Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


نویسندگی (۱۳۳۴ تا ۱۳۵۶)

نویسندگی

شریعتی کار نوشتن را با ترجمه آغاز می کند: ابوذر (۱۳۳۴)، در نقد و ادب (۱۳۳۸) نیایش (۱۳۳۹)، سلمان فارسی (۱۳۴۶)، اما اولین کتابی که به نگارش در می آورد کویر است و هبوط. کویر در سال ۴۹ به چاپ می رسد اما هبوط پس از انقلاب (۱۳۵۸ ـ انتشارات سروش). شریعتی اگرچه به سخنران بودن معروف است اما برای نوشتن هیچ فرصتی را از دست نمی دهد. نوشتن های کویریاتی باشد(کویر و گفتگوهای تنهایی) اجتماعی(بازگشت به خویشتن  و..) و یا مذهبی(ما و اقبال  و حسین وارث آدم). از میان ۱۵۷۰۰ صفحه اثر، ۶۶۰۰ صفحه‌ی آن آثار مکتوب است. آثار مکتوب او از میان ۳۶ جلد مجموعه آثار عبارتند از ۲۲ عنوان رساله و کتاب؛ ۲۵ عنوان مقاله بلند و ۳ جلد یادداشت های پراکنده و کوتاه ( م.آ. آثار گوناگون(۲۵- دو جلد) و م.آ. ۳۶ (آثار جوانی). آخرین رساله مکتوب شریعتی «خودسازی انقلابی» (۱۳۵۵) است و آخرین خطوطی که قبل از مرگ نوشته نامه به پدر و فرزندش احسان است. (اردیبهشت و خرداد ۱۳۵۶)

 

دست‌نوشته بخشی از گفتگوهای تنهایی (سال‌های ۱۳۴۶ تا ۱۳۴۹)

زمان نگارش دست‌نوشته حاضر به سالهای ۱۳۴۶ تا ۱۳۴۹ مربوط است. این دست‌نوشته در کتاب گفتگوهای تنهایی (مجموعه آثار ۳۳) منتشر شده است.

Les causeries de la solitude معادل فرانسوی کتاب «گفت‌وگوهای تنهایی» است که شریعتی از آن به عنوان شاهکار شاندل، نویسنده‌ی تونسی ـ فرانسوی یاد می‌کند. چنانکه می‌دانیم شاندل (برگردان فرانسوی شمع، نام ادبی شریعتی) نام شخصیتی مجازی‌ است که شریعتی در آثارش از آن برای ارجاع به خود یاد می‌کند.

پی‌دی‌اف تصاویر دست‌نوشته‌های «گفت‌وگوهای تنهایی»

 

 

دست‌نوشته‌ی عبرتی و حکایتی ـ درباره روزنامه توفیق (۱۲ بهمن ۱۳۴۸)

«عبرتی و حکایتی» به مناسبت بسته شدن روزنامه توفیق در سال ۱۲ بهمن ۱۳۴۸ نوشته شده است و به نقش طنز در جوامع دیکتاتوری می‌پردازد.

 

 

 

دست‌نوشته‌ی «مصدرهای خوب و ارجمند و به‌دردخور زندگی یک روح» (اواخر دهه ۴۰)

 

 

 

بازگشت به خویش (تاریخ تقریبی: ۱۳۵۰ـ۱۳۵۱)

این اثر متنی است مکتوب که تاریخ دقیق نگارش آن در دست نیست هر چند با توجه به مضامین مشترکی که با دروس دانشگاه مشهد دارد، زمان تقریبی نگارش آن در فاصله‌ی بین سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۱ برآورد می‌شود. لازم به ذکر است این متن یکی از مقالاتی است که بدون اجازه‌ی شریعتی در سال ۱۳۵۵ توسط روزنامه کیهان منتشر شده است و پیش از آن که برای اولین بار در مجموعه‌ آثار ۲۷ (بازشناسی هویت ایرانی ـ اسلامی، ۱۳۶۱) منتشر شود بارها در شکل‌های مختلف به بازار کتاب راه می‌یابد.

فایل پی‌دی‌اف دست‌نوشته‌های «بازگشت به خویش»

 

مطالب مرتبط:

آثار شریعتی



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : دسامبر 17, 2020 1082 بازدید       [facebook]