Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


کتابشناسی انتقادی جامعه‌شناسی تشیع؛ سارا شریعتی و دیگران ( ۱۳۹۶)

کتابشناسی انتقادی جامعه‌شناسی تشیع

نویسنده: زیر نظر سارا شریعتی و دیگران، تهران نشر نگاه معاصر، چاپ اول ۱۳۹۶، جلد رقعی، ۷۲۶ صفحه.

 

photo_2017-05-08_14-49-54

♦️جایگاه شریعتی در کتاب «کتابشناسی انتقادی جامعه‌شناسی تشیع» ♦️

▪️کتاب «کتابشناسی جامعه‌شناسی تشیع» توسط انتشارات نگاه معاصر روانه بازار نشر شد و در دسترس مخاطبین قرار گرفت. این کتاب، محصول فعالیت جمعی پنجساله گروه مطالعاتی جامعه‌شناسی تشیع با راهبری علمی دکتر سارا شریعتی است. در این کتاب نود و هفت اثر که از زمان ورود صنعت چاپ به ایران تا کنون با رویکرد اجتماعی به بررسی تشیع پرداخته‌اند، مورد نقد و تحلیل قرار گرفته‌اند. در نگارش این کتاب، ۱۶ نفر از اعضای گروه مطالعاتی به همراه سه نویسنده میهمان مشارکت داشته‌اند.

▪️کتاب در نه فصل تدوین شده است که منطبق بر نه حوزه پژوهشی ذیل حوزه مطالعاتی جامعه‌شناسی تشیع است: عدالت و امامت، تاریخ اجتماعی تشیع، روحانیت و مرجعیت، سیاست و قدرت، هنر، ادبیات و فرهنگ، مناسک (اعیاد و عزاداری‌ها)، عرفان و تصوف، اماکن مذهبی و زیارت و انتظار و مهدویت. هر فصل از فصول نه‌گانه‌، دارای مقدمه‌ای پژوهشی است که توسط یکی از اعضای گروه مطالعاتی به نگارش درآمده و مسائل اساسی برآمده از کتابشناسی آن حوزه خاص را بیان کرده است.

▪️یکی از یافته‌های این پژوهش پنج‌ساله، مشخص شدن این نکته است که علی شریعتی با تولید ۱۱ عنوان اثر در رتبه‌ی نخست نویسندگان دارای بیشترین آثار دارای رویکرد اجتماعی به تشیع قرار دارد. همچنین در حوزه مطالعاتی «عدالت و امامت»، تنها آثار اجتماعی موجود در این زمینه به علی شریعتی اختصاص دارد.

▪️مهم‌ترین این آثار که در این کتابشناسی به صورت تفصیلی به نقد و بررسی آنها پرداخته شده است، عبارتند از: امت و امامت، جهت‌گیری طبقاتی در اسلام، تاریخ ایران اسلامی تا صفویه، تشیع علوی و تشیع صفوی، شهادت، قاسطین، مارقین و ناکثین، نقش انقلابی یاد و یادآوران در تاریخ تشیع، شیعه یک حزب تمام و انتظار مذهب اعتراض.

▪️این کتاب در ۷۲۶ صفحه، توسط انتشارات نگاه معاصر در فروردین ماه ۱۳۹۶ از سری «جامعه‌شناسی تشیع» با قیمت پنجاه و هشت هزارتومان در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : می 8, 2017 1520 بازدید       [facebook]