Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


تندیس

تندیس

 

مجسمه بلوار پاسداران سبزوار

مجسمه‌ساز: هادی عارفی

 

imagesهادی عارفی، ساکن سبزوار، آموزگار، مشاور تحصیلی و کارشناس هنری آموزش و پرورش. دارای گواهینامه مهارتی حجم سازی با درجه ی ممتاز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو موسسه توسعه هنرهای تجسمی استان خراسان.

مجسمه ساخته شده توسط هنرمند هادی عارفی، دارای ۵ متر و ۶۰ سانتی متر ارتفاع و از جنس فایبرگلاس است. در ابتدا این مجسمه در بلوار پاسداران شهرستان سبزوار نصب شد. پس از مدتی در سال ۱۳۹۱ به میدان شریعتی همان شهرستان انتقال داده می‌شود. انتقال این مجسمه با شایعاتی همراه بود. به گزارش خبرگزاری فارس نیوز : طی پیگیری‌های مردم سبزوار این مجسمه عصر روز ۲۷ اسفند ماه ۱۳۹۱ از ابتدای بلوار پاسداران برداشته و آن را به داخل میدان شریعتی انتقال می‌دهند که در هنگام پایین آوردن به بخشی از مجسمه خساراتی وارد می شود. در این گزارش آمده است که: عده‌ای قصد وارد کردن خسارت به مجسه را داشتند.این افراد به امید حذف کامل این مجسمه بودند که با هوشیاری مسئولین و مردم  شهرستان سبزوار به خواسته خود نرسیدند.

 

 

IMG_3383_

 

مجسمه در مزینان

مجسمه ساز: حسین ماستیانی

 

ماستیانیحسین ماستیانی مجسمه ساز ، خطاط، نقاش و طراح متولد ۱۳۲۳ از سبزوار، . از این هنرمند خراسانی آثار بسیاری تا کنون به جای مانده است، آثاری همچون سر دیس فردوسي، بوعلي سينا، علامه طباطبايي، اميرکبير، محقق اردبيلي، رازي، خواجه نصيرالدين طوسي،محمدتقي شريعتي ، دکتر چمران و…ماستیانی  ساخت تندیس دکتر شریعتی به طول پنج متر را در سال ۱۳۹۱ به پایان رساند، هم اکنون این مجسمه در مزینان قرار دارد.

 

 

 

عاشورای مزینان

photo_2016-02-27_12-25-02

 

سردیس‌های پارک شریعتی و خانه‌موزه شریعتی

مجسمه ساز: حمید شانس • (سردیس پارک شریعتی: ۱۳۸۹ ـ سردیس خانه موزه شریعتی: ۱۳۹۰)

 

eaddee40abd4d3371a8ff4f7faae23b3_XL

حمید شانس در سال ۱۳۳۴ در کرمان متولد شده‌است و از مجسمه سازان معاصر ایرانی و عضو هیأت مدیره انجمن مجسمه سازان ایران است. تا کنون این هنرمند دو تندیس از شریعتی ساخته است که هر کدام سرنوشت ویژه‌ای داشته‌اند. اولین اثر او نیم تنه‌ی شریعتی است که در سال ۱۳۸۹ در پارک شریعتی نصب شد و کمی بعد دزدیده شد. دومین اثر در سال ۱۳۹۱ ساخته شده است که هم اکنون در خانه موزه شریعتی (خیابان جمالزاه شمالی) قرار دارد.

 

 

 

photo_2017-10-29_14-05-28

 

تندیس دکتر شریعتی اثر حمید شانس که در سال ۱۳۸۹ نهایتأ در پارک شریعتی نصب شد و کمی بعد دزدیده شد، علاوه بر سرنوشت غریبش سرگذشت ویژه‌ای نیز داشته است. این تندیس به سفارش برخی از دست اندرکاران جوان شهرداری در سالهای پایانی دهه ۷۰ توسط حمید شانس ساخته می شود. پس از مدت‌ها بلاتکلیفی تصمیم گرفته می‌شود ( در زمان مدیریت کرباسچی ) که این اثر در کنار تندیس مفاخر دیگر ایرانی در پارک ملت نصب شود. یک روز پس از نصب این اثر، به دنبال اعتراضات برخی مقامات دولتی شهرداری منطقه مجبور می‌شود شبانه و طی عملیاتی این مجسمه را از جای کنده و به انبار شهرداری منتقل کند؛ جایی که سال‌ها مکان پنهان این مجسمه بود تا قبل از آنکه تصمیم بر آن شود که در پارک شریعتی به حیات علنی خود ادامه دهد. اما این بار نیز مجسمه کمی پس از نصب توسط « دزدان مجسمه‌ها » در سال ۱۳۸۹ دزدیده شد و تا کنون اثری از آن نیست.

photo_2017-10-29_11-26-04

ستون مجسمه گم شده

سردیس اهدایی به خانواده شریعتی

مجسمه ساز: حامد رشتیان • ۱۳۸۶

 

index

حامد رشتیان، متولد ۱۳۶۳، شاگرد پرویز تناولی مجسمه‌ساز برجسته معاصر ایران است. او با حضور در کلاس‌های تناولی تکنیک‌های مجسمه‌‌سازی برنز را آموخت و پس ار مدتی در پنجمین بی‌ینال مجسمه‌سازی تهران موفق به گرفتن لوح تقدیر هیات داوران شد. نمایشگاه‌های بسیاری از آثار مجسمه این هنرمند در داخل و خارج از کشور برگزار شده‌اند. او از جدید ترین تکنیک‌ها برای ساخت مجسمه از برنز و فایبرگلس استفاده می‌کند.

حامد رشتیان در سال ۱۳۸۶ در اغاز فعالیت‌های هنری خود تندیس شریعتی را در مراسمی که به مناسبت سی‌ا مین سالگرد دکتر شریعتی در حسینیه ارشاد برگزار شد، به خانواده‌اش اهداء کرد.

 

 

photo_2017-06-25_14-29-37

سردیس شریعتی

مجسمه‌ساز: محمد حسین فخیمی • ۱۳۸۶

 

index

 در سی‌ا‌مین سالگرد شهادت دکتر شریعتی در حسینیه ارشاد از تندیس دکتر شریعتی که توسط هنرمند مجسمه ساز محمد حسین فخیمی ساخته و به خانواده شریعتی  اهداء شده بود، رونمایی شد. این تندیس به‌ صورت نيم‌تنه و با ابعادي حدود ۴۰ سانتي‌متر کاریست از محمد حسين فخيمي که پروفسوري طراحي «مجسمه‌سازی» ‌خود را از دانشكده هنرهاي زيباي مادريد (دانشگاه كمپلتكس) با شرايط دانشجويي استثنايي دريافت كرده‌است. او گواهي مجسمه‌سازي را ازسوي دن خوان آوالوس ـ مجسمه‌ساز مشهور اسپانيا – از آن خود كرد.  فخیمی در كارنامه خود گواهي طراحي از استاد حسين شيخ، درجه‌ي عالي ساخت و مدال و نشان درجه گراور از دانشكده‌ي هنرهاي زيباي مادريد و گواهي درجه ريخته‌گري برنز از كارگاه آرپولساي مادريد نيز ثبت کرده است.

 

photo_2017-06-25_14-29-28

 

مجسمه‌های موزه عبرت و خانه موزه شریعتی

مجسمه‌ساز: نشان تانیک • (مجسمه موزه عبرت: ۱۳۸۱ ـ مجسمه خانه موزه: ۱۳۸۳)

 

160910f20a

نشان تانیک مجسمه ساز ایرانی ارمنی تبار متولد ۱۳۲۸ از ارومیه و از پایه‌گذاران و بانیان موزه‌های مردم شناسی گنجعلی خان کرمان، سعدآباد، تبریز، رشت و موزه پست بود. نشان تانیک در سال ۱۳۸۱ و به دنبال موزه شدن زندان کمیته مشترک ضد خرابکاری (موزه عبرت ) و به سفارش این موزه تندیسی مومی از شریعتی می‌سازد که هم اکنون در یکی از سلول‌های این موزه – زندان  قرار دارد. 

دوسال بعد و این بار به سفارش خانه موزه شریعتی تندیسی دیگر از او توسط نشان تانیک ساخته می‌شود. این تندیس نیز در حال حاضر در اتاق کار شریعتی در خانه موزه قرار دارد.

 

تندیس سابق خانه موزه شریعتی

مجسمه ساز: محمد حلاج • ۱۳۸۳

 

تندیس دکتر شریعتی به سفارش شهرداری منطقه ۶ تهران توسط هنرمند و مجسمه‌ساز نیشابوری برای خانه موزه شریعتی در سال ۱۳۸۳ ساخته شد. این مجسمه تا ۱۳۹۱ روبروی در ورودی خانه موزه شریعتی قرار داشت و متاسفانه به دلیل عدم مراقبت صحیح تخریب شده و جای خود را به مجسمه دیگری داده است.

 



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : ژانویه 1, 2021 1428 بازدید       [facebook]