Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


بازتاب‌های مطبوعاتی و نشست‌های یادبود چهل و یکمین سالگرد شهادت ( خرداد ۱۳۹۷)

photo_2018-06-20_09-26-11

ما و بار دیگر شریعتی

یادمان چهل و یکمین سالگرد شهادت شریعتی، امسال نیز برگزار شد؛ سالگردهایی که هر بار متاثر از سیاست های روز و وضعیت های اجتماعی و سیاسی زمانه، شکل متفاوتی به خود می گیرند: از اماکن عمومی تا زیرزمین های خصوصی؛ با حضور جمعیت های گسترده و متنوع  و یا با تعداد محدودی از دوستداران و اشنایان؛ بر سر در روزنامه‌ها  یا در لابه‌لای برنامه های تلویزیونی.

مراسم سالگرد امسال قرار بود به دعوت دو انجمن دانشگاهی، انجمن جامعه شناسی ایران و نیز انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و نیز بنیاد فرهنگی دکتر شریعتی در دانشکده علوم اجتماعی با عنوان «شریعتی و خلق حیات سیاسی»برگزار گردد. تأخیر در ارسال تقاضای مجوز و تعطیلاتی که در پی آمد و دست اندازهای اداری متأسفانه باعث شد که صدور مجوز در ساعات پایانی روز دوشنبه 28 خرداد انجام گیرد و بی تردید دیگر امکان برگزاری مراسم در سطح عمومی ناممکن بود. این نشست با حضور آقایان  زید آبادی، علیرضا رجایی، سعید مدنی و سوسن شریعتی و در محضر جمعی از دوستداران و چهره های دانشگاهی و فرهنگی در بنیاد فرهنگی دکتر شریعتی برگزار گردید.(29 خرداد 1397) علاوه بر این نشست، مراسم های دیگری در شهرستان ها برگزار شد از آن جمله نشست «ما، شریعتی و چمران» در مشهد با سخنرانی مهندس محمد توسلی، دبیر کل نهضت ازادی ایران که از سوی احزاب «سازمان عدالت و آزادی، اتحاد ملت، جمعیت زنان نو اندیش و رزا» منظقه خراسان رضوی تدارک دیده شده بود. (30 خرداد 1397)

photo_2018-06-24_00-52-18

 مراسم یادمان چهل و یکمین سالگرد شریعتی در شهر سبزوار به دعوت  انجمن اسلامی معلمان و مدرسین دانشگاه ها و انجمن مفاخر اداره ارشاد اسلامی شهرستان سبزوار  که قرار بود با سخنرانی آقایان حسن محدثی و مهران صولتی و همراهی گروه موسیقی دف نوازان مهربانو داروگ  برگزار شود (28 خرداد 1397)متاسفانه به دلیل مخالفت دادستان شهر با سخنرانی حسن محدثی و نیز  اعتراض مدعوین این مراسم به این تصمیم گیری لغو شد.

photo_2018-06-18_18-26-06

مراسم بزرگداشت شریعتی در روستای مزینان، زادگاه شریعتی البته با حضور برخی مسئولین استان و معاون وزیر علوم و با لغو سخنرانی حسن محدثی به دستور فرمانداری سرانجام گرفت.

photo_2018-06-19_11-49-01

چهلمین سالگرد شهادت شریعتی امسال نیز همچون سال های پیشین در مطبوعات نیز بازتاب داشت. روزنامه های شرق، اعتماد، آرمان، ایران از جمله روزنامه هایی بودند که  صفحات ویژه ای را به موقعیت و نسبت اندیشه شریعتی با جامعه ما و امروز ما اختصاص داده اند. در شهرستان ها نیز روزنامه شهرآرا (مشهد) و روزنامه زاهدان(سیستان و بلوچستان ) ویژه نامه هایی درباره شریعتی به چاپ رساندند.«شریعتی، متفکر دوران گذار»،«اکنون، ما و شریعتی»،«رد پای شریعتی در زندگی امروز ما»، عناوین اصلی برخی از این ویژه نامه های مطبوعاتی است.

درفضای مجازی نیز  برنامه های متعددی به شریعتی اختصاص یافت. «محفل تخصصی ادبیات و هنر پرنیان»به مناسبت چهل و یکمین یادمان دکتر شریعتی  دو نشست را در روزهای 28 و 29 خرداد با فراخوانی عمومی و با حضور اقایان محمود درگاهی و احسان شریعتی به نسبت شریعتی و ادبیات («شریعتی و نو اندیشی دینی، نوگرایی ادبی»)و« نیندیشیده فلسفی میراث تاریخی شریعتی» در فضای مجازی برگزار کرد که با انعکاس وسیعی در شبکه های اجتماعی روبرو شد.

 

برخی خبرگزاری ها نیز به این مناسبت مقالات و یا مصاحبه هایی را به خود اختصاص دادند.(به عنوان مثال خبرگزاری فارس که با درج شعر«روح خدا» که منسوب به شریعتی است و با درج مصاحبه ای از عبد خدایی در باره«  خاطرات رهبر انقلاب از دکتر شریعتی و نقش او در آشنا کردن دانشجویان با مبارزه» به این مناسبت پرداخته است. )

«شریعتی، متفکر دوران گذار»،«اکنون، ما و شریعتی»،«رد پای شریعتی در زندگی امروز ما»، عناوین اصلی برخی از این ویژه نامه های مطبوعاتی است.

تلویزیون ایران نیزدر کانال چهار خود سه شب پیاپی در برنامه «میراث کویر»  به شریعتی پرداخته است. پخش مستندی به نام «فرزند کویر» اثر مینو بیگی و مصاحبه هایی با شاگردان شریعتی (دکتر پاپلی یزدی، محمد علی نجفی و محمد اسفندیاری) داشته است.

 

گزارش مراسم چهل و یکمین سالگرد شهادت شریعتی در بنیاد شریعتی: شریعتی و خلق حیات سیاسی

 



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : ژوئن 25, 2018 1486 بازدید       [facebook]