Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


مراسم چهارمین سالگرد شهادت شریعتی (خانه شریعتی ـ ۲۹ خرداد ۱۳۶۰)

مراسم چهارمین سالگرد شهادت شریعتی

بنابر سنتی كه پس از انقلاب گذاشته شد، سال ١٣۶٠ نیز مراسم سالگرد هجرت و شهادت شریعتی در دو نوبت، در ماه ٢۶ اردیبهشت  و ٢٩ خرداد ١٣۶٠ برگزار شد. اما تفاوت برگزاری این دو مراسم به شرایط سیاسی  آن سال برمی گشت. بعد از اسفند ۱۳۵۹ و تنش میان ریاست جمهوری و نهادهای دیگر سیاسی در قدرت و جنك ایران و عراق، فضای سیاسی كشور سمت و سویی ملتهب پیدا كرده و رو به انسداد می رفت. از همین رو وزارت كشور دولت وقت برای چهارمین  مراسم بزرگداشت شریعتی مجوز صادر نكرد. در اردیبهشت ١٣۶٠ مجوز برگزاری مراسم در استادیوم امجدیه (شیرودی امروز) در آخرین لحظه لغو شد.در این  مراسم قرار بود اقایان استاد محمد تقی شریعتی، احسان شریعتی، آیت الله حسن لاهوتی و طاهر احمدزاده سخنرانی كنند.

 

photo_2017-05-02_15-35-23

 

متن فراخوان سالگرد هجرت شریعتی مندرج در روزنامه انقلاب اسلامی (۲۶ اردیبهشت ۱۳۶۰)

این مراسم در منزل شریعتی (در حال حاضر این مكان تبدیل به موزه شده است) با حضور برخی شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی تشكیل شد. حضور رئیس‌جمهور وقت، ابوالحسن بنی‌صدر در این مجلس نماد نوعی اعتراض به فضایی بود كه آبستن صف‌آرایی‌های جدیدی  گشته بود.
ماه بعد،  ٢٩ خرداد ١٣۶٠ مراسم سالگرد كه این بار نیز در منزل شریعتی و با حضور شخصیت های سیاسی و فرهنگی وقت و نیز نمایندگان نهضت‌های آزادیبخش منطقه و برخی سفرای كشورهای عربی برگزار شده بود با حمله  نیروهای خودسر متأسفانه به درگیری و خشونت منجر شد. جمعیت شركت كننده و بسیاری از افرادی كه در خیابان‌های اطرف حضور داشتند مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. مراسم چهارمین سالگرد شهادت شریعتی در ٢٩ خرداد ١٣۶٠ كه با حمله نیروهای ناشناس به پایان رسید در واقع آخرین مراسم رسمی سالگرد برای شریعتی بود و تا اواخر دهه شصت عملا برگزاری هر نوع نشست رسمی در این خصوص ممنوع گشت.

photo_2017-05-02_15-52-56تصاویر مراسم



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : می 2, 2017 1681 بازدید       [facebook]