Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


مراسم چهلمین روز درگذشت پوران شریعت‌رضوی (مشهد ـ ۱۱ فروردین ۱۳۹۸)

مراسم چهلمین روز درگذشت پوران شریعت‌رضوی در مشهد

منبع: کانال تلگرام بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی
تاریخ: ۱۱ فروردین ۱۳۹۸

 

به مناسبت چهلمين روز درگذشت دكتر پوران شريعت رضوي، یازدهم فروردین در مشهد مراسم يادبودي در منزل استاد علي طهماسبي با حضور جمعي از دوستان و آشنايان و شخصيت هاي فرهنگي و سياسي اين شهر و با سخنراني آقايان علي طهماسبي، احسان شريعتي، هادي خانيكي و نيز خانم ها اعظم زارعیان ، ماريا نيك ورز و سوسن شريعتي برگزار شد.

استاد طهماسبي كه ميزباني اين جمع را بر عهده داشتند ابتدا با رويكرد اسطوره شناسانه به “دو گرايي “زمين و آسمان -دو نماد زن و مرد -و تفكيكي كه طي زمان ميان اين دو مرتبه پيش امده اشاره كرد و به موقعيت و جايگاه زنان و مادراني چون پوران” براي گسترش زندگي و رونق حيات”پرداخت.
احسان شريعتي با اشاره اي مختصر به زندگي پوران شريعت رضوي از موقعيت زنان در جوامع سنتي و تلاش مضاعفي كه براي عبور از موانع متعدد بايد نشان دهند سخن گفت و بر ضرورت معرفي و شناساندن زندگي هايي از اين دست به نسل جديد تأكيد كرد.

دكتر هادي خانيكي از اولين آشنايي هايش با پوران شريعت رضوي در آغاز دهه هفتاد با واسطه دكتر سرجمعي سخن گفت؛ در سالهاي سخت پاياني و پس از جنگ و تنهايي اين زن در غيبت فرزندانش. هادي خانيكي به موقعيت متناقض نماي “همسر شريعتي بودن” در ان سالها اشاره كرد از يك سو دستاني كه از نفوذ كوتاه بود و از سوي ديگر انتظارات عمومي مردم و يا كنايه هايي كه گاه متوجه او بود.

خانم اعظم زارعيان از فعالين مدني خراسان از پوران شريعتي در مراسم تشييع جنازه استاد محمدتقي شريعتي در سال ۱۳۶۶ ياد كرد و فريادهاي اعتراض او از جانب خانواده در تدفين استاد شريعتي در صحن حرم.
خانم نيک‌ورز شرح مبسوطي از زندگي نامه پوران شريعت رضوي با عنوان “خروس جنگي” (تعبير خود او در باره زندگي اش) را براي جمع قرائت كرد و در ادامه كليپي از خط سير زندگي او پخش گرديد.

دكتر دل آسايي، از شاگردان استاد شريعتي و دوستان نزديك علي شريعتي از آشنايي پوران شريعت رضوي با علي در سال هاي دانشجويي صحبت كرد و بر تلاش هاي او در پس از انقلاب براي تأمين نيازمندي هاي مردم تهيدست از طريق قانع كردن متموليني كه اموالشان در معرض مصادره شدن قرار داشت تأكيد كرد.

سوسن شريعتي نيز به عنوان سخنران پاياني از توانايي پوران (همچون مادر ، همسر و زن) در خلق اميد در شرايط بن بست سخن گفت.
اين مراسم در حضور برخي شخصيت هاي فرهنگي ، ناشرين و روزنامه نگاران شهر همچون آقايان جوادي حصار، ناصر آملي، دكتر دل آسايی، دكتر هادی‌زاده، گرجي، ثاقب، حامد علوي، منصوريان، اميني، خليل حسيني، كارخانه چين و …با پخش كليپي از روز تشييع پيكر پوران شريعت رضوي، روبروي حسينيه ارشاد و امامزاده عبدالله و نيز مراسم سوم در كانون توحيد به پايان رسيد.

 



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : آوریل 11, 2019 1342 بازدید       [facebook]