Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


خانه‌موزه دکتر شریعتی و مسکویچ (مجله ماشین ـ مهر ۱۳۹۴)

خانه‌موزه دکتر شریعتی و مسکویچ

منبع: مجله ماشین
تاریخ: مهر ۱۳۹۴

 

مسکویچ اولین و آخرین ماشین شخصی دکتر شریعتی

«… مسکویچ در مشهد توسط آموزش و پرورش به معلمین با قیمت بسیار نازل و اقساط واگذار شد. شریعتی نیز در سال ۱۳۴۵ از این فرصت برای خریداری مسکویچ استفاده کرد. ورود این مدل ماشین محدود به همان سال ۱۳۴۳ ماند و از همین رو به دلیل تعداد اندکش در سطح شهر مورد توجه قرار می‌گرفت….»

مسکوویچ

مسکویچ نام کارخانه ماشین سازی روسی است که پس از جنگ جهانی دوم به تولید ماشینهای ارزان قیمت در مدلهای ۴۰۰ ، ۴۰۲ و در نهایت ۴۰۸ پرداخت. مدل ۴۰۸ مسکویچ  که یک سدان  خانوادگی ارزان قیمت بود، در سال ۱۳۴۴ ش به بازار وارد شد و مورد استقبال خریداران بلوک شرق که از قدرت خرید محدودی برخوردار بودند قرار گرفت. به همین دلیل دو سال بعد، از خط تولیدخارج شد اما مدل ۴۰۸ آن حتی در اروپای غربی(فرانسه) به مدل پر فروشی تبدیل شد .

مسکویچ در مشهد توسط آموزش و پرورش به معلمین با قیمت بسیار نازل و اقساط واگذار شد. شریعتی نیز در سال ۱۳۴۵ از این فرصت برای خریداری مسکویچ استفاده کرد . ورود این مدل ماشین محدود به همان سال ۱۳۴۳ ماند و از همین رو به دلیل تعداد اندکش در سطح شهر مورد توجه قرار می‌گرفت. داشتن ماشین روسی در آن زمان به داشتن تمایلات چپ نسبت داده می‌شد و برای مخالفین شریعتی سندی بود بر گرایشات چپ او.

با مرگ شریعتی این ماشین که به ماشین اوراقی در حاشیه خیابان تبدیل شده بود از سوی خانواده در اختیار یکی از خویشان شریعتی قرار گرفت تا بار دیگر احیا شده مورد استفاده قرارگیرد. طی سال‌ها در مسکویچ تغییرات عمده‌ای ایجاد شد، تا قابل استفاده باشد. اما این تغییرات به دلیل فقدان یدکی و تجهیزات روسی چنان گسترده بود که ماشین دستخوش تغییر هویت اساسی شده بود.

سالها بعد در ۱۳۸۴.ش این ماشین توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خریداری شد و در دهه ۹۰ توسط متخصص این امر «آقای هاشم نساج کریمی» تحت بازسازی اصولی قرارگرفت. تعمیر و ترمیم ماشین به مدت دوسال کار مداوم به طول انجامید و در نهایت در سال ۱۳۹۳ به اتمام رسید هر چند که مسکویچ شریعتی هیچ گاه چنین لوکس نبوده ‌است. هم اکنون ماشین در حیاط خانه موزه نگهداری می‌شود.مسکویچ ۲

تصاویر مراحل مختلف تعمیر ماشین . تصاویر

شرح مفصل نحوه تعمیر مسکویچ در مجله ماشین به چاپ رسیده است .



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : می 29, 2016 1622 بازدید       [facebook]