Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


تصاویر تازه شریعتی در سیما از کجا آمده است؟ | محمد هاشمی (سایت اینترنتی آفتاب ـ خرداد ۱۳۸۶)

تصاویر تازه شریعتی در سیما از کجا آمده است؟

محمد هاشمی

منبع: سایت اینترنتی آفتاب

تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۳۸۶

 

پس از پخش تصاویر جدید از دکتر علی شریعتی در سیمای جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۶، حرف و حدیث‌هایی پیرامون علت پخش‌نشدن این تصاویر در سال‌های گذشته مطرح شد. در همین زمینه سایت اینترنتی آفتاب گفت‌وگویی با محمد هاشمی از مدیران اسبق سازما صدا و سیما انجام داد که متن آن در ادامه می‌آید.

آفتاب ـ‌ مهدی نیاکی: رئیس اسبق سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی تأکید کرد «در صدا و سیمای جمهوری اسلامی پس از انقلاب هرگز حساسیت و منعی درباره پخش تصاویر یا صدای دکتر علی شریعتی وجود نداشته است».

محمد هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب در آستانه سی‌امین سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی و پخش تصاویری جدید از وی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی درباره دلیل عدم استفاده از این آرشیو در سال‌های گذشته و به ویژه در زمان مدیریت خود گفت: «در رادیو و تلویزیون قبل از انقلاب که هیچ آرشیوی از صدا و تصاویر شخصیت‌های انقلابی و مبارز وجود نداشت. اینها بیشتر در اداره ساواک و در قالب اسناد موجود بود. در اینگونه موارد معمولا خانواده‌ها مراجعه می‌کنند و حتی درباره دکتر بهشتی و شهید مطهری نیز چنین بود. صدا و سیما در این خصوص آرشیو تکمیلی در اختیار نداشت».

وی افزود: «ما عکس‌ها و تصاویری از شریعتی در اختیار نداشتیم. تا آنجا من به خاطر دارم این طور بود. ایشان مدتی پیش از انقلاب و در لندن مرحوم شد. کانونی بود به نام حسینیه ارشاد که سخنرانی‌های وی را به صورت صوتی تکثیر می‌کرد. رادیو نیز بنا به مناسبت‌های ویژه مانند سالروز درگذشت ایشان و یا سایر مناسبت‌ها پس از انقلاب آنها را پخش می‌نمود».

هاشمی ادامه داد: «من به یاد دارم که سخنرانی‌هایی از شریعتی با عنوان «فاطمه فاطمه است» و یا «پدر، مادر،‌ ما متهمیم!» و … از صدای جمهوری اسلامی پخش شد. اما چون سخنرانی‌های ایشان طولانی مدت و گاهی حدود سه ساعت یا بیشتر بود، مسئولین ذیربط در رادیو آنها را تلفیق و خلاصه می‌کردند و بخشی از آن را پخش می‌کردند. از این منابع که در اختیار صدا و سیما گذاشته می‌شد در مناسبت‌ها استفاده می‌کردیم».

وی افزود: «امسال سی‌امین سالروز درگذشت شریعتی است و ظاهرا برنامه‌هایی تدارک شده و مجسمه‌ای از چهره وی پرده‌برداری می‌شود».

رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی در زمان حیات حضرت امام(ره) درباره عدم پخش تصاویر و صدای شریعتی در طی سالیان اخیر و دلیل این امر گفت: «هیچ منعی در این باره وجود نداشت. حتی در سال‌های حوالی 61 بود که من تازه به صدا و سیما رفته بودم به مناسبت سالروز درگذشت ایشان ما چون از شریعتی تصاویر و صدای فراوان نداشتیم از شخصیت‌های برجسته سیاسی – مذهبی نظیر مقام معظم رهبری، برخی از علما، پدر بزرگوار ایشان و برخی رجال سیاسی خاطره و صحبت‌هایی ضبط کردیم و در واقع برنامه‌سازی کردیم تا به مناسبت سالروز درگذشت او پخش کنیم. محصول آنها یک کار آرشیوی مناسبتی شد که اکنون هم باید موجود باشد».

هاشمی اضافه کرد: «بنیادی برای انتشار آثار شریعتی به مسئولیت فرزندش تشکیل شده و احتمالا تصاویر جدیدی را که امسال صدا و سیما پخش کرده از این ناحیه در اختیار آنها قرار گرفته و با دوربین‌های آماتوری گرفته و پخش شده است».

وی در پایان تأکید کرد: «صدا و سیمای جمهوری اسلامی هرگز هیچ حساسیت و منعی برای استفاده از تصاویر یا صدای شریعتی یا مطالب مربوط به او نداشته است. بلکه در اوایل انقلاب آرشیوی از این شخصیت‌ها موجود نبوده و علاقمندان و خانواده‌های ایشان مطالبی را که در اختیار داشتند بعضا در اختیار صدا و سیما قرار می‌دهند».

 

لینک:اینجا



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : اکتبر 6, 2015 1015 بازدید       [facebook]