متینگ شرکت کردند عده‌ای از جمعیت‌های مزبور عبارت بودند از :

سلسله جلیله سادات رضوی ـ سلسله اهل منبرـ هیئت آذربایجانی‌های مقیم مشهد انجمن تبلیغات اسلامی ـ کانون نشر حقایق اسلامی ـ انجمن پیروان قرآن ـ ایل خاوری‌ها ـ ایل زابلی‌ها ـ اصناف و بازرگانان…..

عده‌ای از رانندگان اتوبوس‌های شهری کفن پوشیده بودند ، تمام دستجات و جمعیت‌ها هر کدام پرچمها و شعار‌های جالبی در دست داشتند. در این متینگ که تقریبأ تمام جمعیت شهر شرکت کرده بودند کوچکترین حادثه سوئی رخ نداد و در تمام مدت نظم و آرامش و انضباط کامل حکم فرما بود. متینگ از ساعت ۹ صبح آغاز گردید ابتدا پیام تلگرافی آیت الله کاشانی که برای واعظ شهیر آقای شیخ محمود حلبی رسیده بود بوسیله آقای خیامی خوانده شد و برنامه متینگ اعلام گردید بعد دانشمند محترم آقای محمد تقی شریعتی سخنرانی نمودند.

سپس دو نفر طفل که در انجمن پیروان قرآن تعلیم یافته بودند آیاتی از کلام الله مجید تلاوت کردند و آنگاه واعظ شهیر آقای حاج شیخ محمود حلبی در حدود بیست دقیقه بیانات بسیار موثری ایراد نمودند و در ضمن سخنرانی ایشان کرارأ ابراز احساسات از طرف جمعیت به عمل آمد و بعد آقای حسین امین شهیدی مدیر جریده ایران مبارز یک رباعی که آقای دکتر رسا مرتجلا سروده بودند خوانده و قطعنامه متینگ را قرائت کردند که از طرف جمعیت با ابراز احساسات تصویب گردید.

بعد از ظهر نیز از طرف حزب ایران و انجمن پیروان قرآن و کانون نشر حقایق اسلامی و اتحادیه جوانان سادات حسینی و باشگاه نادری و جمعیت‌های دیگر هر کدام در محلهای خودشان متینگ و مجالس سخنرانی تشکیل داده و ناطقین بیانات موثری ایراد نمودند و تظاهرات و ابراز احساسات تا پاسی از شب گدشته در مجامع مزبور ادامه داشت.

————————————————————————

 

میتینگ در صحن‌نو برای نصب تابلوی جدید شرکت نفت( تیرماه ۱۳۳۰)

منبع: خراسان

سال سوم؛ شماره۵۸۳

جمعه ۷ تیرماه ۱۳۳۰

از ساعت ۴ بعد از ظهر روز جمعه از طرف انجمن پیروان قرآن و کانون نشر حقایق اسلامی و انجمن تبلیغات اسلامی و باشگاه جوانان میتینگی در صحن نو برپا خواهد شد واز طرف عده‌ای از اهالی تهیه گردیده به محل شرکت نفت شعبه مشهد واقع در انتهای خیابان طبرسی حرکت و پس از سخنرانی در جبوی محوطه شرکت تابلو را برفراز عمارت شرکت نصب خواهند کرد.

——————————————————————-

نصب تابلو بر سر در شعبه نفت( تیر ماه ۱۳۳۰)

منبع: خراسان

شماره ۵۸۴؛ سال سوم

یکشنبه ۹تیرماه ۱۳۳۰

از صبح روز جمعه کسبه خیابان طبرسی به مناسبت نصب تابلو سردرب شعبه نفت در مشهد واقع در انتهای خیابان طبرسی سرتاسر خیابان را چراغانی و با پرچم ایران مزین کرده و در چند نقطه طاق نصرت بسته بودند و از ساعت ۵/۳ بعد از ظهر هئت‌ها و سایر طبقات در صحن نو گرد آمده و اتومبیل جیبی که بلند گوئی در جلوی آن نصب شده بود مردم را به شرکت در این جشن دعوت می کرد.

ساعت چهار بعد از ظهر سخنرانی بوسیله جوانان سادات حسینی و انجمن پیروان قرآن و حزب ایران انجام شد و بعد آیت‌الله کلباسی پس از سخنرانی جامعی مجلس را ختم و جمعیت بسوی خیابان طبرسی حرکت کرد، و تابلوئي که بر آن عنوان نفت ملی ایران نوشته شده بود ودر روی اتومبیلی که از طرف باشگاه جوانان آئینه بندی شده بود قرار داشت بطرف محل شعبه نفت برده شد و از طرف اهالی ابراز احساسات شدیدی شد و عده زیادی گاو و گوسفند قرباین کردند در محوطه شعبه نفت نیز ناطقین حزب ایران و کانون نشر حقایق اسلامی و انجمن پیروان قرآن سخنرانی نمودند و پس از خاتمه سخنرانی بابلو بوسیله قهرمانان خراسان و ورزشکاران به سردرب امارنت نصب گردید و پرچم ایران بر سر در عمارت شرکت به اهتزار در آمد و جمعیت که متجاوز از ده هزار نفر بود با فرستادن صلواة و زنده باد پیشوای روحانی آیت‌الله کاشانی و جناب آقای دکتر مصدق نخست وزیر محبوب ابراز احساسات می نمودند و در ساعت ۷و ۱۵ دقیقه با نظم و آرامش کامل متفرق شدند.

—————————————————————————-

میتینگ جمعیتهای موتلف اسلامی(اردیبهشت ۱۳۳۱)

منبع: سیاه و سفید

سال اول ؛ شماره سی و هفتم ؛ص۱

یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه  ۱۳۳۱

آخرین متینگ جمعیت‌های موتلف اسلامی در صحن جدید تشکیل و در این متینگ دانشمن محبوب جناب آقای محمد تقی مزینانی ( شریعتی ) سخنرانی جامعی ایراد و در پایان مردم نسبت به کاندیدهای غیر خراسانی و تحمیلی شدیدأ اظهار تنفر نمودند و حتی از چند کاندید من جمله سید محمد صادق طبا طبائی نام برده شد.

 

—————————————————————————

 

دزدی در کلوپ مصدق میتینگ روز جمعه( اردیبهشت ماه ۱۳۳۱)

منبع: سیاه و سفید

سال اول ؛ شماره سی وپنج

یکشنبه ۷ اردیبهشت ماه ۱۳۳۱

قابل توجه ترین خبرهای دو روز اخیر دزدیدن بلند‌گوی کلوپ مصدق بود از پشت این بلند‌گوی صدای زنگ‌‌دار صادق بهداد و جوانان پرشور سادات حسینی و مردان مبارز بگوش مردم می رسید شب جمعه این دستگاه را دزدیدند و نابود کردند و خبر دیگری حاکی است که کلیه آرشیو موجود در محل کلوپ و اتحادیه نیز به سرقت رفته است .

پرده تابلو سازمان نظارت آزادی انتخابات از جلو چشم پلیس بیدار شبانه باز شده است آنچه مسلم است دزدها به منظور اکل بنه دست به این کار نزدند زیرا بلندگوی نشان دار کلوپ مصدق را که امانت جمعیت مسلمان مجاهد است در تمام ایران نمی شود فروخت .این بلند گو قوی ترین دستگاهی است که در تهران و مشهد منحصر به فرد می‌باشد.

حاج شیخ محمود حلبی و هدف دزدان بستن دهان گویندگان کلوپ مصدق بوده که بنظر ما آن هم امگان پذیر نیست به هر حال این کار از طرف هر باند و دسته ای صورت گرفته بسیار بچگانه بوده است .میتینگ روز جمعه باوجود دزدیدن بلند‌گوی کلوپ مصدق معذالک با همکاری و مساعدت حزب ایران متینگ معمولی جمعه تعطیل نشد و بر خلاف انتظار دزدان بلندگو، میتینگ باشکوه تر از همیشه با جمعیت بیشتری تشکیل گردید. در این میتینگ حرارت گویندگان به مراتب بیشتر و جسارت و شهادت زیادتری از خود نشان دادند و معلوم است که این مبارزه را که بزودی باید از آن نتیجه بگیرند ترک نخواهند کرد.

———————————————————————————–

میتینگ جمعیتهای موتلفه (اسفند ۱۳۳۰)

منبع: سیاه و سفید

سال اول ؛ شماره سی‌ام ؛ص۴

شنبه۳ اسفند ۱۳۳۰

ساعت ۳ بعد از ظهر دیروز میتینگ جمعیت های موتلف اسلامی در صحن نو تشکیل گردید و سخنران های جمعیت در باره لزوم اتحاد و اتفاق بیاناتی ایراد کردند و در تمام طول میتینگ برای ایجاد هم آهنگی و وحدت کلمه در امر حیاتی انتخابات از مردم مشهد دعوت به همکاری نمودند.

——————————————————————————–

تبلیغات انتخاباتی برای مجلس شورای ملی ۱۷(دی ماه ۱۳۳۰)

منبع: سیاه و سفید

سال اولِ؛ شماره بیست و نهم

تاریخ:شنبه ۲۶ دی ماه  ۱۳۳۰

مردم

۱-ما – در انتخابات شرکت می کنیم حق ماست .

۲-ما – با مخالفت آزادی انتخابات محالفیم و حق با ماست .

۳-ما – رأی ندادن را گناه میدانیم و ما گناه نمی کنیم .

۴-ما- با دشمنان آزادی دشمنیم زیرا آنها با ما دشمنند .

۵-ما- در رأی خود می نویسیم . مصطفی قلی رام – محمد تقی شریعتی – امیر تیمور – مهندس صدیق .

ماگروهی از شما مردم هستیم با ما یاری کنید.

 

——————————————————————————-

 

 

کاندیداتوری استاد شریعتی برای  مجلس شورای ملی

منبع: سیاه و سفید

سال اول ؛ شماره سی‌ام ؛ص ۳

شنبه۳ اسفندماه  ۱۳۳۰

 

در رفراندوم عمومی جمعیت های موتلف اسلامی این بوده است .

جناب آقای محمد تقی شریعتی

جناب آقای مصطفی قلی رام

جناب آقای محمد ابراهیم امیر تیمور

جناب آقای مهندس صدیق

مردم با اطمینان کامل به این ذوات محترم که مورد اعتماد قاطبه اهالی مردم بیدار مشهد قرار گرفته اند رأی بدهید.

 

———————————————————————-

 

استاد شریعتی کاندیدای مجلس دوره هفدهم (اسفند ۱۳۳۰)

منبع: سیاه و سفید

هفتمِ سال اول؛ شماره بیست

شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۳۰

 

(انتخابات دوره هفدهم)

دانشمند شهیر و محبوب

جناب آقای محمد تقی شریعتی

کاندیدای جمعیت های موتلف اسلامی است مردم مسلمان به ایشان رای می‌دهند تا وکیل حقیقی خود را به مجلس هفدهم بفرستند.

————————————————————————-

 

در جمعیت های موتلف چه کسی شانس دارد(دی ماه ۱۳۳۰)

منبع: سیاه و سفید

چهارمِ سال اول؛ شماره بیست ِص۴

سه شنبه ۱۰ دی ماه  ۱۳۳۰

 

مطلعی اظهار می کرد از بین کارگردانان جمعیت های موتلف اسلامی جناب آقای محمد تقی شریعتی رهبر محبوب کانون نشر حقایق اسلامی برای موفقیت در انتخابات شانیس بیشتری دارند.

————————————————————————–

 

فراخوان برای شرکت در انتخابات آذرماه ۱۳۳۰)

منبع: خراسان

سال سوم؛ شماره 704،

تاریخ: یکشنبه ۱۰ آذرماه 1330

بنا به دعوتی که از طرف جمعیت های موتلفه اسلامی به عمل آمده به پیروی از منویات حضرت آیت الله کاشانی در ساعت دو و نیم بعد از روز چهار شنبه ششم آذر ماه جاری در محل کانون نشر حقایق اسلامی نمایندگان جمعیت های موتلف اتحاریه محصلین علوم دینی انجمن پیروان قرآن، کانون نشر حقایق اسلامی ، جمعیت ابوالفضلی سراب و سایر اعضاء جمعیت مزبور و جمعی از آقایان روحانیون و دانشمندان و فضلا و بازرگانان و نمایندگان و سایر جمعیت ها و اصناف و سایر طبقات در مجلس مزبور حضور بهم رسانیدند .

ابتدا قریب 15 دقیقه آیاتی چند از کلام الله مجید تلاوت و سپس آقای طاهر احمدزاده بیاناتی ایراد بعدأ آقای شریعتی ضمن شرح مبسوطی منویات جمعیت های موتلف را بیان نمودند که مورد تأیید حاضرین قرار گرفت سپس آقای مصباح الهدی در اطراف وظیفه اجتماعی از نظر دین بیان نمودند و آقایان روحانیون نسبت به شرکت در انتخابات استخراج نمودند و آقایان روحانیون نیز تأیید کردند که طبق دستورات دینی لازم است در امر انتخابات اقدام شود.

آنگاه آقای حاج شیخ محمود حلبی در پایان مجلس بیاناتی در اطراف وظائف مردم و لزوم همکاری درمورد انتخابات و اجراء منویات حضرت آیت الله کاشانی ایراد کردند که مورد تأیید جمعیتهای موتلف و سایر حضار قرار

گرفت در پایان اوراق مخصوصی که قبلا تهیه و برای امضای اشخاص حاضر برای همکاری با این جمعیت هستند آماده شده بود به امضای داوطلبان رسید و جمعیت کثیری از بازرگانان و اصناف و سایر طبقات با امضای ورقه پیوستگی خود را به جمعیت مزبود اعلام نمودند.

طبق اطلاع دیروز در پیرو پیوستگی بازرگانان به جمعیتهای موتلف تلگرافی به آقای امیر تیمور مبنی بر ائتلاف با جمعیتهای ششگانه سابق الذکر و الحاق بازرگانان و اهتمام و آمادگی برای انجام منویات مقدسه عمومی مخابره نموده اند.

دیروز از طرف اصناف بازار یک تابلو در جلوی بازار ابتدای خیابان فلکه جنوبی مبنی بر پیروی از منویات مقدسه جمعیت های موتلفه اسلامی نصب کرده و از عموم طبقات دعوت کرده اند که در امر انتخابات آراد شرکت نمایند و نیز از طرف اصناف خیابان نادری تابلوی دیگری در نزدیکی بست بالا خیابان نصب گردیده و مردم رابه پیوستگی به جمعیت و شرکت در انتخابات دعوت نموده اند.

———————————————————————————-

 

 

 ائتلاف جمعیت های مذهبی (آبان ماه ۱۳۳۰)

منبع: خراسان

سال سوم؛ شماره 703؛

تاریخ: چهارشنبه ۶ آبان ماه 1330

 

پیرو خبر دیروز ائتلاف جمعیتهای دینی طبق اطلاعیه ای که رسید دو جمعیت دینی دیگر به جمعیت مزبور پیوسته اند و نیز جمعیتهای دیگری هم پیدا کرده ایم که می خواهند به آنها ملحق شوند.

 

———————————————————————–

 

  تلگراف  دکتر محمد مصدق به استاد شریعتی (۲۰ فروردین ۱۳۳۲)

منبع:سیاه و سفید

سال دوم؛ شماره پنجاه و یکم؛

چهار شنبه ؛ 26/2/1332

توسط جناب آقای محمد تقی شریعتی

حضرات آقایان محترم                                                                                                                        ۲۰ فروردین ۱۳۳۲

تلگراف گرامی عز وصول بخشید و موجب نهایت تشکر و امتنان گردید بر این جانب پوشیده نیست که این دولت در نتیجه حسن ظن قاطبه افراد ملت موجودیت یافته و ابتکار ملتی است که از تقویت و هدایت او مضایقه نکرده . همیشه به پشتیبانی او ادامه می‌دهد بنابر این جز اینکه مساعی خود را در آنچه که مطلوب عامه است صرف نماییم وظیفه نداریم و از خداوند توفیق خدمت می‌خواهم .

دکتر محمد مصدق

——————————————————————————————

سخنرانی در کانون نشر حقایق اسلامی

منبع: خراسان

سال سوم: شماره 695

تاریخ: جمعه  ۲۴ آذر ۱۳۳۰

امشب از طرف کانون نشر حقایق اسلامی مجلس خطابه ای تشکیل می شود و از عده ای از محترمین دعوت شدن است که در محلس مزبور حضور به هم رسانند.

 ————————————————————————-

 ائتلاف جمعیتهای مذهبی

منبع:خراسان

سال سوم؛ شماره 702

تاریخ: سه شنبه ۵ آذر ۱۳۳۰

به منظور آزادی انتخابات دوره هفدهم و انتخاب افراد متدین و صالح و واجد شرایط وجلوگیری از اعمال نظر اشخاص ناصالح عده ای از جمعیت های دینی مشهد به این شرح : کانون نشر حقایق اسلامی انجمن تبلیغات اسلامی ، جمعیت مبارزین اسلام ، جمعیت ابوالفضلی سراب و جمعی از مهمترین نمایندگان بایکدیگر ائتلاف نموده و بنام جمعیتهای موتلف اسلامی تشکیل جمعیت واحدی داده اند که در تمام امور مربوط به انتخاب این دوره طبق منویات حضرت آیت الله کاشانی و انجام نظریه جناب آقای دکتر مصدق در مورد انتخابات آزاد و دستورات اجتماعی دین مبین اسلام مبادرت به شرکت در انتخابات نمایند و بقرار اطلاع که دتست آورده ایم در نظر دارند با هر گونه انتخابات غیر آزاد و تحمیلی و اعمال نظر در انتخابات مبارزه کنند و نظامنامه و اساسنامه خود را نیز تنظیم و خود را آماده عمل کرده اند و بطوریکه شنیده می شود جمعیتهای دیگری هم در نظر دارند به جمعیت های فوق بپیوندند.

 ————————————————————————

پشتیبانی از دولت دکتر مصدق

منبع: سیاه و سفید

سال دوم: شماره سی و هشتم ص4

تاریخ : ۱۷ دی ۱۳۳۱

(این تلگراف دیروز از مشهد به تهران مخابره شده است)

تهران جناب آقایان مکی ، دکتر شایگان ، دکتر سنجابی رونوشت باختر امروز ، کیهان، جمعیت های ملی و مذهبی مشهد که نمایندگان افکار قاطبه اهالی هستند با توجه به نطق دیشب جناب آقای نخست وزیر و وضع فوق العاه حساس کشور از آقایان محترم تقاضا دارند کمال فداکاری و همکاری را در تقویت دولت محبوب و ملی جناب آقای دکتر مصدق ابراز داشته و بار دیگر به دشمنان ملت ایران ثابت کنند که ایرانی در مقام حفظ استقلال و آزادی کشور و دفاع از حقوق حقه خویش چون دانه های زنجیر پیوسته و متحد می باشند.

از طرف : کانون نشر حقایق اسلامی ، انجمن تبلیغات اسلامی ، انجمن پیروان قرآن ، اصناف بازرگانان، حزب ایران، کلوب مصدق و احزاب جمعیت های وابسته به آن ، جرائد ملی .

سیاه و سفید : امضاء کنندگان تلگراف به اتفاق آراء تصمیم گرفته اند که اگر خدای نکرده اختلاف نظر بین مجلس شورای ملی و جناب آقای نخست وزیر بزودی رفع نشد . به حمایت از جناب آقای نخست وزیر تعطیلی عمومی اعلام و تا موفقیت نهائی دست از پشتیبانی باز ندارند.

——————————————————————————-

رفراندوم برای انحلال مجلس

منبع: سیاه و سفید ،

سال 3، شماره12،ص2

تاریخ: چهارشنبه ۲۱ مرداد۱۳۳۲

 

این احزاب و افراد به انحلال مجلس هفدهم رای دادند.

« …… اعضای کانون نشر حقایق اسلامی و انجمن های دینی به رهبری محمد تقی شریعتی با یک صف منظم ، وارد بست پایین خیابان شده و به انحلال مجلس رآی دادند……..»

——————————————————————————

 

 پیشنهاد تغییر نام خیابان به مناسبت سالگرد ۳۰ تیر ( مرداد ۱۳۳۲)

منبع: سیاه و سفید

سال سوم : شماره دهم

تاریخ: چهار شنبه ۷ مرداد ۱۳۳۲

 

«مردم متن قطعنامه روز سی ام تیر را راجع به نامگذاری خیابانهای دکتر مصدق و سی ام تیر طی نامه ای به اطلاع استانداری و انجمن شهر رسانیدند»

جناب آقای استاندار

ما مردم خراسان بپاس فداکاری شهدای سی ام تیرماه 1331 و قدر دانی از پیشوای محبوب و ملی خودمان جناب آقای دکتر مصدق در عقبه پیشنهاد قلبی که سال گذشته در همین ایام به انجمن شهر نمودیم و وقعی به آن ننهادند تصمیم گرفتیم خیابان فوزیه را از میدان شاه تا میدان کوهسنگی بنام خیایان دکتر مصدق و خیابان جدید الاحداث عشرت آباد را از میدان شاه تا چهار راه عشرت آباد بنام خیابان سی ام تیر نامگذاری نمائید لذا تبلوهای مخصوص در عصر روز سی ام تیر 32 در اول دو خیابان مذبور نصب نمودیم و خواهانیم دستور فرمایند شهرداری و اداره پست و تلگراف دو خیابان نامبرده را بنام سی تیر دکتر مصدق بشناسد.

رونوشت توسط آقای اقبال شهردار مشهد برای انجمن شهر فرستاده می شود تا در اولین جلسه انجمن شهر مطرح و نسبت به انجام در خواست مردم اقدام نمایند.

جمعیت آزادی مردم ایران ؛ تهران جمعیت ابولفضل سراب نجارنیا مدیر طوفان اجتماع ؛ صدارتی ( عباس افتخاری) از طرف بازرگانان محمد کاظم قاضی احمد حکیمی ؛ از طرف باشگاه جوانان جواد ضیائی ؛ بسیار خوب انتخابی است البته مساعدت خواهند فرمود.

الاحقر رضا کلباسی مدیر روزنامه جلوه حقیقت. فخرالدین حجازی مدیر روزنامه صدای خراسان ؛ فریفته دبیر حزب ایران؛ حمید موسویان مدیر روزنامه سیاه و سپید؛ آموزگار نماینده اصناف خیابان خسروی؛ بخشایی ایل خاوری خراسان؛ حزب زحمتکشان نیروی سوم حسن قاضی؛ نماینده کارگران خسروی ایمانی ؛ کانون نشر حقایق اسلامی طاهر احمدزاده؛ حزب پان ایرانیست خراسان ظهور سعادت ؛ انجمن تبلیعات اسلامی روحانی.

—————————————————————————–

اعلامیه جمعیتهای موتلف اسلامی در باره کاندیداهای خود ( اردیبهشت ۱۳۳۱)

 

جمعیتهای موتلف اسلامی

منبع: روزنامه خراسان

شماره ۱۶۳۲

تاریخ: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۳۲

تا زمانی که خون اسلامیت در عروق مردم مسلمان و غیور ما جاری باشد تا وقتی که دلهای مردم پاک سرشت و با ایمان این شهر از محبت خاندان پیغمبر پر باشد جمعیت های موتلف اسلامی از هم نخواهد پاشید و چون کوهی در برابر بیدینان و بدخواهان ملت پا به جا و استوار خواهد بود . شما روزنامه نگاران که در ورق پاره های خود که با پول کاندیدای ناصالح اداره می شود به شما ای بدگویان که از جانب دشمنان طبقات محروم و بیچاره اجتماعی الهام گرفته و طوطی وار یاوه سرائی می کنید می گوئید که جمعیتهای موتلفه علی رغم شما بداندیشان و پست فطرتان نه تنها از هم نپاشیده است بلکه با یاری و کمک مردم خدا پرست بر شوکت و عظمت خود باقی است. وقتی که شاهنشاه دمکرات و محبوب ما در موقع افتتاح مجلس بنمایندگان توصیه می فرمائید که « در تشبیه مبانی مذهبی و ترویج شعائر اسلامی که مهمترین سر مشق علمی و موثرترین عوامل در ایجاد نظم و آرامش و حفظ وحدت قومی است بکوشند آیا جمعیتهای موتلفه اسلامی است که از نیات پاک و مقدس شاهنشاهی حمایت می کند یا ملاکین و متنفذین رای به خر پشت هم انداز….. دشمنان مقام شامخ سلطنت و آنها که بین شاه و ملت فاصله ایجاد می کنند کسانی هستند که می خواهند افرادی را به نام کاندید دربار برمردم تحمیل نمایند تا چند صباحی نیز بر نقش فقرا و محرومین اجتماع اسب مراد بتازند و از خون مردم رنجیده و ستم کشیده چهره خود را گلگون ساخته و بساط ننگین خود را رنگین تر سازند بخدا قسم که هیچ نیروئی جز نیروی دین و هیچ سنگری غیر از سنگر مردم متدین و طنخواه از مقام سلطنت و استقلال مملکت حمایت نخواهند کرد ما برای آخرین بار به ملاکین و متنفذین صریحا اعلام می کنیم که هر گونه بی اعتنائی به افکار عمومی جز خیانت به دربار سلطنت و استقلال مملکت نخواهد بود و مسلم بدانید که این اقدامات و مخالفت با افکار عمومی به زیان خود آنها تمام خوهد شد تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال در پایان از هیئات و اصناف محترم که اخیرا با صدور اعلامیه های خود مبنی بر پشتیبانی از دو کاندیدای مسلم و قطعی جمعیت های موتلف اسلامی جناب آقای شیخ محمود حلبی و جناب آقای محمد تقی شریعتی ابراز داشت و مشت محکمی بر دهان بدگویان زده اند متشکر و سپاسگذاریم و یقین داریم که در پیشگاه خداوند متعال روسفید و سرافراز خواهند بود .

 

——————————————————————————–

 کانون نشر حقایق اسلامی و کمک‌های مردمی (اسفند ۱۳۳۱)

منبع: سیاه و سفید

سال دوم ، شماره چهل و ششم

تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۳۳۱

کانون نشر حقایق اسلامی که همواره در امور خیریه پیش قدم و در مورد کمک به مستمندان سرمشق بوده اند در این موقع که اداره فرهنگ خراسان دست بکار توزیع لباس گردید و بعلت کمی اعتبار و محدود بودن لباس و زیادی عده بی بضاعت عده ای در شب عید بی لباس مانده اند با اداره فرهنگ همکاری نموده و مقرر داشته مبلغ پانزده هزار ریال لباس پشمی تهیه نموده و طبق صورتی که اداره فرهنگ معرفی می نماید لباس توزیع نمایند . از طرف اداره فرهنگ خراسان ضمن اظهار تشکر از این مساعدت و همکاری بموقع شصت نفر دانش آموز بی بضاعت معرفی گردیده است.

———————————————————————-

کانون نشر حقایق اسلامی و انحلال مجلس هفدهم

منبع:مجله سیاه و سفید

سال سوم؛ شماره دوازدهم

چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۳۲

آیت ا… گلباسی با جمعی از روحانیون به حوزه 3 مراجعه نموده و رأی خود را دادند و جالب توجه صف منظم اعضاء کانون نشر حقایق اسلامی و انجمن های دینی به رهبری جناب آقای محمد تقی شریعتی و …. وارد بست پائین خیابان شده و جامعه بازرگانان و اصناف نیز با ایشان بودند و رأی به انحلال مجلس هفدهم دادند. ورود روحانیون و بازگانان مورد اعتماد مردم به مجلس اخذ رأی باعث تهییج و تشویق مردم گردید و مورد استقبال واقع شدند.

——————————————————————-

 

 مشهد آماده رای انحلال مجلس هفدهم می شود

 

منبع: مجله سیاه و سپید

سال سوم ، شماره 12

تاریخ : چهارشنبه 21 مرداد 1332

شهرستان مشهد به انتظار روز رفراندم روز شماری می کرد. جرائد ملی موضوع رفراندم را برای مردم روشن کرده بودند برای مردم مشهد که از بدو نهضت ملی ، دولت ملی مصدق را حمایت کرده اند نقطه ابهامی باقی نماند ، احزاب ملی فعالیت خود را آغازکردند کمیته مکتب نهضت ملی ایران ایجاد هم آهنگی بین کلیه انجمنهای دینی و بازرگانی و اصناف و احزاب سیاسی ملی زیاد فعالیت کرد. کانون نشر حقایق اسلامی ،ستاد مرکزی فعالیت نیروی ملیون شد . در ظرف یک هفته ده ها هزار اعلامیه از طرف انجمن های دینی و احزاب سیاسی و بازرگانی و اصناف در شهر پخش گردید و بطور کلی مشهد و مردم ستمدیده استعمار زده این سامان کاری جز فرارسیدن روز نوزدهم مرداد و رای دادن به انحلال مجلس هفدهم نداشتند. روزهای شنبه هفدهم و یکشنبه هجدهم مرداد میتینگ های موضعی و سیار در شهر صورت گرفت.



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : می 26, 2018 969 بازدید       [facebook]