Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


مراسم دومین سالگرد هجرت شریعتی (دانشگاه تهران ـ ۲۶ اردیبهشت ۵۸)

photo_2017-06-07_14-26-59

مراسم دومین سالگرد هجرت شریعتی

مکان: دانشگاه تهران

زمان: ۲۶ اردیبهشت ۵۸

منبع: روزنامه کیهان ـ روزنامه بامداد (از ۲۲ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۳۵۸)

 

به مناسبت دومین سالگرد هجرت شریعتی «کمیته برگزار کننده مراسم روز شریعتی» با نظارت خانواده او و با چاپ دعوتنامه‌ای در روزنامه کیهان به تاریخ ۲۲ اردیبهشت از همه احزاب و نیروهای سیاسی و دوستداران شریعتی دعوت به همکاری می کند. در این اطلاعیه می‌خوانیم:

«کمیته بزرگداشت و نیز خانواده شریعتی از همه نیروهایی که قصد برگزاری مراسم بزرگداشت آن شهید را دارند و یا مایلند در این زمینه طرح‌ها و پیشنهاداتی ارائه کنند تقاضا می‌کند که صبح ها از ساعت ۹ تا ۱۲ و بعد از ظهر از ساعت ۲ تا ۶ به آدرس زیر مراجعه کنند.»(کیهان ـ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۸)

 

از این مراسم که برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب در چمن دانشگاه برگزار می‌شد گروههای سیاسی، مذهبی و اجتماعی متعددی با صدور بیانیه و اطلاعیه پشتیبانی کرده و برای شرکت در آن اعلان آمادگی کردند و اطلاعیه‌های آنها به تدریج در کیهان روزهای ۲۳، ۲۴، ۲۵ و ۲۶ اردیبشت به چاپ رسیده است. این عناوین عبارتند از:

جنبش ملی مجاهدین (کیهان ۲۳ اردیبهشت ۵۸)، دانشجویان مسلمان دانشکده توانبخشی و رفاه اجتماعی، انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه شریف، نهضت آزادی ایران، (کیهان ـ ۲۴ اردیبخهشت ۱۳۵۸) جنبش مسلمانان مبارز، جنبش انقلابی مردم مسلمانان ایران (جاما)، حزب جمهوری اسلامی (۲۶ اردیبهشت)، دانشجویان مسلمان دانشگاه علم و صنعت، سازمان جوانان و دانشجویان دموکرات ایران، سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات، دانشجویان مسلمان دانشگاه‌ها.

گزارش روزنامه کیهان در فردای این مراسم به شرح زیر است:

شریعتی مکتبی نو بوجود آورد

«به مناسبت سالگرد هجرت مجاهد شهید استاد دکتر علی شریعتی عصر دیروز مراسم باشکوهی با حضور مجاهد کبیر حضرت آیت الله طالقانی در محل دانشگاه تهران برگزار شد. در این مراسم که پدر، همسر و فرزندان دکتر علی شریعتی، وزیران بهداری و بهزیستی، فرهنگ  و آموزش عالی، روحانیون و نیز ده ها هزاران نفر از دانشجویان، دانش آموزان، پرسنل نیروی هوایی و دیگر نیروهای نظامی و سایر طبقات حضور داشتند.

پس از خواندن آیاتی چند از کلام الله مجید و ترجمه آن، حضرت آیت الله طالقانی سخن گفتند».پس از سخنرانی آیت الله طالقانی استاد مخمد تقی شریعتی پدر بزرگوار معلم شهید دکتر شریعتی طی سخنانی گفت:« در جوامعی که از از فداکاران قدردانی می شود غریزه فداکاری در آن جامعه قوی می شود و توسعه پیدا می کند ولی اگر جامعه ای باشد که از فداکاران و جانبازانش قدردانی شایسته ای نکند به تدریح این غریزه در آن اجتماع ضعیف می شود».آنگاه همسر دکتر شریعتی نیز طی سخنانی ضمن بیان روحیه انقلابی دکتر شریعتی گفت:«…علی، شوهر من معلمی مسئول و متعهد بود. او همه هستی خود را وقف شاگردانش می کرد. او آنقدر ازاده بود که ساعت ها با دشمنانش بحث می کرد و حرف می زد و خم به ابرو نمی آورد. او آزاده اندیش بود و ساعت ها با افرادی با ایدئولوژی ها ی مختلف بحث می کرد..» (کیهان ۲۷اردیبهشت ۱۳۵۸)

در این مراسم علاوه بر این سه چهره، اقایان دکتر کاظم سامی،یکی از اعضای سازمان مجاهدین،طاهر احمدزاده و احسان شریعتی نیز سخن گفتند.

گزارش روزنامه بامداد (۲۷ اردیبهشت ۱۳۵۸) به شرح زیر است:

«مراسم بزرگداشت دومین سالگرد شهادت دکتر شریعتی از سوی کمیته برگزار کننده احسان شریعتی و با همکاری دانشجویان مسلمان دانشگاه تهران برگزار شد. در این مراسم حضرت آیت‌الله طالقانی، استاد محمد تقی شریعتی ، دکتر سامی و وزیر بهداری و بهزیستی، دکتر علی شریعتمداری وزیر فرهنگ و آموزش عالی و اعضای خانواده دکتر شریعتی و بیش از 40 هزار نفر از طبقات  مختلف مردم شرکت داشتند. برنامه با تلاوت آیاتی از قرآن مجید  آغاز شد و آنگاه حضرت آیت الله طالقانی پیرامون شخصیت استاد شهید سخنانی ایراد کرد و دکتر شریعتی را نمونه بارز یک نسل انقلابی دانست. پس از آن عده ای از دانش آموزان دبستان دکتر محمد مصدق سرود دکتر شریعتی را به صورت کر اجرا کردند. آنگاه استاد محمدتقی شریعتی در مورد انقلاب ایران سخن گفت و اضافه کرد: «این روح قدردانی ملت بود که در بین جامعه حس فداکاری را تقویت کرد و دیدیم که در راه مبارزه با طاغوت به چه سهولت جوانان ما سینه های خود را در برابر مسلسل گرفتند و  وقتی نفر جلویی تیرمی خورد و به زمین می افتاد نفر عقب جای او را می گرفت و با فداکاری سینه‌اش را در برابر دژخیم قرار می داد و می گفت: «بزن!». پس از پایان سخنان استاد شریعتی، محمد ابریشم‌چی یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران سخن گفت و اشاره کرد در این پیکار فرد فرد مردم ایران سهم داشتند ولی بدون شک استاد شهید ما دکتر شریعتی با روشنفکری هایش نقش به سزایی را به خود اختصاص داده است. آخرین سخنرانی این مراسم دکتر سامی وزیر بهداری و بهزیستی بود که ضمن یاد آوری از تعهدات استاد شهید دکتر علی شریعتی، پیگیری مبارزات دلیرانه را آرزو کرد.

 

تصاویر مراسم

فایل صوتی گزیده‌ای از سخنرانی آیت‌الله طالقانی در مراسم دومین سالگرد هجرت شریعتی در چمن دانشگاه تهران (اردیبهشت ۱۳۵۸)

فیلم گزیده‌ای از سخنرانی آیت‌الله طالقانی در مراسم دومین سالگرد هجرت شریعتی

مجموعه چند سخنرانی در دانشگاه تهران به مناسبت روز شریعتی.pdf

بازتاب مطبوعاتی مراسم.pdf

تصاویر مراسم دومین سالگرد هجرت شریعتی پس از انقلاب

  • photo_2018-12-31_04-27-03_2
  • photo_2018-12-31_04-27-07_2


≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : آوریل 26, 2017 1645 بازدید       [facebook]