Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


نامه‌ی مطهری به شریعتی و دعوت برای نوشتنِ مقاله (۷ مهر ۱۳۴۶)

نامه‌ی مطهری به شریعتی و دعوت برای نوشتنِ مقاله

 

در سال ۱۳۴۶ مرتضی مطهری برای کتاب «محمد خاتم پیامبران» به تعدادی از اساتید دانشگاه سفارشِ مقاله داد، از جمله به علی شریعتی. تصویرِ دست‌نوشته‌ی نامه ضمیمه شده است.

 

برادر عزیز و دانشمندم جناب آقای دکتر شریعتی
قلب خود شما گواه است که چه اندازه به شما ارادت می‌ورزم و به آینده‌ی شما از نظر روشن کردن نسل جوان به حقایق اسلامی امیدوارم. خداوند امثال شما را فراوان فرماید. انتظار می‌رفت که قبل از مهر سفری به تهران بفرمایید و دوستان و ارادتمندان را دل‌شاد نمائید که متأسفانه این توفیق برای دوستان حاصل نشد. به هر حال ما سعادت، سلامت و موفقیت شما را از خداوند متعال مسئلت داریم. چندی پیش ابوی مکرم حضرت عالی و سرور عزیز ما جناب آقای شریعتی بر حسب تقاضای اینجانب نامه‌ای به حضرت عالی مرقوم داشتند و نوشتند که قرار است به مناسبت چهاردهمین قرن بعثت رسول اکرم (ص) کتابی تألیف شود که از نظر معرفی شخصیت رسول اکرم مفید باشد و تا حد امکان روی آن کار شود. رفقا مجموعاً بیست موضوع برای آن کتاب در نظر گرفتند که البته لیست آن خدمتتان فرستاده خواهد شد.
سه موضوع از آن بیست موضوع مربوط است به تاریخ زندگی آن حضرت از «ولادت تا بعثت» و از «بعثت تا هجرت» و از «هجرت تا وفات». یعنی در سه بخش که بخش اول و دوم را آقای دکتر سیدجعفر شهیدی به عهده گرفتند که البته لیاقت این کار را دارند و بخش سوم را که از دو بخش اول مهم‌تر است برای جنابعالی در نظر گرفتیم و شاید قسمت اصلی کتاب با توجه به نویسندگان مبرز و لایقش همین سه بخش باشد. قهراً بخش سوم مفصل‌تر خواهد بود هرچند که بنا هست که مجموعاً هر بخش از ۳۰، ۴۰ صفحه تجاوز نکند اما به عقیده من، بخش مربوط به حضرتعالی اگر به ۵۰ صفحه هم برسد مانعی ندارد.

بنده احتمالاًً تا دو هفته دیگر به مشهد خواهم آمد و پس از یک شب توقف به فریمان خواهم رفت. امیدوارم توفیق زیارت عالی را پیدا کنم. همه دوستان را سلام برسانید.
والسلام و علیکم
مرتضی مطهری، ۴۶/۷/۳۰

 



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : فوریه 20, 2015 2566 بازدید       [facebook]