Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


نگاهی دوباره به مبانی فلسفه سیاسی شریعتی | بیژن عبدالکریمی (۱۳۷۰)

 

 001

نگاهی دوباره به مبانی فلسفه سیاسی شریعتی

یا تأملی بر پارا دوکس دموکراسی متعهد

نویسنده: بیژن عبدالکریمی ؛ تهران ، ناشر : مؤلف؛ چاپ اول 1370 ؛ 317 صفحه رقعی.

 

این نوشتار به مبانی فلسفه سیاسی شریعتی می‌پردازد ، در این راستا نویسنده دموکراسی متعهد را در مقابل دو دیدگاه سیاسی لیبرالیسم و سوسیالیسم مورد توجه قرار می‌دهد  . وی اذعان می‌دارد که شریعتی یکی از بزرگترین فیلسوفان سیاسی فرهنگ اسلامی است که توانسته نگرش نوینی در تفکر اجتماعی و فلسفه سیاسی بر اساس جوهر اندیشه دینی به عمیقترین شکل و فرمالیستی ترین معنا ارائه دهد . زیرا که او منتقد لیبرالیسم و مدافعان آن همچون پوپر آیزایا برلین ، هایک و  دیگران  و از سوی دیگر منتقد جنبشهای مارکسیستی ، لنینیستی و نئومارکسیسم و حتی سوسیال دموکرات‌ها است . شریعتی با تکیه بر جوهر اندیشه دینی فلسفه سیاسی خود را شکل می‌دهد که او را از این بابت هم ردیف متفکرانی همچون کی‌یرکه گارد و یا رنه گنون می‌توان دانست .

نویسنده منشأ قدرت سیاسی و نحوه توزیع آن را از دیدگاه شریعتی مبتنی بر فلسفه امامت می‌داند و فلسفه سیاسی وی را مبتنی بر دموکراسی متعهد.

این نوشتار به نقل از نویسنده چند هدف را دنبال می کند.

  1. ارائه شخصیت شریعتی به عنوان یک فیلسوف سیاسی ….
  2. نشان دادن ساختار نظام سیاسی ، منشأ قدرت و حاکمیت و نحوه توزیع آن در فلسفه سیاسی شریعتی ، با بیانی توصیفی و تا حدی تبیینی و روشنگرانه ….
  3. نظام و هندسه بخشیدن به اجزاء و مقولات گوناگون در اندیشه‌های شریعتی در چار چوب بحث از منشأ حاکمیت و توریع قدرت سیاسی. از منظر نگارنده.
  4. تأمل و بررسی مقوله یاد شده – منشأ ساختار توزیع قدرت سیاسی در اندیشه شریعتی به همراه طرح و معضلات و پرسشهای نسل امروزین …….
  5. بحث پیرامون پاره ای از پیامدها و لوازمات اصول و مبانی تفکر شریعتی ……
  6. تلاش مقدماتی نه چندان کامل برای فهم مرز بندی ها و تمایزات فلسفه سیاسی شریعتی در قلمرو بحث از منشأ و توزیع قدرت سیاسی با دیگر اندیشه‌های دینی و فلسفه‌های سیاسی….
  7. تلاش برای ارائه پاسخی برای حل پارادوکس دموکراسی متعهد .


≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : نوامبر 8, 2016 1112 بازدید       [facebook]