Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


ما و شریعتی (حسینیه ارشاد ـ خرداد ۱۳۸۲)

754

ما و شریعتی

مراسم بیست و ششمین سالگرد شهادت شریعتی
مکان: حسینیه ارشاد
زمان: خرداد ۱۳۸۲

 

حسینیه ارشاد به مناسبت بیست و ششمین سالگرد شهادت شریعتی مراسمی را برپاداشت. در این مراسم خانم پوران شریعت رضوی، آقای دکتر احمدی سخنرانی کرده و در ادامه میزگردی با شرکت آقایان دکتر علیرضا رجائی، علی قاسمی و مسعود پدرام با عنوان « ما و شریعتی» برگزار شد. در این مراسم پوران شریعت رضوی، همسر شریعتی، ازخاطرات زندگی مشترکش با شریعتی برای مردم سخن گفت و اینکه پس از او و در جامعه پس از انقلاب چه کرده است. وی به تلاشش برای تدوین و انتشار آثار باقیمانده از همسرش در سال های جنگ و در جامعه ای مردسالار سخن گفت.

747

دکتر حمید احمدی که در نسبت مذهب و ملت در آثار شریعتی سخنرانی می کرد چنین گفت:«به اعتقاد شریعتی، اسلام هیچگاه نافی ملیت نبوده و ملیت را پذیرفته است. از نظر وی ملیت و مذهب با هم عجین شده اند و به این خاطر شریعتی را در ایران و جهان بیدارگر اسلامی خوانده اند. شریعتی در رابطه با تئوریزه کردن هویت ملی زحمات بسیاری کشید. اصولا وی، ملیت را به عنوان واقعیت تاریخی قبول دارد ولی متاسفانه این بعد از کارهای شریعتی مورد بی مهری قرار گرفته است. از نظر شریعتی دین و ملیت در تاریخ اسلام هیچ تقابلی با هم نداشتند و ایرانیان سرسختانه از ملیت خود دفاع می کردند و ملیت هیچگاه در برابر دین قرار نداشته است. شریعتی اولین چالش را جهانی شدن می دانست و معتقد بود جریان جهانی شدن، هویت ملی و دین را مورد تهدید قرار می دهد. شریعتی برای مقابله با چالش ها نیاز به بازسازی هویت ملی را مطرح می کرد و می گفت روزآمد کردن هویت ملی برای پیشبرد دموکراسی است.»(یاس نو-31 خرداد 1382)

756

در میزگردی که تحت عنوان«ما و شریعتی» برگزار شد دکتر علیرضا رجایی گفت:« چرا شریعتی بعد از یک ربع قرن از درگذشتش همچنان زنده است؟ باید گفت که او کلیتی دارد که دیگر نویسندگان و روشنفکران ندارند.کار شریعتی پرسش از سنت بوده است. شریعتی علی رغم اینکه دیگران نیز کار پرسش از سنت را انجام دادند، از نقطه نظر درستی این کار را انجام داد. شریعتی معتقد بود که خداوند بخشی از اختیاراتش را به انسان واگذار کرده است. شریعتی هرگونه قدرت را نقد می کرد و مهمترین بخش سیاست شریعتی، نفی هر گونه قدرت بود.

752

 

تصاویر مراسم

میز گرد « ما و شریعتی» در مراسم سالگرد ۱۳۸۲

شریعتی؛ بیان روشنفکری تاریخ ایران | میزگردی با حضور مسعود پدرام، حبیب‌الله پیمان و علیرضا رجایی (مجله آفتاب ـ ۱۳۸۲)

پس از شریعتی  |  پوران شریعت‌رضوی

  • photo_2017-05-31_15-40-20
  • photo_2017-05-31_15-40-30
  • photo_2017-05-31_15-40-36


≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : می 23, 2017 1629 بازدید       [facebook]