Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


گام دوم ؛ مهدی ملاطائفه (۱۳۸۵)

scan0039

گام دوم

(نقد و بررسی افکار و آثار دکتر شریعتی به همراه کتابشناسی جامع کاربردی)

گرآوردند: مهدی ملاطائفه ؛تهران، نشر ناژ، چاپ اول 1385؛ 345 صفحه رقعی.

ـ دکتر عبدالکریم سروش

ـ دکتر سعید حجاریان

ـ دکتر محمود فتوحی

 

نویسنده در بخش اول کتاب با فصلی تحت عنوان درآمد برگرفته شده از متن پیام دکتر حجاریان در سمینار «شریعتی و اندیشه ی اصلاح طلبی » آغاز می‌کند. حجاریان در این پیام شریعتی را معمار ترکیبی از جهان سوم گرایی ، ایده های مترقی ، سوسیالیسم نوع اروپایی و اسلام  می‌داند که محرک جنبش های ضد سیستمی است . بدین منظور کار اصلی او را ایدئولوژی کردن دین می‌داند . وی معتقد است از آنجایی که دغدغه نسل کنونی توسعه و دموکراسی است پس زمانه شریعتی به پایان رسیده و می‌بایست اندیشه او را از صافی عبور داد تا بهداشتی شود.

فصل دوم با نام گشایش در واقع مقدمه‌ای است از گردآوردند؛ مجملی از زندگی نامه شریعتی از آغاز تا شهادت .

در فصل سوم و چهارم با طرح نقد و نظرهای دو شخصیت (عبدالکریم سروش و محمد فتوحی )  به اندیشه شریعتی می‌پردازد .

اولین مقاله  از دکتر سروش، تحت عنوان «شریعتی حافظ زمانه»  سرّ ماندگاری حضور دکتر شریعتی را در شباهت حافظ با شریعتی در خصوصیاتی مثل نقد دین ؛ روشنفکری و… می‌داند.

مقاله بعدی با نام« شریعتی، سبک، فردیت و تاریخ» نوشته محمود فتوحی؛ شریعتی را از جمله سخنوران و نویسندگانی صاحب سبک می‌داند، وی معتقد است که سبک شریعتی حکایت از فردیت و استقلال اندیشه دارد . سه سبک نهفته در قلم شریعتی عبارت است از اجتماعیات ، کویریات و اسلامیات . این سبک ها بطور پراکنده درهر سه نوع نوشتار مشاهده می‌شود او معتقد است که با گذر زمان شاهد تغییر هویت  سبک و اسلوب نوشتار شریعتی هستیم ،  در این راستا به ویژگیهای زبانی وی و ویژگیهای شاعرانه نیز اشاره شده است.

بخش دوم کتاب شامل فهرستی کاربردی است از کتابشناسی در باره دکتر شریعتی که به سه فصل تقسیم می شود . 1- شامل کلیه کتابهای پیرامون شریعتی  2- کتابهای ترجمه شده از شریعتی 3- فهرستی از مقالات منتشر شده در مطبوعات پیرامون شریعتی و آثارش .



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : نوامبر 5, 2016 1037 بازدید       [facebook]