Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


نامه استاد مطهری به استاد شریعتی (تیر ماه ۱۳۴۸)

۲

نامه استاد مطهری به استاد شریعتی

 

 منبع: روزنامه کیهان ۶ اردیبهشت ۱۳۶۶

تاریخ نامه : تیرماه 1348

این نامه به مناسبت انتشار جلد دوم کتاب « محمد، خاتم پیامبران» که از سوی انتشارات حسینیه ارشاد در سال ۱۳۴۸ به چاپ رسیده است به استاد شریعتی نوشته شده است. استاد مطهری در این نامه به اعتراضاتی که پیرامون چاپ مقاله شریعتی در جلد یک کتاب اشاره کرده و  اعمال تغییراتی را در متن پیشنهاد می‌کند.

برادر عزیز و ارجمند دانشمند،

انشاءالله تعالی کماکان موفق بتوفیقات الهی و موید به تآکیدات ربانی بوده و خواهید بود. همواره ذکر خیر عالی با دوستان هست و از دوستانی که از مشهد می آیند جویا هستیم. بنده انشاءالله در اوایل مرداد ماه سفری به خراسان خواهم آمد و امیدوارم توفیق زیارت کامل همه دوستان را بیابم. مقاله «وحی و نبوت» چاپ شد و با آنکه تلخیص شد و شاید کمتر از نصف آن انتخاب شد حدود شصت و چهار صفحه شد و البته طولانی ترین  مقالات دو جلد این کتاب است. حقیقت این است که دریغم آمد بیش از آن حذف شود، الحق رنج برده اید و زحمت کشیده اید و به عقیده من در حدودی که خودم مطالعه دارم جامع ترین و کامل ترین مقاله و کتابی است در موضوع خودش. از نظرعبارات اندکی تصرفاتی شد که خیلی ناچیز است. فجزاکم الله عن رسول الله و عن الاسلام خیر الجزاء.

چاپ جلد دوم در همین هفته تمام می شود و آماده صحافی و تجلید خواهد شد. بنده نظر به اینکه اخیراً ساده لوحان و مغرضان سر و صدای زیادتری راجع به مقاله آقای دکتر در جلد اول راه انداخته اند، در مقدمه جلد دوم تذکرات لازم و مفیدی(به عقیده خودم)دادم و با جناب آقای حاجی امیرپورهم در میان گذاشتم و صد درصد پسندیدند، ولی نظر به اینکه امضای حسینیه پای مقدمه گذاشته می شود نه امضای بنده لازم بود در جلسه هیئت مدیره طرح کنم. دیشب طرح کردم و خوانده شد. عقیده رفقا این بود که بهتر است این توضیحات  در مقدمه چاپ دوم جلد اول که اکنون در صحافی است داده شود و مناسب این است که خودجناب آقای دکتر این توضیحات را بدهند. علیهذا فعلا از درج در مقدمه  جلد دوم صرف نظر شد و بنده نسخه ای از آن مقدمه را به وسیله اخوی زاده مهدی مطهری خدمت می فرستم و چنانچه حضرت عالی و جناب دکتر موافق هستید و مصلحت می دانید خود ایشان توضیحاتی به قلم خودشان بنویسند و ما آن را در مقدمه چاپ دوم جلد اول که الان آماده تجلید است درج می کنیم. بنده به این جهت نسخه ای از مقدمه جلد دوم را فرستادم که اگر نکاتی که در قسمت های آخر این مقدمه نوشته شده  مورد موافقت حضرتعالی و ایشان است در نوشته آقای دکتر به آنها اشاره شود. به هر حال اختیار با حضرتعالی و ایشان است. فقط  استدعای بنده این است که نظر به اینکه تجلید و صحافی کتاب را فقط برای همین منظور بنده امروز متوقف کردم وهر تصمیمی که اتخاذ می شود فورا به وسیله جناب آقای رحیمیان و جناب آقای حاج امیر پور اعلام فرمایید و اگر بناست چیزی نوشته شود خیلی تسریع شود. بنا به توصیه شرکت انتشار نظر به اینکه جا زیاد نداریم، کوشش شود از حدود سه الی چهار صفحه آن کتاب تجاوز نکند. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

جناب آقای دکتر و جناب آقای رحیمیان و سایر دوستان را سلام ابلاغ فرمایید.



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : می 8, 2018 1472 بازدید       [facebook]