Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


نشست «دموکراسی در اندیشه شریعتی» از مجموعه نشست‌های «…تا دموکراسی» (جبهه مشارکت حوزه شمال تهران – خرداد ۱۳۸۳)

photo_2017-05-31_14-00-17

«…تا دموکراسی»: دموکراسی در اندیشه شریعتی

مکان: جبهه مشارکت (حوزه شمال تهران)
زمان: خرداد ۱۳۸۳

 

در این مراسم که به مناسبت سالگرد شهادت شریعتی و در چهارچوب سلسله نشست های «تا دموکراسی» جبهه مشارکت برگزار شده بود آقایان هادی خانیکی (معاون وزیر علوم و استاد علوم ارتباطات) و محمد بسته‌نگار سخنرانی کردند.

هادی خانیکی در این نشست با اشاره به این که شریعتی، دموکراسی متعهد را دموکراسی واقعی می داند که با تحول جامعه همراه باشد گفت:«در دموکراسی متعهد، نه تنها آزادی بیان و فکر نفی و محدود نمی شود بلکه قانونمند می شود.» وی دموکراسی در اندیشه شریعتی را یک اصل اساسی در اسلام دانست و گفت :« او از لحاظ ارزشی، آزادی و دموکراسی را بدون معنویت ناقص می داند. شریعتی هر برداشت سنتی را مطابق با آموزه های دین ندانسته و احیای ایده آزادی در قالب دین از ویژگی های او است. دموکراسی از نظر شریعتی یک ارزش است که در غرب به آفت سرمایه داری و در شرق به آفت جهل و تعصب مبتلا شده است. دکتر شریعتی نسبتی بین آزادی و خودآگاهی قائل شده و مقوله آزادی را در عرصه اجتماعی قابل تبدیل به دموکراسی دانسته به گونه ای که در هر دوره شکل خاصی به خود می گیرد. او مولفه هایی را برای دموکراسی در نطر دارد از جمله اینکه منشأیی عقلانی برای حکومت قائل و به مشارکت سازمان یافته در قدرت معتقد است. » هادی خانیکی در پایان به اخلاق، منش و مشرب دموکراتیک شریعتی اشاره کرد».

محمد بسته نگار، سخنران دیگر این مراسم با اشاره به این که عده ای معتقدند شریعتی با نقد دموکراسی غربی با دموکراسی مخالفت کرده است گفت:« نگرش شریعتی به دموکراسی با روش های سلطه مآبانه همخوانی ندارد. شریعتی وحدت علمی را یک فاجعه می دانست و استبداد فکری و مرگ افکار را از نتایج آن تلقی می کرد. او با حکومت طبقه خاصی از جامعه به شدت مخالف بود. بر خلاف برخی تعاریف قیم مآبانه از انسان، شریعتی انسان را آزاد، صاحب اختیار و هدفمند می داند و طرح عدالت در کنار آزادی را مطرح می کند. شریعتی در پایان عمر خود به این نتیجه رسید که آزادی با عدالت معنا پیدا می کند.»

بیانیه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز در پایان مراسم قرائت گردید.

منبع: روزنامه آفتاب (۲۸ خرداد ۱۳۸۳)
  • photo_2017-05-31_14-00-17
  • photo_2017-05-31_15-03-54


≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : می 23, 2017 1263 بازدید       [facebook]