Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


پیام اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا به خانواده شریعتی (مهر ۱۳۵۶)

پیام اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا

(پیام کنگره شریعتی) به خانواده شریعتی

تاریخ: مهر ۱۳۵۶

سیزدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، این نشست را به علی شریعتی اختصاص دادند و نامش را «نشست شریعتی» گذاشتند. این کنگره در مهر ۱۳۵۶ برگزار شد و به همین مناسبت خطاب به خانواده شریعتی پیام ذیل را ارسال کرد.

پیام کنگره شریعتی ( سیزدهمین نشست سالانه ) اتحادیه انجمنهای

اسلامی دانشجویان در اروپا به خانواده شریعتی

بسم الله الرحمن الرحیم

من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه

و منهم من ینتظر و مابد لوا تبدیلا  ( احزاب – آیه  ۲۳ )

« از مومنان ، مردانی هستند که به پیمانه خویش با خداوند وفا کردند و

بعضی از ایشان تعهد خویش را بسر برده ( و شهادت یافته ) اند و بعضی

دیگر از ایشان به انتظار نشسته اند و بهیچ وجه تغییری نیافته اند. »

 سیر از خود بیگانگی امت اسلام که زمینه استیلا و چیرگی اش تا به امروز ، از واپسین دم حیات پیامبر ( ص ) با پیروزی « اسلام اشرافیت » بر  « اسلام عدالت » فراهم آمد ، همواره سنگر مقاوم تشبع راستین علوی را پیش روی خویش دیده است . همیشه شیعه راستین علی با « جور حکومتی ، ظلم طبقاتی و جهل عمومی » از بنیاد جنگیده است .

 در این راه ، در راه تحقق بخشیدن به آرمان خدایی دین توحید ، شریعتی به شهادت رسید . با شهادت او ، بر گذر تاریخ مستضعفین زمین شهیدی دیگر نشست ، که زندگیش تمامی وقف بیداری محکوم شدگان و به قیام خوانی آنان بود .

 طرح مجدد اسلام اصیل ، مذهب انقلابی ای که بدست خداوندان « زر و زور و تزویر » به از خود بیگانگی کشیده شد و از « نهضت به نظام » تبدیل گشت ، و در روند این تبدیل به صورت « مذهب رسمی » درآمد و همه مفاهیمش در ‌پهنه تحولات اجتماعی وارونه شد ، در زمان ما پاسخ به نیازی بود که به همت والای شهید شریعتی به انسان مسلمان گرفتار نظامهای ظلم طاغوتی عرضه گشت .

 عرضه داشت این مکتب به گونه اصیل و راستینش ، نسل ما را از سرگشتگی ، فرهنگ زدگی و فریفتگی کاذب رهانید ، بایمان رساند و شخصیت بخشید و با سرچشمه های اصیل و اولیه مذهبش پیوند داد .

 کوشش خلاق و حرکت آفرین شریعتی در تکیه بر « عامل آگاهی » براساس واقعیات عینی و ملموس و ساخت اجتماعی جامعه و اندوخته فکری خلق و در رابطه با نیاز فطری آدمی ، بر بنیان رهنمودهای خدایی دین توحید در حیات جامعه ما بی نظیر و در تاریخ سراسر خون و شهادت تشیع علوی ، استمرار دهنده مبارزه برعلیه ظلم و زنده کننده سنت پرافتخار شهادت بود .پویایی عظیم شریعتی در زدودن گرد و غبار نشسته بر سرچشمه های اصیل و اولیه اسلام راستین و شناساندن دین « آگاهی و قدرت » به نسل خودباخته و سرگشته و به توده عوام تخدیر شده ما ، چنان حرکتی بوجود آورد که دشمنان مردم را – قدرتمندان مسلط بر جامعه ، آنها که از جهل مردم تغذیه میکنند و از آگاهی مردم می هراسند و در تلاش اند تا توده مردم را همواره « عوام کالانعام » نگهدارند – از همان آغاز بوحشت انداخت . رژیم طاغوتی پهلوی که مشروعیت و شالوده موجودیت خویش را از استعمار جهانی میگیرد ، در مقابله با شریعتی و نهضت عمیق فکری او با استفاده از همه امکانات ضد خلقی خود بسیج شد .

 در قوام بخشیدن به ساز و کارهای این بسیج ضد خلقی و در سرکو حرکت آگاهی بخش شریعتی ، روحانی نمایان وابسته برژیم و شبه روشنفکران غربزده و چپ نما ، بهترین یاری ها و مساعدتها را به رژیم رساندند . این گروهها که موانع بزرگی در سر راه آگاهی و آزادی و انتخاب و هدایت راستین مردم بوده اند ، هر یکذاز مواضع و منافع خاص خویش با بکارگیری امکانات وسیعی که در اختیار دارند و با نفی ، تخطئه ، ایجاد توطئه و اتهامات ضد انسانی ، به مبارزه با حرکت شریعتی پرداختند . در این میان روحانی نمایان کارگزار « مذهب رسمی » و آن قشر از روحانیت پاسدار « استبداد دینی » ، در تحمیق مردم و شوراندن عوام بر ضد این حرکت ، بزرگترین ضربات را وارد آوردند . اگر شهید شریعتی از طرف این گروه ، به بی دینی و لامذهبی متهم میشد و اینان پلیدترین فحاشی ها را نسبت باین انسان والای زمان ما روا میداشتند ، شبه روشنفکران و چپ نماها نیز به بهانه تکیه اش به مذهب ، با افتراهای منظم و مداومی که در تحریف حقایق و نظرات و نوشتجات وی میکردند ، می کوبیدندش .

 غربتی که ، در همهٔ سالهای فعالیت شریعتی بوسیله « زورمندان و فریبکاران » جامعه بر او و بر نهضت فکری او اعمال شد ، چنان انبوه و یأس آور بود ، که اگر ایمان خدایی شریعتی به حقانیت اندیشه و عملش نبود ، و اگر پاسخ جدی ، آگاهانه و متعهد نیروی جوان جامعه ، یک صدا و یکپارچه بلند نشده بود ، در همان آغاز ارتجاع و ضد خلق پیروز میشد . اما چنین نشد ، شریعتی که وجودش مالامال از عشق « علی » بود و هستی اش سرشار از شیفتگی به « ابوذر » ، در تحمل غربت و پایداری در مقابل ناروایی ها ، دشمنی ها و حق کشی ها ، همچون « علی » و « ابوذر » تا پای جان در جناح خلق ایستاد ، تن به خواری ، اسارت اندیشه نداد ، زبان جز به بیان حقیقت نگشود و قلم جز به خدمت اثبات حقانیت نبرد ، حق طلبانه مستضعفین زمین بکار نبست . این چنین شد که نسل ما در شریعتی ، سیمای راستین مسلمانی قرآن را دید ، که همچون چهره روشن و نیرومند یک « امید » در « ظلمت عام شب ظلم و جهلی » که افکار و اندیشه ها را به یأس و نابودی و انحراف دچار کرده و سکوت و هراس را بر همه جا چیره ساخته ، و « یأس » را تنها ایمان استوار خلق گردانده ، همچون « جرقه ای در ظلمت و انفجاری در سکوت » ، از اعماق سیاهی ها و از انبوه تباهی ها ، بیرون آمد .

 نسل ما اندیشه انقلابی ژرف و بیکران شریعتی را ، اندیشه ای را که بر بنیان حقیقت اسلام استوار است ، نه تنها در دوران ما ، که برای نسلهای آینده جامعه ما و امت اسلام ، راهگشا و راهیاب میداند .

 جنبش اسلامی جامعه ما دوران سخت حیاتی و تعیین کننده ای را میگذراند . پیروزی این جنبش و در نتیجه آزادی راستین خلق مستضعف ما ، آنچنان که شهید شریعتی به درستی تشخیص داد – و در راه تحققش جان باخت – در گرو اهمیت ویژه ای است که باید به « عامل آگاهی » داد . غنا و قوامی که این جنبش با اندیشه انقلابی شریعتی گرفته است و جهاد مستمر شاگردان و یاران شریعتی ، که مصمم به ادامه راه وی و تحقق بخشیدن به آرمان خدایی اویند ، ضامن پیروزی این جنبش است .

 سازمان ما که همواره آموزش اندیشه خلاق شهید شریعتی را محور برنامه ایدئولوژیک خویش قرار داده است ، افتخار دارد که به پاس حرمت بیکران این روح بزرگ عصر ما ، پاکترین درودهای خود را تقدیم خانواده مبارز و آزاده شریعتی کرده ، نشست امسال خود را « نشست شریعتی » نامید ، و به « یاد همواره زنده » او روز  ۲۶ اردیبهشت ( روز هجرت مجاهد شریعتی از زندان بزرگ ایران ) را ، « روز شریعتی » اعلام کند .

 نسل ما هرگز خاطره این « ابوذر زمان » ،

و تاریخ فردای ما ، سیمای تابناک این شهید جاودانه تاریخ اسلام را از یاد نخواهد برد .

 او برای ما و برای نسلهای آینده تاریخ ما زنده است ،

شهیدی است جاوید ،

             شهیدی که

«در قیام هر عصری و در میانه هر نسلی »

                             تنها برانگیخته میشود .

اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا

مهر ماه ۱۳۵۶

 



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : می 15, 2018 656 بازدید       [facebook]