Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages


هجدهمین سالگرد شهادت شریعتی (دانشگاه اصفهان ـ خرداد ۱۳۷۴)

photo_2017-05-16_15-44-42

شریعتی و روشنفکری دینی

مراسم هجدهمین سالگرد شهادت شریعتی هم زمان با گرامی داشت مصطفی چمران توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان برگزار شد. دراین مراسم دکتر سروش تحت عنوان « شریعتی و روشنفکری دینی» سخنانی ایراد کرد. بنا به گزارش روزنامه سلام قبل از خنرانی دکتر روش تعدادی افراد ناشناس قصد جلوگیری از سخنرانی وی داشتند که با هوشیاری برگزار کنندکان نظم به مجلس از گشت اما بار دیگر همین گروه قصد برهم زدن نظم را داشتند که با دخالت نیروی انتظامی جلسه پایان یافت.

 

بخشی از سخنرانی دکتر سروش:

مراسم گرامی‌داشت یاد شریعتی و چمران در اصفهان برگزار شد

مراسم گرامی‌داشت مرحوم دکتر علی شریعتی و شهید دکتر مصطفی چمران عصر روز یکشنبه در تالار اندیشه اصفهان برگزار شد.

این مراسم که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان ترتیب یافته بود، دکتر عبدالکریم سروش تحت عنوان شریعتی و روشنفکر دینی سخنانی ایراد نمود.

دکتر سروش نقش شریعتی را در تحول فکری جامعه مؤثر دانست و گفت: «در جامعه همیشه اختلاف رأی و نظر وجود دارد ولی مرحوم دکتر شریعتی موضوع مباحث مورد اختلاف را ارتقا داد و جوانان و مردم را به جای بحث در مسائل سطحی به مسائل علمی سوق داد.»

دکتر سروش در بخش دیگری از سخنانش به نقش شریعتی در تبیین واژه‌های شهادت ابوذر، زینب و غیره پرداخت و گفت: «قبل از دکتر شریعتی مردم حوادث عاشورا را از موضع انفعالی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دادند ولی با حرکت او تاریخ اسلام به تحلیل پویایی تبدیل شد.»

دکتر سروش حمله به حسینیه ارشاد و اتهامات وارده به دکتر شریعتی و استاد محمدتقی شریعتی را حرکتی ناپسند و مغرضانه خواند و از حسینیه ارشاد به عنوان جایگاه اصلی مرکز ترویج افکار اسلامی نام برد.

در این مراسم همچنین فرشاد مؤمنی تحت عنوان شریعتی و بازگشت به خویشتن سخنانی ایراد نمود.

وی در قسمتی از سخنانش با تشریح تئوری‌های مختلف توسعه در جهان سوم، تئوری بازگشت به خویشتن را که از سوی متفکرین جهان سوم مطرح شده تبیین نمود. او بزرگ‌ترین مروج این تئوری را در کشور ایران مرحوم دکتر شریعتی دانست.

به گزارش خبرنگار ما، قبل از سخنرانی دکتر سروش تعدادی افراد ناشناس قصد جلوگیری از سخنرانی وی را داشتند که با هوشیاری برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در جلسه نظم جلسه رعایت شد و از تشنج به عمل آمد.

خبرنگار ما می‌افزاید این گروه در پایان سخنرانی مجدداً قصد برهم زدن نظم را داشتند که با دخالت نیروی انتظامی جلسه پایان یافت. در همین ارتباط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان طی بیانیه‌ای اختلال در این جلسه را محکوم نمود.( روزنامه سلام تیرماه ۱۳۷۴)



≡   برچسب‌ها
نویسنده : اپراتور سایت تاریخ ارسال : می 16, 2017 1340 بازدید       [facebook]