Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


دفاع از اسلام و روحانیت: پاسخ به برقعی و دکتر علی شریعتی (جلد دوم)؛ محمد علی انصاری (۱۳۵۵)

دفاع از اسلام و روحانیت: پاسخ به برقعی و  دکتر علی شریعتی

نویسنده: محمدعلی انصاری

بی‌نا، قم ( چاپخانه فیض) چاپ اول ۱۳۵۵، جلد دوم ، ۲۷۱ ص وزیری.

 

001

کتاب «دفاع از اسلام و روحانیت؛ پاسخ به برقعی  و دکتر علی شریعتی» ظاهرا، جلد دوم کتابی است به همین نام که در سال 1351، در قم و توسط «چاپخانه مهر استوار» و با نام «دفاع از اسلام و روحانیت: پاسخ به دکتر علی شریعتی سخنگوی حسینیه ارشاد» به چاپ رسیده بوده است. جلد دوم این کتاب در سال 1355 توسط چاپخانه فیض و چهار سال پس از بسته شدن حسینیه ارشاد ، یک سال پس از آزادی شریعتی از زندان و در ایام خانه نشینی او به چاپ می رسد. به گفته محمد اسفندیاری در «کتابشناسی توصیفی آثار شریعتی»:« محمد علی انصاری «بازنشست از اهل بازار » بوده است و هیچگاه وابسته به روحانیت نبوده. آشنایی وی با افکار شریعتی از طریق چند کتاب بود که در همین کتاب عهده دار رد آنها شده است. جلد اول این کتاب که در سال 1351 به چاپ می رسد از شریعتی به عنوان «کسروی دوم» یاد می شود و موضوعات  ردیه نویسی انصاری  کتب « پدر، مادر ، ما متهمیم»،« مسئولیت شیعه بودن»، «امت و امامت،» «فاطمه، فاطمه است»، «اسلام شناسی دروس مشهد» و..است.

جلد دوم این کتاب که در سال ۱۳۵۵ و توسط چاپخانه فیض (تحت نظارت بیت آیت الله گلپایگانی) به چاپ می رسد علاوه بر اختصاص بخشی به سید ابوالفضل برقعی، شریعتی و پدرش استاد محمد تقی شریعتی را :« بلعم و بلعم زاده، کثیف بن کثیف و خبیث بن خبیث » می نامد.

انتقادات نویسنده، معطوف به نامه شریعتی به پدرش است که نخست به صورت مستقل، ذیل نامه به پدر و بدون اجازه شریعتی در ایامی که او در زندان به سر می برده در تیزاژ وسیع منتشر شده و سپس در مجموعه آثار او (جلد اول، با مخاطب های آشنا) در خارج کشور و پس از مرگ  شریعتی به چاپ می رسد.

این کتاب در همان سال ۱۳۵۵، خشم شریعتی را بر می انکیزد و  او را وا  می دارد که نامه ای به چاپخانه فیض بنویسد و از چاپ چنین کتابی با کمک بیت یکی از آیات عظام ابراز تآسف و انزجار کند.



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : ژانویه 4, 2017 2143 بازدید       [facebook]