Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


ویژه‌نامه‌ی ماهنامه آموزشی، پژوهشی، خبریِ «انشا و نویسندگی» (تیر ۱۳۹۱)

نثر شریعتی

منبع: ماهنامه آموزشی، پژوهشی، خبریِ «انشا و نویسندگی»
تاریخ: تیر ۱۳۹۱

 

انشا و نویسندگی، ماهنامه آموزشی، پژوهشی، خبری، شماره 21 خود را به نثر شریعتی اختصاص داده است. در این ماهنامه متخصصین حوزه ادبیات فارسی نثر شریعتی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند. غلامرضا عمرانی، دکتر محمدجعفر یاحقی، دکتر محمدرضا سنگری، جواد محقق، جواد محقق نیشابوری، علی اصغر ارجی، مهری امینی ثانی، امین یاری، بهزاد صادقیان و محسن خیمه‌دوز به مختصات نثر شریعتی پرداخته‌اند.

 

جواد محقق نیشابوری می‌گوید: استفاده مداوم او از فصول علم بیان و بدیع، نشانه آشنایی عمیق او با این مقولات است. اما لطف اصلی نثر او در آن است که هیچ یک از این زیبایی‌های ادبی به شکل تصنعی و آگاهانه به آثار او راه پیدا نکرده‌اند». (ص 35)

علی اصغر ارجی در مقاله خود تحت عنوان قواعد تکرار در نثر دکتر شریعتی می‌نویسد: صنعت تکرار در نوشته‌های ادبی شریعتی به عنوان یک قاعده سبکی مطرح است. هم ضرباهنگ کلامش را می‌سازد و هم به ساختار نثرش انسجام می‌بخشد و همچنین با جمله‌بندی‌های کوتاه و نظام تداعی نوشتار، حرکت متوازن دارد.»(ص 37)

جواد محقق نیز در یادداشتی به عنوان نام و نثری در غبار نوشته است: از آخوندزاده و تقی‌زاده و محمد حجازی و صادق هدایت گرفته تا دکتر زرین‌کوب و اخوان ثالث و آل احمد، در آثار شریعتی حضور دارند و نقد و نظرهای شریعتی بر زندگی با آثار ایشان، حکایت از شناخت او از این سرآمدان عرصه زبان و ادب دارد.»(ص 32)

دکتر محمدجعفر یاحقی در مصاحبه‌ای در همین شماره درباره نثر شریعتی می‌گوید: «نثر شریعتی نثر «بی طبقه توحیدی» بود، اما اگر خیلی اصرار داشته باشید که برای آن طبقه‌ای معین کنم، باید بگویم: نثر تعزلی، خطابی و تعلیمی، از نوع نثر خواجه عبدالله انصاری و گاهی هم عین‌القضات».(ص 24)

این ویژه‌نامه را در حال حاضر می‌توان از کتابفروشی‌ها تهیه کرد.



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : آوریل 12, 2015 1013 بازدید       [facebook]