Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


اعلامیه‌ی مجالس یادبودِ علی شریعتی در اروپا (تیر ۱۳۵۶)

 

اعلامیه‌ی مجالس یادبودِ علی شریعتی در اروپا

با امضای اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا

تاریخ: ۷ تیر ۱۳۵۶

این اعلامیه از برگزاری مراسم‌های یادبود در شهرهای آلمان (‌دارمشتاد) و فرانسه خبر می‌دهد.

 

 

بنام خدا

یادبود مجاهد شهید دکتر علی شریعتی

ولاتقولو المن یقتل فی سبیل الله اموات بل احیا ولکن لاتشعرون

ترجمه: به آنها که در راه خدا کشته میشوند نگویید مردگانند بل زندگانند  ( و شهادت میدهند بر مبارزهٔ نسلها در تاریخ ) و شما در نمیایید . ( سورهٔ بقره آیهٔ  ۱۵۵)

بسال ۱۳۱۲  هجری شمسی در کنارهٔ کویر  – مزینان خراسان – مولودی چشم به جهان گشود و دوران طفولیت خود را با دیگر فرزندان کویر در قحطی ، فقر و سختی گذراند . دوران دبستان و دبیرستان را در مشهد طی کرد و سپس بتحصیل رشتهٔ ادبیات در دانشگاه مشهد پرداخت . دکترای خود را در رشتهٔ جامعه شناسی از دانشگاه سوربن فرانسه گرفت و در همین ایام با مجاهدین الجزایر رابطهٔ نزدیک برقرار نمود .

او زندگی سیاسی خود را در همان دوران مدرسه آغاز کرد و پس از کودتای ننگین  ۲۸ مرداد در سن بیست سالگی به نهضت مقاومت ملی پیوست . بسال  ۱۳۳۶ همراه چهارده نفر دیگر از اعضا کمیتهٔ مرکزی نهضت مقاومت ملی به زندان رژیم افتاد و شش ماه در آنجا بود . در بازگشت از پاریس سال  ۱۳۴۴ در مرز بازرگان دیگر بار دستگیر شد ولی رژیم بعلت نداشتن دلائل کافی مجبور به آزاد کردنش گشت . پس از مدتها بیکاری در یک ده دور افتاده حوالی مشهد بشغل معلمی پرداخت . در دوران تدریس در دانشگاه مشهد رابطهٔ خود را با دانشجویان دانشگاههای مختلف ایران برقرار کرد و سپس در کادر اداره کنندهٔ بخش فرهنگی حسینیهٔ ارشاد به تدریس جامعه شناسی مذهبی برای بیش از  ۵۰۰۰ دانشجویش پرداخت . او بخوبی دریافته بود که « ارزش هر کاری در جامعه باندازه ایست که دشمن از آن کار ضربه میبیند » . پس با تمام توان خود به بازشناساندن اسلام به نسل جوان پرداخت . او ابوذر وار به میدان مبارزه رفت و توطئه های صاحبان زر و زور و تزویر را یکی پس از دیگری نقش برآب کرد . رژیم طاغوتی ایران که در موج حرکت نوینی که او آغاز کرده بود و بسرعت گسترش می یافت پایه های حاکمیت خود را میدید او را به بند و شکنجه گرفت تا شاید حاضر به سازشش گرداند ، ولی او همچون کوه مقاومت ورزید .

«….و اگر خفه ام کنند ، سازش نخواهم کرد و حقیقت را قربانی مصلحت نمیکنم و اما آن قوم اگر موفق شوند که مرا بر دار کشند و یا همچون عین القضاة شمع آجین کنند و یا مانند ژور دانو در آتشم بسوزانند ، حسرت شنیدن یک آخ را هم بر دلشان خواهم گذاشت …… »  ( علی شریعتی )

رژیم پس از رها کردن او از زندان کمیته توسط عمال سازمان امنیت بطور مداوم شکنجه های روحی بر او وارد کرده و حوزهٔ عملکرد و امکاناتش را بسیار محدود کرد . ولی او در مکتب قرآن آموخته بود که میبایست در جستجوی شرائط مناسب جهت ادامهٔ مبارزه آمادهٔ هجرت شد . او امید داشت هجرتش ( که با مهارتی خاص انجام گرفت ) مایهٔ حرکتی جدید گردد ، ولی توطئه ها ، فشارها و شکنجه های رژیم کار خود را کرد و سرانجام در سحرگاه یکشنبه  ۲۹ خرداد ماه  ۱۳۵۶ بدرجهٔ شهادت نائل گردید .

« او نمرده است ، او زنده و جاوید است و هر که در راهش مبارزه کند او را خواهد یافت » . ( احسان شریعتی)

خواهر ، برادر گرامی پس از موفقیت در برگزاری مراسم تشییع جنازه ، تظاهرات و مجلس ختم در لندن بکوشیم تا مراسم یادبود دیگر را علیرغم کینه دشمنانش و سیاست ها و دسائس ضد خلقی رژیم پهلوی که میکوشد از طریق روزنامه های خود از درخشش این ستاره بکاهد ، هرچه باشکوهتر برگزار کنیم .

   ۷ تیرماه ۱۳۵۶

«اتحادیهٔ انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا»

 



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : فوریه 25, 2015 1037 بازدید       [facebook]