Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


نامه مهندس بازرگان به استاد شریعتی به مناسبت مرگ علی شریعتی ( ۶ تیرماه 1356)

 

۱۱

مرگی که مظهر ابتلائات زمان معاصر شد.

منبع: روزنامه میزان

تاریخ: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۶۰

این نامه به مناسبت خبر شهادت دکتر شریعتی از سوی بازرگان به استاد شریعتی نوشته شده است. مهندس بازرگان که به دلایلی نمی‌توانست در مجلس ترحیم دکتر شریعتی حضور داشته باشد و به تعبیر خودش « با آن پدر خمیده داغ دیده هم ناله شود» این نامه را می‌نویسد.

بسمه تعالی

استاد اجل و پدر بزرگوار جناب آقای محمد تقی شریعتی قربانت گردم. قصد تشرف به مشهد و وظیفه خدمت در مجلس ترحیم دکتر علی خودمان برای همناله شدن با آن پدر خمیده داغدیده و هزاران نفر ماتم زده ی بهت زده داشتم. گرفتاری و بی سعادتی مانعم شد. ناچار بدینوسیله عرض سلام و تسلیت می نمایم. مصیبت نه چنان است که بتوان خاموش نشست و نه انحصار به جنابعالی و به خویشاوندان و همشهریان دارد. مصیبت، مصیبت نسل رشد یافته تشنه شده حقیقت و فداکاری یک ملت است! بنده که در فوت مرحوم پدرم و مادرم این اندازه تاثر و تسلیت در هر گذر دریافت نکرده بودم.

علی که با ادراک و آثارش سال به سال روشن تر و صاف تر می شد و جامعه را روشن تر می ساخت شاخسار پر ثمری از آن پدر پر فضل و اخلاص بود که در بحبوحه احتیاج و استقبال، از سنگینی بار کشته شد و با افتادن او امیدها و آرزوها بر زمین ریخت.

مصیبت دیگر آنکه دوستان نتوانند در عزایش دور هم نشسته دعا کنند و فضايلش را بگویند ولی سازمان دشمنی که در زمان حیات، او را بدنام و از درس و ارشاد و دانشگاه برکنار کرد و نوشته هایش را مدرک جرم و بهانه شکنجه جوانان قرار می داد و خودش را در زندان و سپس در جدایی از مردم انداخته با فشارها و نقشه ها دق کشش کرد حالا تسلیتْ سرا و مدیحه خوانش می شود. البته به این خیال که طبق داستان هایی که از او شنیدم مانند آن کناس کلاش مزینانی، خود را به او بمالد تا آلوده اش کند.

علی با قلب و قلمش جوابگوی مسائل فکری و مشکلات روانی جوانان مسلمان ما بود. مرگش مظهری از ابتلاهای خاص زمانه ملاطم معاصر گشت و درسی برای مواجهه با مسائل عملی و مقاومت در برابر مشکلات اجتماعی.

از خداوند حکیم صبر و پاداش بزرگ برای پدری که غیر از علی فرزندان ارزنده دیگر تربیت و تحویل جامعه کرده است مسئلت می نمایم و از نسل جوان پر شور می خواهم جنازه و خاطره اش را به جای ناله و یاس با صبر و امید و عزم به دوش بکشند و افکار و آثارش را مشایعت نمایند.

انالله و انا الیه راجعون

مهندس مهدی بازرگان

 ۶ تیر ماه ۱۳۵۶



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : می 8, 2018 1058 بازدید       [facebook]