Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


بازگشت معلم شهید به خاک وطن (روزنامه اعتماد ـ ۱۸ آبان ۱۳۸۳)

بازگشت معلم شهید به خاک وطن

منبع: روزنامه اعتماد
تاریخ: ۱۸ آبان ۱۳۸۳

 

به دنبال تصویب طرح تعریض خیابان زینبیه در دمشق که ماندگاری مقبره دکتر علی شریعتی را با تهدید جدی مواجه کرده است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی واکنش های متفاوت از اقدامات پیش بینی شده در تعریض این خیابان انتقاد کرده و خواستار پی گیری جدی مسئولان شدند.

به گزارش میراث خبر با گذشت نزدیک به ۳۰ سال از زمان نخستین رایزنی های مقامات مسئول در مورد انتقال پیکر دکتر شریعتی یکی از برجسته‌ترین روشنفکران مبارز دوران حاضر اکنون اقدامات عمرانی دولت سوریه در تعریض خیابان زینبیه محل دفن این اندیشمند را با مشکلات جدی مواجه کرده و بر اساس اخبار ارایه شده  با احداث اتوبانی جدید  در این خیابان مقبره دکتر شریعتی به طور کامل تخریب می شود. برخی نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی اختصاصی با میراث خبر اعلام کردند برای حفظ حرمت مشاهیر کشور از آن جمله دکتر علی شریعتی باید اقدامات جدی آغاز شود و در صورت نیاز پیکر این اندیشمند مبارز به کشور بازگردانده شود.

عفت شریعتی مخبر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار پارلمانی میراث خبر گفت: احترام به مشاهیر و حرمت گذاری به آنها از مهم ترین وظایف ما است و بر همین اساس خواستار این هستیم که حرمت آنها چه زمانی که در قید حیات هستند و چه زمان پس از رحلتشان به نحو شایسته ای حفظ شود.

وی همچنین با بیان اینکه هنوز اطلاعات کافی در این زمینه در اختیار کمیسیون فرهنگی قرار نگرفته درباره دیدگاه این کمیسیون در مورد گذر اتوبان از خیابان زینبیه دمشق گفت:« در مقابل چنین اقدامی مسئولان نهادهای فرهنگی کشور از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید موضع گیری قاطع داشته باشند و در در صورت طرح این مسئله در کمیسیون فرهنگی نیز نتایج حاصله منعکس خواهد شد.

پس از درگذشت علی شریعتی در خرداد ماه 1356در پاریس(ساتامپتون)جنازه آن مرحوم  به دمشق منتقل و در جوار مقبره حضرت زینب به خاک سپرده شد. اگرچه در آن زمان با توجه به شرایط سیاسی حاکم بر ایران،خانواده مرحوم شریعتی ترجیح دادند پیکر وی در همین مکان باقی بماند اما اکنون شرایط  تازه ای در این زمینه ایجاد شده و به دنبال انتشار خبر طرح تعریض خیابان زینبیه ، لزوم بازگرداندن پیکر این متفکر مبارز بارها از سوی علاقه مندان به شخصیت و اندیشه شریعتی مورد تاکید قرار گرفته است.

محمد حسین فرهنگ از دیگر اعضای کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی نیز در مورد بازگرداندن پیکر دکتر شریعتی به ایران گفت: اگر اجازه شرعی انتقال مقبره شریعتی به ایران صادر شود اقدام فرهنگی قابل ستایشی انجام گرفته است.» وی تأکید کرد که انتقال پیکر دکتر شریعتی به ایران به طور حتم نیاز به جواز شرعی دارد و مراجع دینی باید در این مورد نظر دهند.

به گفته نماینده  تبریز هم اکنون با توجه به  مشکل به وجود آمده می توان نسبت به انتقال پیکر آن مرحوم به ایران اقدام کرد و پس از آن جوانان ایرانی می توانند با تشکیل یک کانون فرهنگی در شهر مقدس مشهد با تهران یاد و خاطره این اندیشمند مبارز را زنده نگه دارند. در عین حال پورا ن شریعت رضوی اعلام کرد که تا کنون هیچ اطلاعی در این زمینه از سوی دولت سوریه و همچنین مسئولان  دولت ایران در اختیار خانواده این روشنفکر قرار نگرفته است. شریعت رضوی افزود: «تا زمانی که از سوی سفیر ، مقامات کشور سوریه یا از سوی مقام های بلندپایه ایران، خبر موثقی در این زمینه و تخریب مقبره شریعتی در نتیجه تعریض این خیابان به خانواده دکتر شریعتی  اعلام نشود هیچ اظهار نظری نخواهیم کرد.»

 



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : مارس 29, 2020 952 بازدید       [facebook]