Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


شریعتی، سی سال بعد (کانون توحید لندن ـ ۲۹ خرداد ۱۳۸۶)

شریعتی، سی سال بعد

مکان: کانون توحید لندن
زمان: ۲۹ خرداد ۱۳۸۶

 

در کانون توحید لندن به مناسبت سی‌امین سالگرد شهادت شریعتی مراسمی از سوی انجمن اسلامی دانشجویان مقیم خارج کشور برگزار شد. سخنرانان این مراسم آقایان مسعود بهنود (رونامه نگار)، عنایت اتحاد (از دوستان و برگزارکنندگان مراسم تشییع پیکر شریعتی در لندن) و مجید تفرشی (پژوهشگر تاریخ معاصر ایران) بودند.

بهنود در آغاز سخن گفت که قصدکرده بود درباره مظلومیت دکتر شریعتی و شباهت ابعاد مظلومیتش با مظلومیت دکتر سروش در دوران کنونی سخن بگوید، برای برکنار آمدن از نقد آنانی که روی خوشی از دولت احمدی نژاد ندیده اند و شریعتی را عامل اصلی همه این نابسامانی ها می دانند ترجیح داد وارد  این موضوع مناقشه برانگیز نشود و درباره تحلیل اوضاع اجتماعی- سیاسی دهه ۶۰ و جهانی که شریعتی در آن می زیست سخن بگوید. مسعود بهنود با قیاسی میان هم نسلان شریعتی و نسل امروز خاطر نشان کرد که:«هم نسلان شریعتی آرمان خواهانی بودند که به رغم زندگی کوتاهی که داشتند رویای تغییر دنیا در سرشان بود، در حالی که بیشتر جوانان این نسل، چنین خواستی را ندارند. گرچه راه آنانی که قصدشان کشاندن بشر به بهشت بود گاه به جهنم ختم شد و گاهی به پستی و بلندی افتاد.» بهنود در ادامه سخن خود از انتقاد شریعتی به دموکراسی و لیبرالیزم گفت و آن را وجه افتراق دکتر شریعتی و سروش خواند. وی علت نگاه  نقادانه شریعتی به لیبرالیزم را خاصیت شورشی دهه ۶۰ دانست.

تفرشی، پژوهشگر تاریخ  معاصر در این مراسم سخن خود را چنین آغاز کرد که برای شناخت کسی چون شریعتی باید جغرافیای کلام و زمانه او را شناخت و این کار ساده ای نیست چرا  که به راحتی نمی شود درباره شخصیتی مثل او کاملا عقلانی سخن گفت. تفرشی نقش روشنفکرانه شریعتی را بر نقش آکادمیک او اولویت داده و نقدهایی نظیر فقر سواد آکادمیک شریعتی را نقدهای بی اهمیت خواند که حتی در صورت حقیقت نیز چیزی از ارزش نقش تاریخی شریعتی نمی کاهد.»

در بخش پرسش و پاسخ آقای عطاءالله مهاجرانی که در این مراسم حضور داشت گفت : « رویکرد سروش شبیه سلمان فارسی است در حالیکه رویکرد شریعتی بیشر ابورگونه است و احساس و شور را به عنوان تکیه گاه خود برای شناخت اسلام انتخاب کرده است.»

در پایان به دنبال پرسش یکی از شرکت کنندگان مبنی بر علت عدم حضور آیت الله مطهری در مراسم مرگ شریعتی علی رغم حضور در لندن در آن زمان، عنایت اتحاد به عنوان شاهد بر این واقعیت تآکید کرد و به دلایل آن نپرداخت.

منبع: روزنامه هم میهمن (۲۹ خرداد ۱۳۸۶)


≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : می 30, 2017 1488 بازدید       [facebook]