قرائتی فلسفی از یک ضدفیلسوف؛ معصومه علی اکبری(۱۳۸۶)
قرائتی فلسفی از یک ضدفیلسوف
نویسنده: معصومه علیاکبری؛ تهران، انتشارات قلم، چاپ 1386، قطع رقعی
این کتاب در یازده بخش با رویکردی انتقادی به یازده موضوع محوری در اندیشه شریعتی در باب انسان، دموکراسی، زبان، خودبنیادی ذهن، فرضیه فلسفی دین و مفهوم خدا در اندیشه شریعتی پرداخته است. ناشر در معرفی این کتاب نوشته است: قرائتی فلسفی از یک ضد فیلسوف، درنگهای دگراندیشانه در متنی بیپایان به نام دکتر علی شریعتی است. معصومه علی اکبری مینویسد:
«تقریباً در تمامی آثار شریعتی نوعی بحران، نوعی آشفتگی، ناهمخوانی و شورش علیه همه چیز به چشم میخورد. علیه تاریخ و فرهنگ و فلسفه و جهان و مدرنیته و سیاست و دین و دموکراسی و عرفان و مارکسیسم و سرمایهداری و خیلی چیزهای دیگر که «ما»ی ایرانی گرفتارش هستیم. آتش نزاع میان مدرنیسم و سنت، مذهب و لامذهبی، اروپایی شدن یا ایرانی ماندن، از مدتهای پیش به جان ایرانی افتاده بود. اما ایرانی ترجیح میداد با خود را به کوچه علی چپ زدن، این نزاع را نادیده بگیرد و یک جوری با هر دو کنار بیاید. هم این را داشته باشد هم آن را. شریعتی اما با آگاهی ژرف از این ناسازگاری به مرتبهای از ادراک و فهم تاریخی رسیده بود که تحمل این ناسازگاری را برای ایرانی ممکن نمیانگاشت. آگاهی شریعتی از بحران خفتهی تاریخ معاصر ایرانی او را به چارهاندیشیهای گوناگون کشاند. اما هر تدبیری در وضعیت بحرانی جامعه ایران خود تبدیل به یک بحران میشد. به همین دلیل هم راهحلهای شریعتی یکی پس از دیگری تبدیل به نفی میشد. نفی مدام خویش و همه چیز، نفی سنتی، نفی مدرنیته، نفی سرمایهداری، نفی مارکسیزم، نفی مذهب، نفی فلسفه، نفی آزادی، نفی عرفان، نفی دنیا، نفی منطق صوری، نفی ارسطو، نفی ابوعلی سینا، نفی سعدی، نفی لذت، نفی رفاه، نفی زیستن برای خود، نفی اصالت مذهب، نفی اصالت خدا، نفی اصالت عقیده برای عقیده، نفی اصالت اجتماع و…»