[]


مجموعه مقالات همایش علی شریعتی و دانش تاریخ ( چاپ ۱۳۹۵، برگزاری همایش ۱۳۹۱)

%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-%d9%88-%d8%b4%d8%b1%db%8c%d8%b9%d8%aa%db%8c

 

مجموعه مقالات همایش علی شریعتی و دانش تاریخ

 

کتاب محصول همایشی است با عنوان «علی شریعتی و دانش تاریخ» که در سال ۱۳۹۱در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار شد و مجموعه مقالات آن در سال ۱۳۹۵ به چاپ رسید .

تهران، نشرپژوهشکده تاریخ اسلام، چاپ ۱۳۹۵، قطع وزیری ، ۵۲۸صفحه

 

 

در روزهای دوم و سوم اسفند ماه سال ۱۳۹۱ همایشی از سوی گروه تاریخ و همکاری‌های میان رشته‌ای در موسسه پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار شد. هدف این پژوهش نقد و تحلیل علمی و روشمند و منصفانه آثار و افکار دکتر شریعتی در حیطه دانش تاریخ به عنوان یکی از پایه گذاران جریان نوگرایی دینی بود.دست اندرکاران این همایش کوشیدند با رویکرد و اهداف و موضوع کاملا متفاوت همایش را به گونه‌ای ترتیب دهند که بتواند بستر رشد و ترقی ادبیات شریعتی شناسی را فراهم سازد.
اعضای کمیته علمی این همایش عبارتند از : دکتر سیدهاشم آقاجری، دکتر حسین مفتخری، دکتر محمدجواد غلامرضا کاشی، دکتر حسینعلی نوذری، دکتر محمدعلی اکبری، دکتر احسان شریعتی.
نویسندگان و عناوین مقالات عبارتند از :
۱-محمد امیر احمدزاده؛ «نسبت تئوری و تاریخ در تاریخ نگاری شریعتی»
۲-محمدعلی اکبری؛ «تاریخ نظری در خوانش علی شریعتی»
۳-فریدون اللهیاری، فهیمه رحیمی‌خویگانی؛«مقایسه اندیشه شریعتی و هگل در مورد نقش انسان در تاریخ»

۴-احسان تاجیک؛ «پیوند ایدئولوژی مذهبی و چپ‌اندیشی در اندیشه تاریخی شریعتی»

۵-رحیم خستو؛ «شریعتی: نفی”فردیت” و انقلاب اسلامی»

۶-تورج رحمانی، مصطفی الماسی؛ « شریعتی و هرمنوتیک ژرفایی درنفسیر تاریخ»

۷-کمال رضوی؛« صورت‌بندی شریعتی از جایگاه اجتماعی مرجعیت شیعه:مرجعیت به مثابه گروه منزلتی»

۸-احسان شریعتی؛« شریعتی و دانش تاریخ»

۹-فاطمه صادقی؛«شریعتی و آونگ مدرنیته ایرانی: سنت،تاریخ و وضعیت اضطراری»
۱۰ـ ثمره صفی‌خانی؛«بررسی تحول تفسیر آموزه غیبت از انقلاب سفید تا انقلاب ۵۷( با تأکید بر نظریه انتظار در دیدگاه علی شریعتی)»

۱۱- بیژن عبدالکریمی؛« ضرورت مواجهه پدیدار شناسانه با تاریخ و غرب»

۱۲ـ محمد جواد غلامرضا کاشی؛« گذر از افق تاریخی شریعتی»
۱۳ـمقصود فراسخواه؛ «روشنفکری دینی، از منظر جامعه‌شناسی معرفتی»

۱۴- سیمین فصیحی؛ «از تاریخ تا متاتاریخ: شریعتی و سه نوع مواجهه با تاریخ»

۱۵-حجت فلاح توتکار؛‌ «شریعتی و نظریه تاریخ مارکس»

۱۶- محمدامین قانعی‌راد؛ «شریعتی،بین پدیدارشناسی تاریخ، جامعه شناسی تاریخی و تاریخ گرایی»
۱۷-حسن محدثی گیلوائی؛ «خُردْتاریخِ نمادین شریعتی»

۱۸- علی مرادی؛«شریعتی، فلسفه تاریخ یا ایدئولوژی تاریخ »

۱۹-حسین مسعودنیا، حسین روحانی؛ «بررسی مقایسه‌ای دو گفتمان ایدئولوژیک و هرمنوتیک نو اندیشی دینی»
۲۰-علیرضا ملائی توانی؛« ملاحظاتی پیرامون تعریف شریعتی از دانش تاریخ »
۲۱ـ عباس منوچهری؛« “تاریخ اکنون” و “آگاهی تاریخی” در اندیشه شریعتی»

۲۲-مصطفی مهر آیین؛ « کشاکش میل و عقل در زبان روشنفکری اسلامی؛ظهور نوع تازه‌ای از زبان اندیشه‌ورزی ( نقدی بر دریافت سیدجواد طباطبایی از اندیشه روشنفکری اسلامی)»

۲۳-محمد منصور هاشمی؛« امت و امامت: «شیعی یا مارکسیستی»

۲۴ـ لیلا هوشنگی، مهرانگیز نعمتی؛ « علی شریعتی و تاریخ صدر اسلام: بررسی دین شناسانه»

 

 



نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : اکتبر 16, 2016 239 بازدید       [facebook]