Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


مصاحبه با آیت‌اللّه مهدوی کنی (روزنامه اطلاعات ـ ۲ تیر ۱۳۶۳)

مصاحبه با آیت‌اللّه مهدوی کنی

منبع: روزنامه اطلاعات (شماره ۱۷۳۳۱) ○ تاریخ: ۲ تیر ۱۳۶۳

 

س: تأثیر آثار دکتر را بر روحیه‌ها چگونه می‌بینید؟

ج: نوشته‌ها و سخنرانی‌های او در روحیه جوانان در آن زمان و در برابر رژیم سابق نقش سازنده‌ای داشت و بهترین دلیل برای محدودیت‌هائی محسوب می‌شد که آن‌زمان این محدودیت‌ها از طرف رژیم اتخاذ می‌گردید، لکن پاره‌ای از برداشت‌ها و موضع‌گیری‌های دکتر اثر منفی بجای گذاشت که رژیم می‌خواست از این بعد قضیه به منظور تفرقه و آشوب در میان جوانان و درس خوانده‌ها و روحانیت بهره‌برداری کند و به این نکته نیز باید اعتراف کرد که آثار متأخر مرحوم دکتر، بهتر از آثار اول او بوده و نکات منفی کمتری داشت.

س: بنظر شما این موضع‌گیری‌ها، انتقادها و … چه ریشه‌ای داشتند؟

ج: بعقیده من این جریانات هم ریشه مذهبی داشت و هم ریشه سیاسی، لکن ریشه سیاسی آن قویتر بود و رژیم مرموزانه با استفاده از تعصبات مذهبی موجود، سعی سوءاستفاده‌های سیاسی داشت و لذا امام هم با درایت خاص خود تا حدود زیادی جلوی این سوءاستفاده را گرفتند.

س: بنظر شما چگونه باید با آثار دکتر برخورد کرد؟

ج: نوشته‌های دکتر گرچه محدود به زمان خاصی نیست، لکن از این نکته نباید غافل بود که آثار دکتر از اوضاع قبل از انقلاب الهام گرفته و از آن مسائل متأثر بوده است. و البته آثار هیچ متفکری از این‌گونه تأثیرات خالی نیست. به اضافه اینکه آثار دکتر و برداشت‌های وی را نمی‌توان وحی منزل تلقی کرد و به این لحاظ جوانان باید نکات مثبت و منفی آثار او را از هم تفکیک کنند تا دچار سردرگمی نشوند و در این‌گونه موارد می‌توانند از راهنمائی‌های امام و متفکران متعهد و با تقوی استفاده کنند.



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : نوامبر 16, 2020 1047 بازدید       [facebook]