Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


سمینار شریعتی و آینده علوم انسانی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی – آذرماه ۱۳۹۴)

سمینار

سمینار شریعتی و آینده علوم انسانی

برگزاری سمینار در روز ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۴

انجمن جامعه شناسی ایران با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، سمینار بین المللی «شریعتی و آینده علوم انسانی» را در ۲۳ آذر ماه سال جاری با حضور سخنرانان ایرانی و خارجی برگزار کرد .

این سمینار با دبیر مسئولی آقایان دکتر محمد امین قانعی راد و دکتر سید جواد میری در پنجم مردادماه سال ۱۳۹۴ با فراخوان مقاله شروع به کار کرد. پاسخ به این فراخوان عبارت بوده است از هشتاد مقاله (۶۲ مقاله به زبان فارسی و ۳۰ مقاله به زبان انگلیسی ) که از سوی پژوهشگران و دانشگاهیان ایرانی و خارجی ارسال شده است. اگر چه در آغاز قرار بود سمینار شریعتی و آینده علوم انسانی در دو روز پیاپی برگزارشود اما به دلیل همزمانی با هفته پژوهش و محدودیت زمان و مکان این همایش در روز دوشنبه ۲۳ آذر ماه در دو تالار اندیشه و وحدت از ۳۰/۷ صبح تا ۲۱ شب بطور هم زمان و با حضور گرم شرکت کنندگان به سر انجام رسید .

هدف اصلی سمینار شریعتی و آینده علوم انسانی به گفته دبیران علمی همایش پیدا کردن پاسخی بود به این پرسش : «آیا سخن از شریعتی در جهان امروز و در ارتباط با علوم انسانی وجهی دارد؟» تنوع پاسخ‌ها، حضور پژوهشگران و اساتید دانشگاهی متعدد و متعلق به افق‌های فرهنگی مختلف و برخواسته از طبقات سنی گوناگون نشان می‌داد که این پرسش پرسشی بوده است همگانی و طیف گسترده‌ای را به خود مشغول کرده است.

به گفته دبیران همایش:« این سمینار شاید نخستین همایش بین المللی در باره شریعتی باشد که در آن به نقش بی‌بدیل او در حوزه علوم انسانی ـ نه تنها در بستر ایران ـ بلکه در بستر جهانی پرداخته می‌شود» . حضور چهره‌هایی چون فرید العطس ( سنگاپور) شاندرا مظفر( مالزی) هی دو کو ساکورای ( ژاپن) الیور لیمان( آمریکا) حمدالله مرزی( هند) اسماعیل کیبود ویل( ترکیه ) اریک گودفیلد( بیروت) و….. که هر یک به حوزه های تخصصی مختلف علوم انسانی تعلق دارند، می تواند تاییدی بر وجه فرامرزی تفکر شریعتی باشد .

مشخصه دیگر این سمینار حضور گسترده فارغ التحصیلان جوان علوم انسانی است . فارغ‌التحصیلانی که با تکیه بر حوزه‌هایی چون جامعه شناسی، علوم سیاسی، فلسفه، هنر و ادبیات، انسان شناسی، روانشناسی، تاریخ به پروژه و اندیشه‌های شریعتی نظر انداخته‌اند: فرید خاتمی، آیدین ابراهیمی، کمال رضوی، مهدی سلیمانیه، آرمان ذاکری، شیوا غلامرضا کاشی ، نرگس سوری و…. از جمله نمونه‌هایی از حضور این نسل جوان پژٰوهشگراست.

سمینار بین المللی شریعتی و علوم انسانی با حضور چهره‌های دانشگاهی چون قانعی‌راد، سید جواد میری، مقصود فراستخواه، علی مرادی، سارا شریعتی، محدثی گیلوایی، بیژن عبدالکریمی، حسین مصباحیان، احسان شریعتی، سیمین فصیحی، عبدالرحمان حسنی فر، علیرضا ملائی توانی و… تنوع رویکردها به شریعتی همچون متفکر علوم انسانی و نیز نسبت شریعتی و آکادمی را نشان می‌دهد.

در حاشیه این سمینار چکیده ای از مقالات ارايه شده در تیراژ محدود به چاپ رسیده است . بنا بر قول مسئولین قرار است اصل مقاله در هیئت دو کتاب یکی به زبان انگلیسی و دیگری فارسی به چاپ برسد.

به همراه : pdf

گزارش  روزنامه اعتماد

گزارش روزنامه شرق

عکس مراسم



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : دسامبر 16, 2015 2471 بازدید       [facebook]