Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


فتاوی مراجع تقلید پیرامون شریعتی (۱۳۵۸)

فتاوی مراجع تقلید پیرامون شریعتی

بی نا، ۱۳۵۸، ۱۵ صفحه، رحلی

 

پی‌دی‌اف جزوه شریعتی و روحانیت

 

36-Recovered

نظر(یا: فتوای) مراجع تقلید درباره دکتر شریعتی در دو نوبت ، یک بار در سال 1358 (15 صفحه) و بار دیگر 1359 (1359)در سطح وسیعی در تهران چاپ و تکثیر می شود و و شامل برخی فتاوی مراجع و مجتهدان در رد دکتر شریعتی است. فتواهای مندرج در این اثر ، پاسخ پرسش در باره دکتر شریعتی است.

افرادی که نظرشان در این اثر آمده به ترتیب عبارتند از: حضرات آیات : امام خمینی، سید محمد کاظم شریعتمداری،شهاب الدین مرعشی نجفی، سیدابوالقاسم خویی، محمد حسین طباطبایی، محمد صادق روحانی، حسن طباطبایی قمی، سید هادی میلانی، سید ابوالحسنی قزوینی، علی حسینی اصفهانی علامه فانی، سید عبدالله شیرازی، سید کاظم اخوان مرعشی، ملک حسینی، علی نمازی شاهرودی، جعفر صبوری.

به گفته محمد اسفندیاری نویسنده کتابشناسی توصیفی آثار شریعتی (ص 143)«به احتمال بسیار زیاد جمع آوری فتوا علیه شریعتی را محمد مقیمی عهده دار بوده است. نویسنده کتاب هرج و مرج و از نزدیکان آیت الله میلانی  را او عهده دار بوده است. علی رهنما، نویسنده کتاب شریعتی مسلمانی در جستجوی ناکجا اباد، احتال داده است که محمد مقیمی نام مستعار سید ابراهیم میلانی باشد . هیچ اطلاعی از محمد مقیمی در پس از پیروزی انقلاب ایران در دست نیست.(ص 143)

این کتاب در سال 58 و 59 به شکل غیر رسمی منتشر شده است. حجت الاسلام احمد خمینی در سخنانی در جزوه «کدام راه سوم»،چاپ این کتاب را کار ضد انقلاب دانسته است. با وجود این، سال ها بعد فتواهای چاپ شده در این کتاب به عنوان اسناد انقلاب اسلامی،به اهتمام مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در کتابی با عنوان اسناد انقلاب اسلامی به اهتمام مرکز اسناد انقلاب اسلامی و یه دلالت سید حمید روحانی به چاپ رسیده است.(کتاب شناسی توصیفی- ص 144)

این جزوه‌ی بی‌شناسنامه که در تیراژی وسیع در سطح تهران پخش گردید شامل فتاوی آیات اعظام در دوران حسینیه ارشاد (۵۰ تا ۵۷) و نیز اطلاعیه‌ها و بیانیه‌هایی از سوی گروه‌های کوچک ناشناخته که خود را منتسب به طلاب مبارز تهران و یا جمعی از بازاریان می‌دانستند، علیه شریعتی است. برخی از اوراق این جزوه یک سال قبل از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۶ در سطح تهران پخش شده بود. (نقل از کتاب «به روایت شریعتی به اسناد ساواک») در صفحه آخر این جزوه بیاینیه‌ای با عنوان «هشدار» با امضاء گروه‌هایی همچون: «مجاهدین تشیع، فدائیان مهدی، گروه شیعیان، سازمان مکتب علی، طلاب مبارز تهران، جمعی از بازاریان تهران» به چاپ رسیده است که می‌توان تصور کرد که متولیان چاپ و پخش این هستند.

 

*اثر فوق ذیل عنوان احکام و کلمات مراجع الطائفه و فقهاء الحوزه فی آراء و کتب شریعتی، به اهتمام عبدالله اسدی، در سال 1428 در کویت منتشر شده است. (کتابشناسی توصیفی شریعتی-ص 142)



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : جولای 15, 2017 1905 بازدید       [facebook]