Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


مراسم تشییع پیکر شریعتی در لندن و مراسم بزرگداشت در کشورهای اروپایی (تیر ۱۳۵۶)

مراسم تشییع پیکر شریعتی در لندن و مراسم بزرگداشت در کشورهای اروپایی

 

مرگ ناگهانی شریعتی در ۲۹ خرداد ۱۳۵۶ در شهر ساتهام‍پتون واکنش‌های وسیعی در ایران و در میان دانشجویان ایرانیان خارج کشور به دنبال داشت. از فردای ۲۹ خرداد تا پایان تیرماه مراسم‌های یادبود متعددی در شهرهای مختلف اروپایی از سوی انجمنهای اسلامی و کنفدراسیون جهانی برگزار گردید.

این سلسله مراسم‌ها با تشیییع جنازه شریعتی در لندن به تاریخ چهارم تیرماه آغاز شد و تا پایان تیرماه ادامه یافت.*

  • – ۵۶/۴/۹: آلمان، برلین . با شرکت حدود ۲۰۰ نفر از نیروهای کنفدراسیون.
  • – ۵۶/۴/۱۰ آلمان، برمن. با شرکت عده‌ای از ایرانیان عضو اتحادیه انجمنهای اسلامی .
  • – ۵۶/۴/۱۰/ ایتالیا، تورینو. با شرکت عده ای از دانشجویان سیاسی ایرنی ، این مراسم در خوابگاه دخترانه دانشگاه تورینو برگزار شده است.
  • – ۵۶/۴/۱۰  اتریش، وین. با شرکت حدود ۴۰ نفر از فعالین سیاسی و دانشجویان اپوزیسیون در خانه البرت شوایتزر برگزار شده است.
  • -۵۶/۴/۱۱ آلمان، دارمشتات. با شرکت ۳۰۰ نفر از طرفداران جبهه ملی، کنفدراسیون جهانی در سالن اودی ماکس و با حضور ابوالحسن بنی صدر ( دراخلاق)شریع و حسن حبیبی( تعهد) برگزار شده است.
  • -۵۶/۴/۱۸ فرانسه، پاریس. با سخنرانی احسان شریعتی ( نه بزرگ ) حسن حبیبی ( نه، به ترس از آزادی) و ابوالحسن بنی صدر ( در علم ) و با حضور جمع کثیری از دانشجویان سیاسی مقیم فرانسه برگزار شد.

*به نقل از « شریعتی به روایت اسناد ساواک» ج۳، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چاپ ۱۳۷۸

مراسم تشییع جنازه شریعتی در روز شنبه چهارم تیرماه ۱۳۵۶ بنا به دعوت انجمن‌های اسلامی در خارج از کشور و کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی در لندن از میدان آکسفورد تا مسجد امام باره صورت گرفت و سپس مراسم ختم در محل مسجد مزبور برقرار گردید. در این مراسم، احسان شریعتی با عنوان «تنهای ربذه»، دکتر حسن حبیبی با عنوان «تعهد»، ابوالحسن بنی‌صدر نیز با عنوان «در روش» و….در باره شریعتی سخنرانی کردند و شعر «ای هرگز بزرگ» توسط یکی از دانشجویان انجمن اسلامی در فرانسه (سعید شهرتاش) خوانده شد. به دنبال آن پیام‌های احزاب و گروه‌های سیاسی و کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی نیز قرائت شد. سخنرانی این مراسم انعکاس وسیعی در روزنامه‌های لندن داشت که از این میان می‌توان از روزنامه «آبزرور» نام برد.



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : آوریل 4, 2017 1714 بازدید       [facebook]