Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


واکنش‌های مردمی (تیر ۱۳۵۶)

از واکنش‌های مردمی

به مناسبت شهادت علی شریعتی

با امضای: «جمعی که خود را مدیون تعالیم دکتر می‌دانند»

تاریخ: تیر ۱۳۵۶

 

در سوگ  «پدر ، استاد و مراد»

 فروردین در آخرین ساعات خود بما خیانت کرد . در یک نیمروز ، همه را غافلگیر کرد و استاد را ربود .  مشعلی که استاد ، ۴۰ سال پیش از این بر فراز دستان نحیف خویش گرفت و پیچ و خم گردنه های مجاهدات ایدئولوژیک را پیمود ، امروز به هزاران مشعل برافراشتهٔ دیگر پیوند خورد و میرود تا در پیشگاه یک انقلاب عمیق بین المللی ، راه تازه ای پیش پای بشریت بگشاید . آن برگه ای از تاریخ که به رجال نستوه علم و جهاد مربوط می شود ، نام استاد را بر تارک خویش چنین یاد می کند که : « مردی با دستی خالی و همتی بلند ، کفشهای آهنین بپا کرد و عصای موروثی بدست ، این جاده را در پیش گرفت و آمد و آمد تا بدینجا رسید و در این نقطه ، مشعل تاریخی خود را بر زمین کوفت و ایستاده مرد » .  نامش همیشه زنده باد .

استاد شریعتی و طلسم شکنی هایش ، یک قطعهٔ افتخارآمیز از تاریخ را شکل داد . یکی ، طلسم قهر « اسلام و زندگی » بود . روزهای تاریکی پشت سر ماست . روزهائی که « تفکرات اسلامی » در دورهٔ کسوف خود بسر میبرد . اندیشه ها و حماسه ها در خواب زمستانی فرو رفته بود . گردبادهای ایدئولوژیک ، نیروهای زنده را به سرگیجه می انداخت و روی اسلام ، بعنوان یک ملاک عام عقیدتی با یک داعیه شامل ، حسابی باز نمیشد . روشنفکران در خواب راه می رفتند . امل ها همه چیز را واگذار کرده بودند ، چپی ها با شارلاتان بازی ارعاب می کردند و ملیون ، با دستگاه معاشقه می کردند . انقلابیون مذهبی ، در آینده شک داشتند ، مبارزات ، جنبهٔ انفعالی می گرفت و بیشتر شکل یک پدافند مهاجم عمل می کرد . از این لحظه ، دو جبههٔ فعال در عرض هم گشوده می شوند . جبههٔ تبیین ایدئولوژی مبارزه و جبههٔ انتخاب استراتژی در جهاد .

********

      حاصل جمع جناح بندیهای اصولی به سه ستون ، بخش می شود :

۱- حرکت منهای مبنای فلسفی – مذهبی : این حرکت که در قاموس ارزیابی های سیاسی ، از آن به نام  « حرکت اخته » و یا حرکت « فاقد قدرت موتاسیون » تعبیر میشود ، در جبههٔ ملی پس از کودتا ، بطور اخص نمود می یابد . لاشهٔ این جبهه ( متوفی بسال ۳۲ ) و تمام دنبالچه هایش که با پسوند « ملت » ، خود را به تاریخ عرضه می کردند ، فی الواقع ، همیشه توسط دستگاه ، قابل کنترل بوده و ساواک از بابت حرکتهای فاقد خواستگاه ایدئولوژیک ، با خاطر جمعی یاد کرده است . در اسناد سیا در لانهٔ جاسوسی از این جنبش ، بعنوان سوپاپ اطمینان انقلاب عمومی در بحرانهای سیاسی یاد شده است . اساساً روشنفکران غیرمذهبی در جهان سوم نقش انقلابیون قلابی را بازی می کنند و معمولاً قی کردهٔ  « اومانیسم » اشرافی اروپا را برای تسکین آلرژی های اخلاقی خود ، غرغره می کنند .

۲- حرکت بر مبنای آتئیسم سیاسی : این جنبش ، با ماهیتی بیشتر سیاسی – نظامی ، تا ایوئولوژیک در ایران نقش کانال انشقاق انقلاب اجتماعی را بازی کرده و ماموریت عمدهٔ ترتیب دهندگانش ، دادن بهانه به ساواک برای سرکوب انقلابیون به اتهام  « مارکسیست بودن » و ربودن و فرسودن بچه های خودجوش مذهبی که با احساسات فائق ، بصورت تکرو ، وارد صحنه می شدند که یا توسط ساواک ضربه فنی شده و یا توسط این جناح ، خسته و مستعمل و خنثی می شدند . یکی از خونین ترین قتلگاه های نیروهای مسلمان در این رابطه ( سازمان مجاهدین خلق ) بود که با تبانی ساواک و مارکسیستها زمینه سازی گردید و یکی از تلخ ترین خاطرات دوران مبارزات استاد را شکل می دهد . گروهکی که به عاقبت محتوم و تاریخی خود رسیده است . اگر فرقهٔ اول ، ذاتاً از هر نوع تحرک سرنوشت ساز محروم بود ، این فرقه نیز از هر نوع پایگاه اجتماعی و امکان سخنگوئی در ملاء ، محروم بود .  ……..

رقم می خورد . در دخمهٔ سالهای ‌پس از کودتا ، مردی که همیشه پیر بود و همیشه شعله ور ، یک تنه و با انگیزه ای مقدس اعلام موجودیت کرد و بنیان حرکتی را گذارد که تا چند دهه ، شعاع افکند . این برکت تاریخی ، استاد محمد تقی شریعتی بود که با یکدست ، دکتر را به جامعهٔ شیعه هدیه کرد و با دست دیگر ، تفسیر نوین و ….را .

این مرد ، خود ، زندگی و توان خود را از اوقاف مبانی عقیدتی شیعه می دانست . استاد در تمام سالهای تلخ ، علیه رژیم ، دست به اسلحه نبرد اما کاری که او کرد ، پایه های تخت شاه را می سائید .

در دوره ای که « اسلام » پشت در « اتاق بحثهای اجتماعی » ، قدم می زد ، بنام اسلام ، حرفی زدن یک مایه گذاری عمده محسوب می شود و استاد این مایه گذاری را با صداقت تمام کرد . مذهبیون در سه راهی پس از کودتا ، سه فرقه می شوند  :

 ۱- مذهبیونی که پس از شکست نهضت ملی ، به « یأس فلسفی » رسیده و به دود و شعر پناه بردند و به همه چیز بدبین شده و با مرتجعین و دربار ، الحاق کردند . اینان در یک لحظه به کاشانی ، مصدق و به شهید نواب ، توهین کردند و حرکت ۱۵ خرداد حضرت امام را نیز زیر سئوال بردند و هم اکنون هم با انقلاب ، چانه می زنند .

 ۲- مذهبیونی که « اسلام را برای ایران » می خواستند ، به « اسلام » بعنوان یک استراتژی آلی ، یک دین آرامش طلب ، یک مکتب با چند کلی گوئی اومانیستی و بدون طرحی جامع برای حکومت و برای جنگ و صلح می نگریستند . از ۱۵  خرداد به بعد ، تحت الشعاع جنبش امام ، پابپا نق زدند و آمدند . در تنفیذ اسلام در دانشگاه و محیطهای روشنفکری دخیل بودند و در این راه کار کردند اما هرگز به لب معارف عقیدتی تشیع علوی نرسیدند . آنان در اثر یک اغماء ایدئولوژیک ، از کاروان انقلاب مقدس حضرت امام قرن ها عقب افتادند و اکنون ، مردم با گوجه فرنگی از آنان استقبال می کنند .

 ۳- مذهبیونی که با انگیزهٔ دینی و شعور بیدار با رژیم درگیر شدند و عنصر  « مرجعیت انقلابی » و روحانیت مبارز را با روشنفکرهای اصیل انقلابی جمع زده و در مبارزات ، بطور فعال و پیشرو شرکت کردند . اینان عقیده داشتند که اسلام ، از اولین روز انقلاب تا روشن ترین روزهای تشکیل حاکمیت ، برنامه و طرح دارد . اینان خود را مدیون کسی جز خدا و آرمانهای شیعی نمی دانستند .

 استاد شریعتی ، روزی که بدست توده ای ها کتک خورد ، روزی که بدست دربار و مرتجعین زیر سئوال رفت ، روزی که در اوین ، سیلی خورد ، روزی که توسط منافقین خبیث ، بایکوت شد ، روزی که داغ دکتر را دید و در تمام این سالهای درد و جهاد و مقاومت ، از آغاز تا پایان در یک جهت ، گام زد . استاد به آرمانهایش ، به انقلاب و به امام  وفادار ماند و با قامتی افراشته پا به ملکوت گذارد .

*******

 ای باد صبا که به زینبیه می روی !  به استاد و مراد ما سلام برسان و بگو که استاد و مرادت ، مرشد بزرگ نسل انقلاب ، پیر خستگی ناپذیر ، استاد شریعتی بتو پیوست . بگو که راه تو و پدرت ، راه نسل جدید اسلام است . بگو که بسیجی ها ، زیر آتش امپریالیسم و صهیونیسم جهانی، وقتی بنام خدا می‌‌جنگند، کلمات تو را زمزمه می کنند .

 بگو که قائد نسل جدید بشریت، حضرت امام خمینی، آنچه شما دو تن می خواستید ، بلکه عمیق تر و گسترده تر از آن را به سرتاسر عالم ، ابلاغ کرده است ، بگو که ما هرگز نام شما دو تن را از یاد نمی بریم و انقلاب جهانی اسلام و امت حزب ا….  تا ابد قدردان شما خواهد بود.   والسلام

جمعی که خود را مدیون تعالیم دکتر  می دانند.

 



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : فوریه 28, 2015 994 بازدید       [facebook]